Friday, August 02, 2013

Ramadhan #23 : Pavlova...

As Salam

entry : 1st trial

Smlm blk dr amik my Qaisara terus ke AEON Big nk mencari bahan buat pavlova...Semangat laki bini nk buat nih...smp2 ke terus booking Chicken Rice Shop utk brbuka..dh last2 pose nie mmg aku punya semangat nk masak mmg dh sipi2 je..(bkn ke sokmo aje sipi?kiki)..
Ayam Percik Kelantan - CRS
Alhamdulillah rasenye sedap..(tp sedap lg MIL masak..hihi)
******************************************************

Gigih menggagau mencari bahan2...1st time la katakan...

Bahan2 seperti dibawah : MARINGUE

1.) 4 biji TELUR - PUTIHNYA SAHAJA
2.) 1 Cawan gula castor
3.) 1/2 sudu tea esen vanila
4.) 1 sudu tea cuka
5.) 1/2 sudu tepung jagung 

Cara Buat :

1.) Panaskn oven pd suhu 150darjah
2.) Pukul putih telur smp kembang & berkilat dgn masukkn gula castor sikit demi sikit...
3.) Masukkn esen vanila, cuka & tepung jagung..pukul lg hingga betul2 sebati..
4.) Dh siap..letak atas kertas kek / grease paper...
5.) Masukkn dlm oven & bakar selama 1 jam..
6.) Lps masak, bukak pintu oven & biarkn dlm 10minit utk make sure Maringue sejuk..


Tips dr tenet :
**Samada nk tau doh kite tu menjadi ke idak, terbalikkn mangkuk brisi bancuhan tu...make sure ia statik aje x meleleh...kalu meleleh kene pukul lg / x menjadi..kiki 
 Ini lah doh (MARINGUE) saya....

Utk topping :

1.) Whipped cream
2.) Hirisan buah-buahan (aku guna grape,kiwi& peach jer)

Ini la hasilnya...
Whipped cream aku mcm x menjadi..xtau la tang mane silapnya...huhu
tapi my Qaisara makan byk jgk smlm...huhu

Byk lg yg aku kene improve..xpe la..practice make perfect kan...hihi



end

0 comments: