Tuesday, October 22, 2013

Dulu Susah Hati...Sekarang...

As Salam

Entry : Oh my Qaisara...

Hari ini saje nk share story ttg my Qaisara IQ development...

Dulu...Last 8 months..masa ni my Qaisara stay kat KB lg...

Aku sgt susah hati bile tgk anak org lain at this age dh mula kenal warna..but not to my Qaisara...kami tunjuk & sebut one color..she will repeat but x bleh igt..

Aku penah usulkn susah hati ni pd Hata..He said xpe..nnt boleh la igt..mgkn lmbt sikit kot..

But now..Aku rase bersyukur sgt..My Qaisara dh boleh kenal warna & huruf...

Cara yg aku buat is :

HP aku..aku isi game yg ala-ala education sikit..HP Hata plk isi video yg mmg menarik minat che mek..mcm cite upin ipin , cerita pd zaman dahulu, VC yg ok ok...at the same time aku ajar jgk mane yang sempat & belikn buku2 yang berkaitan...

Aku ni sometime terover risau pdhal mendenye ok jer...

Ini adalah antara game yg ade dlm HP aku..siap aku buat kn folder nama my Qaisara lagi..haha

Ini game yg letak huruf & akan ade sebutan utk stp huruf..
Once dh complete dieorg akan sebut & tunjuk gambo...

Ini education game yg basic...
Ok la..janji kenal mende & the alphabet is stand for what.... 

Edu game for color... 
Skrg...Alhamdulillah dah sebulan lebih my Qaisara dh start kenal warna..
Some time kalo kami pakai baju kaler yg same she will 
said : "baju ibu same warne dgn baju Sara..huhu"

Edu game utk animal.. 

Edu game kenal buah...

Ini lego game...
Ok jgk..not bad...
Bg my Qaisara fikir nk letak ape dlm tu.. 

Laundry game & tanam pokok bunga.. 
So far alhamdulillah...
Utk 2 game ni my Qaisara dah pass..huhu

Sape x nak anak cerdik ooiiii...!!!
Aku kalu boleh xmo la anak aku ni x berapa nk teror mcm aku...
Umo dh meningkat baru terkedek2 nk belajo..haha

Skrg aku ade la ajo English sikit-sikit..(kalo anak org lain mgkn dh teror speaking mcm bertih jagung..haha)

Aku ajar :

1.) Sit down
2.) Stand up
3.) Shut up
& a few other words

Aku jgk ajar my Qaisara introduce diri die...

Aku : Nama saya ?
Qaisara : Siti Qaisara..
Aku : Umur Saya ?
Qaisara : 3 Tahun
Aku : Saya suka makan ?
Qaisara : Nasi...
Aku : Saya suka minum?
Qaisara : Susu...
Aku : Rambut saya warna?
Qaisara : Hitam..

& yg paling best...kalo ibu / ayah lelebih sikit..mesti my Qaisara sound ibu / ayah ni over lah..haha

Mcm2 akal dah my Qaisara skrg...

Actually ade bende yg kite kene amik berat..ade bende yg kene pelan2 kayuh..tp kalo nmpk sgt mgkn kene amik tindakan lain...



end

0 comments: