Friday, October 23, 2015

2nd Pregnancy Journey : Persediaan Bersalin - Hospital Checklist

As Salam
11-05-15

Mom and Baby checklist

Memandangkan minggu ini si adik sudah berusia 28 minggu ++, makanya, persediaan stage pertama itu adalah sgt penting..

Aku dah kena prepare siap2 1 bag utk aku & 1 bag utk si adik dalam bonet kete... Macam yg aku buat masa pregnantkan si che mek dulu..

Ini adalah check list utk si adik...Macam yang biase ibu2 lain buat preparation...huhu

1. Napkin - 3 helai
2. Hot blanket - 1 helai.
3. Baby swaddle - 1 helai
4. Pampers - 10 helai ( Sengaja bawak banyak sebab dulu bwk sikit x cukup..boleh??haha )
5. Baju & Seluar - 4 pasang - 2 set lengan pendek & 2 set lengan pjng.
6. Barut - 4 helai
7. Mittens & booties - 4 set - Aku bwk 2 set yg jarang & 2 set yg full covered.
8. Handkerchief - 1 helai
9. Cap - 1 helai
10. Large baby wipes - 1 pack
11. Shower set - 1 set
12. Minyak telon - 1 bottle
13. Baby pillow - 1 pcs ( kot2 la memerlukan..)
14. Disposable bag - 1 pcs ( Utk letak baju kotor baby.)

Preparation utk si ibu a.k.a diri sendiri pulak..Ikut la keperluan sndiri ye.. Aku prepare list2 ini utk dipenuhkn dalam bag aku...

1. BUKU PINK - Jangan lupa bawa...
2. Kain batik - 2 helai
3. Sweater - 1 helai
4. Disposable bag - 1 pcs ( Utk letak baju kotor kalau ada.. )
5. B/feeding bra - 4 helai ( Preparation is important )
6. Disposable panties - 12 to 18 pcs ( Tak perlu bwk panties yg biase sebab nnt susah nak basuh.hihi)
7. Towel - 1 or 2 helai.
8. Tudung EXPRESS - 1 helai.
9. Pad - Bawak la 1 pack..Banyak xpe..Kurang je yg risau..kiki
10. Stokin - 2 set
11. Shower set - 1 set
12. Toiletry set - Sikat rambut, minyak rambut, bedak,berus gigi,ubat gigi.
13. Baju kemeja - 1 helai ( Senang nk BF lepas deliver or mase balik )
14. Skirt - 1 helai ( kalo risau kain batik lucut..kiki)
15. Minyak panas - 1 botol (utk elak si ibu kesejukan / masuk angin )
16. Buku2 / bahan bacaan / doa... Nak d/load letak dkt handphone pun ok jgk.

List diatas adalah yg WAJIB..Kalo rase nak bawak extra pun boleh..Tapi aku, mmg prepare EXTRA pun..kiki..

So barang EXTRA yang aku masukkan sekali adalah ini : 
1. Bengkung - 1 pcs (Yang berzip- Senang nk pakai)
2. Selipar - 1 set ( Just in case mase nk blk tu nk guna )
3. Nursing Pad - 3 set ( Mane la tau susu byk that time)
4. Nursing cover - 1 pcs ( Agak2 malu nk BF baby mase dkt ward..So boleh la guna..)
5. Manual B/Pump - 1 set. ( Kot2 la baby tidur tapi susu byk keluar, baik perah & mintak nurse simpan kan sekejab..Rasenye xde masalah kot..jangan lupa labeling ye..)
6. Botol susu - 1 pcs

Aku rase, mase nk ke hospital tu, siap2 la pakai selipar je...X payah la pakai kasut yg bergaya bagai..Nanti susah plk nk kena tukar2...Aku dulu pakai selipar je gi hospital..kiki

Untuk preparation dalam bakul..

1. Thermos air - 1 botol
2. Air mineral - 1 botol
3. Makanan ringan - Macam biskut
4. Minuman 3 in 1 or air kotak - Susu or milo

Pada aku, bakul ni mmg senantiasa berada dalam keadaan bersedia je dalam rumah.. Sebabnya, andai kata ter-emergancy, so that para suami hanya perlu kaut je bakul tu..Tak perlu dah nak susun or prepare..Sebabnya, nnt bukan kita je yg mengelabah..Si ayah pun CONFIRM mengelabah jgk..huhu..Dari ape2 yg penting tertinggal, better siapkan awal2..kan?

Ok..itu je preparation aku kali ini..harapnya xde yg tertinggal..huhu


#throwback
End

0 comments: