Saturday, October 21, 2017

SEWING PROJECT : DRAWSTRING BAG

As Salam

Hari cuti Deepavali yang lepas kami sekeluarga tak kemana-mana...Nak bagi anak2 dan diri sendiri berehat..Memang la anak2 cuti sekolah..Tapi kami as ibu & ayah masih bekerja..Kiki..

Lepas subuh che mek dah bangun..Tapi kami paksa che mek tidur semula sebab aku mmg plan nak sambung tido lepas subuh..Tapi mata ni terkebil2 jugak...Cuaca panas buatkan bilik kami jadi mcm berhaba sikit..Kalo x kena kipas, mmg badan akan mula rase melekit..Jadi aku pun berguling2 dekat bucu katil smp pkol 8 pagi..Huhu..

Untuk sarapan aku mintak Hata yg masak...So he cooked mihun goreng...
Telur dadar potong tu aku yg goreng..Sebab dah terbiasa sejak dah pandai goreng mihun ni, mesti nk kena ade hirisan cili merah besar & telur dadar potong-potong tu..Baru rase mcm complete semangkuk mihun goreng..Gitew...Ekek..Lepas tu add pulak dgn kepok goreng..memang feel habis..kiki

Lepas sarapan aku start menjahit..Nak cari idea utk next batch isi goodie bag bday che mek nnt...Anak-anak kite kasi sepahkan rumah dan layan cerita...Huhu...

Percubaan pertama aku cuba buat drawstring bag kecik sikit dari standard size...Maka haruslah awe sy yg jadi model ciliknya...Huhu 
Drawstring Bag V.1
Nak jahit bag ni tak berapa susah, tapi rumit dan kena igt step supaya 1st & end laluan tali tu tak terbukak bila kite masukkan tali...Kena matikan lipatan jahitan dekat lorong tu..Then barulah tak nampak kain didalam terkeluar dari lorong tu...Aku ade beli tali dekat Klim Craft Wangsa Maju..memula igt tali tu teguh..Sekali aku test, rapuh giler..Mujur la aku ade beli tali lain (yg dlm gmbr ) as back-up..Tapi mood tu terus spoil sebab tali dan hasil lorong jahitan tu tak cantik..Huhu

Then aku buat testing utk kali ke-dua pulak... 
Drawstring Bag V.2
Maka, dengan menggunakan size potongan kain yg sama dengan percubaan pertama, aku buat fesyen diatas plk...Masih memerlukan step yg sama cuma tak perlukan tali yang panjang mcm bag pertama...So aku decided utk continue dengan drawstring bag versi ke-2 ni ade isi goodie bag utk batch baby & toodler...Huhu..Ok x?...

Ok la kan? Boleh masukkan brng2 jgk...Berguna jgk tau...huhu


Hari Isnin pagi, Hata ade meeting dekat Pontian Kecil,Johor..Maksudnya hari esok dah kena ade dekat sane...Berkemungkinan BESAR aku dan anak2 akan follow sebab this time Hata kena pegi sorang...Kesian plk Hata drive sorang2...Maka marilah kite berjemaah meneman encik bos...

So kawan2 yg duduk Johor...
Aku dengar2 cite dekat Pontian famous dgn seafood...
So kedai seafood mane yg korang recomand kan?

Sharing is caring... =)






End

2 comments:

Mazni Azmi said...

Selamat hari isnin sis

Semoga urusan kita minggu ni Allah permudahkan semuanya

Amin

Mar Mansor said...

bihun goreng letak telur dadar potong-potong memang sedap..ngam
JanjiKita