Friday, September 15, 2017

LAKSA DI JALAN 222

As Salam

Dah lama rasenye tak ke kedai makan sejak dari zaman bercinta dulu..Iaitu Kedai di Jalan 222 Petaling Jaya..Dulu masa bercinta selalu jgk pergi makan dekat sini sebab makan disini dikira makan BUDGET..Dulu, makan kenyang nasi lemak 2 bungkus, otak2 1 bekas, telur separuh masak 1 set (2 biji gred A ) dgn air kopi o ais...Total makan berdua baru RM10-RM12...

Sekarang harga yang naik tak banyak..Masih boleh menikmati menu2 diatas pada harga RM13-RM15..Kalo order LAKSA PENANG RAHIM memang boleh cecah RM20 sebab 1 pinggan laksanya harga RM5..Kalo 2 org makan dah RM10..Otak-Otak dah jadi RM0.80 sebatang..Makan sebekas dah RM4..Tambah air dan mungkin kalo mampu, bedal telur separuh masak plk 1 set..Kiki

Laksa dekat kedai RAHIM ni memang aku makan sejak dari dulu lagi..Cuma ade 1 masa dulu aku stop order sebab kuahnya terlalu cair...Lama jgk aku stop makan...Kalo pergi kedai 222 ni, hanya akan makan nasi lemak cop kaler MERAH, otak-otak, telur separuh masak dan air je...

Baru2 ni je aku try skali lagi order laksa penang rahim..Alhamdulillah..Rasa & kepekatan kuahnya dah back to normal..
Laksa Penang Rahim - Jalan 222
Beginilah laksa kegemaran aku tiap kali pergi 222...Memang sedap..semua bahan terasa...Telur sebiji..Bukan separuh atau suku...Telur extra tu dari pinggan laksa che mek..Kiki

Tapi 1 je perangai perut aku, kalo teringin nak minum KOPI O AIS, aku tak boleh ambil telur separuh masak..Kalo makan, memang lepas tu aku akan rasa mual & lepas tu mesti muntah...Perkara ni mula jadi mase aku pregnant kan Ammar rasenye..Tak kira la.Kopi O Ais / Kopi Susu Ais..Memang tak boleh ngam dengan perut kalo dimakan sekali dgn telur separuh masak...

Makanya, aku harus buat pilihan..Kalo nak akan telur separuh masak, tak boleh ambil air kopi..Kalo nak minum kopi, tak boleh makan telur separuh masak...Kalo makan laksa ok...Huhu

Dulu mase duduk dekat Subang (Time Bercinta) dan Puchong ( Sebulan Lepas Kahwin) selalu la jugak makan dekat sini..Tapi bile dah pindah ke tengah kota..memang jarang sgt pegi sini..Jarak jauh tu satu hal...Satu hal lagi, time pegi dah tentunya lapar..Time blk plk, sedang elok je smp rumah, udah lapar blk sebab dlm perjalanan je makanan tu dah hadam..huhu..

Sejak duduk tengah2 KL, biasenye kiteorg akan pergi on weekend..Itu pun sekali sekala je..Tak pun Jumaat mlm sabtu...Anak2 boleh tido lewat sikit sebab esoknya cuti..So kalo lapar semula waktu smp rumah, boleh la mkn ape2 yg lain...Kiki..

Itulah kisah LAKSA PENANG RAHIM yg menjadi kegilaan tekak aku..Ekek..
Kalo korang nk try bleh la pergi kedai 222 ni...Kedainya sebelah je kedai yg jual otak2..Ada signboard nama kedai laksa ni...Jgn tersalah pilih plk..Sebab selang sebuah kedai laksa penang Rahim ni pun ade kedai jual laksa jgk...Tp indonesian yg buat...



End