2nd Pregnancy Journey : Jadual & Teknik Pengusuan Bayi

As Salam
17-02-15

Jumaat (13022015) ade glucos check-up dkt KKIA..

Alhamdulillah machine dieorg dh OK..

Malam sebelumnya mcm biase mmg kena puasa la kan...

Hata cuti on that day..Che mek plk kami dh stop htr dkt tadika lama..So mereka lah yg mnghantar aku ke klinik & tggu smp kol 9am. Lepas tu Hata terpaksa blk sbb che mek dh start boring.huhu

Lepas amik darah & minum air gula, patient or ibu2 x boleh kemana2..just kena duduk dlm klinik tu je..Mujur la that time nurse2 sekalian buat briefing ttg teknik, do & don't mengenai pengusuan ibu kepada bayi..

Meh aku share sikit sini :
Seawal usia bayi 1-3 hari dah boleh diberi susu hasil perahan..Tapi sekali waktu pagi je..Baru aku tau..kiki..Itu pun kalo x kena tahan dkt ward la..Harap2nya tidak la kan?
Teknik penyusuan..
Make sure masa si-bayi menyusu, mulutnya memenuhi ruang aerola ibu. Kalo just tang puting je..Kemungkinan puting tu luka mmg besar %nya..

Time menyusu or memerah, jangan bongkokkan badan..nnt x selesa & buatkan kite perah sekejab je..

Semakin kerap kite perah, semakin byk susu akan dihasilkan.. That's y nurse x mo terima kenyataan ibu2 if kite ckp SUSU TAKDE..huhu

Ok..Itu aje nak share..
Happy reading..




#throwback
End
Newer Posts Older Posts
© Copyright My Story Board Published.. Blogger Templates
Back To Top