Monday, October 19, 2015

2nd Pregnancy Journey : 1-14 weeks

As Salam

Hohoho...Baby dah selamat melihat dunia baru lah si ibu nak bukak cerita kan?
Ok la..Kate orang kalu baru2 ni kena RAHSIA-RAHSIA kan dulu sebab itu semua rahsia Allah swt...

So mmg kali ini aku cuba sedaya mungkin menahan diri dari bercerita ttg itu...

Alhamdulillah..
Jom baca perjalanan pregnancy aku utk kedua kalinya..

1-4 weeks:
Aku xde alami ape2 symptom peknen lagi..Still aktif.. Tapi feeling tu rase mcm YES!!! BERJAYA...( sebab my miss P mcm lewat sikit...ahhahah ).. Cuma ada 1 kali tu je. ( The 4th weeks kot )Tetibe aku rase mcm loya yang amat mase dlm kete. Duk uwek..uwek..sampai naik cemas Hata & Che Mek. Dieorg siap sediakan plastic bag risau2 kalu sesuatu betul2 keluar dari mulut aku. Tapi time tu x budget pregnant lagi.. Just budget aku kena gastrik. Boleh?huhu


5-8 weeks :
5th weeks.. Cerita ttg LOW BLOOD PRESSURE tu sebenarnya ade kaitan dgn kandungan ni.. Risikonya umur 3 series pregnant..Bg aku la..Mcm2 kena jaga.. Badan dh x macam mase 20an dulu..hoho..Mmg terbaring je aku.. Hata la ganti aku jadi SUPERMAK..kiki

6th Weeks.. Memula buat pregnancy test sndiri.. 2 GARIS..Tersenyum lebar kami...hoho.. Then g clinic pulak utk 2nd confirmation. Alhamdulillah.. Keputusan yg sama kami dapat..huhu. This time dah dapat 1 keping hasil scan.. Bile che mek tgk, directly she ask me WHY ADIK SO SMALL?? Bile staff clinic bg sample susu, dan2 tu jgk ckp..

" Ibu minum susu ni, nnt perut ibu jadi besar mcm teacher Bee
(her teacher at old school).. Pandai betul...hoho

7th Weeks.. Udah asyik nak makan buah delima je... Sebijik tu boleh habis dengan sekali hadap.. Tapi, at the same time, aku still rase badan ni shaking2... So makan la KERANG utk tambahkan darah... Try minum horlicks utk tambah energy.. Tahan seminggu je... Lepas tu dh x bleh blah dah... Last2 aku bg my MIL jer...

8th Weeks.. Tetibe je bleeding coklat2 gitu.. Menggigil kepala lutut aku... Terus kol Hata & amik MC hari tu jgk sebab jmp doctor utk tanya lebih lanjut.. Risau wehhh... Doctor bagi ubat utk kuatkan rahim..Aku just terbaring dkt katil je.. Kesian plk tgk Hata sensorng jaga che mek..huhu


9 - 14 weeks : 
9th weeks.. Sekali lagi bleeding coklat2 gitu.. Mengeletar lagi... Jumpe doctor lagi... MC lagi.. Time ni rase nak nangis dah... Berdoa bebyk dah time nih..

10 weeks..Dah start dh die punya sickness.. Dalam kete x boleh duk lama2... Blk keje mmg nak balik rumah je.. Smp rumah, tukar baju, mmg mncari bantal je.. Sickness berlarutan..Mase dkt OU, sebelum balik, sempat la membuang dari mulut.. Mujur la mase dekat UMBAI tu xde membuang.. Aku dah ketor kepala lutut dah time tu.. Bantainya mase dkt highway nak muntah??? Satu hal plk kan?

12 weeks..Blk kg separate dengan Hata sebabnya kalau aku blk KB pun.. MUSTAHIL bagi aku utk tahan BAU air yg ada dlm rumah.. MUSTAHIL utk aku tolong kemas rumah & MUSTAHIL utk aku jaga che mek sorg2.. Alhamdulillah masa dekat kg, aku xde muntah2 or alahan yg lain2.. OK je.. Cuma cepat penat..

14 weeks.. ( 08.01.2015 ) Berjaya buat buku PINK yg baru...huhu..Next appointment on 05.02.2015 nnt..This time dah nmpk sikit kebuncitan aku...kiki
Seluar pun dah kena pakai yg loose. Mujur la majority baju2 aku mmg stock utk org pregnant smp 9 bulan. Kasut pun dh kena mncari style yg x menonggeng sgt..haha.. Time pergi check-up ni, Hata & Qaisara just htr aku smp clinic je. Lps tu Hata terpaksa g keje & che mek g school. Siap semua around pkol 10.30am, cepat2 aku amik cab ke KTM utk ke LRT & ke opis. Next check-up is on 5/2/2015. This time aku kena amik cuti half day terus sebabnya aku kena buat ujian kencing manis. Disebabkan my mak mmg ade kencing manis, so ujian itu mmg penting. Tapi utk last 1st pregnancy, Alhamdulillah aku xde penyakit itu.

This week jgk aku mengalami keputihan yg cronic.. Sampai nak menangis aku dibuatnya.. tukar panty liner smp 3 kali dkt opis je.. Ditambah pulak dgn package selesema yg panjang smp hidung luka. Bile jmp doctor, dia suggestkan aku amik ubat ini : Diflucan 150grm. Sesuai utk ibu yg pregnant..TAPI MAKAN SEKALI JER.
Ehsan google

Sebijik RM30. Agak mahal pd aku...Haha.. Tapi Alhamdulillah, Lepas makan sebijik ubat ini, ditambah plk aku tingkatkan lagi pengambilan air putih, keputihan tu dah berkurangan dan aku kembali selesa..

Badan aku jgk naik gatal2 mcm alergik. Tapi tiap kali gatal, cepat2 cari bedak aiken & sapu 1 badan. Baru ok sikit.


Alhamdulillah.. Disaat entry ini ditaip, baby dh nak masuk 15 weeks 2days gitu..
Sometime dah mula rase gerakan yg lembut je...kiki
Berkali2 dah duk pesan pada che mek jgn kasar2 sgt dgn ibu..

SEBAB itu la che mek ni SOKMO sangat berdrama..kiki





#throwback
End

0 comments: