Monday, February 23, 2015

Gulai Sahang...

As Salam

Hari Jumaat mlm sabtu, aku mintak resepi dari my k.cik utk masak gulai/lauk org dalam pantang..Tetibe rase teringin plk..

Alhamdulillah mnjadi.. Semalam, Hata request utk masak lagi atas alasannya masa dkt kampung x puas makan sebab kena food poisoning..

Layankan.. Meh aku share sikit bahan2 & cara masak..Simple jer...huhu

BAHAN-BAHAN :
Ikut gambar diatas..
** 10 hiris halia.
** 6-8 biji bawang merah kecil.
** 6-8 ulas bawang putih.
** 1-2 sudu lada hitam yg sudah ditumbuk.
** 1 Paket ikan duri masin. Akan dpt dlm 7-8 keping ikan selebar 2 jari.
** 2 mangkuk air asam jawa. - ikut suka nak byk mane kuahnya

CARA MASAKAN :
1.) Rebus air asam jawa hingga mendidih.
2.) Masukkan bawang kecil,bawang putih, halia, black pepper & ikan masin.
3.) Masak hingga mendidih, rasa garam,masam & pedas.

SIAP...

Gulai Sahang..

Menu ini mmg pames dlm family aku kalo sesape dalam pantang. Aku x sure org lain panggil lauk ini lauk ape..haha

Menu aku masa dalam pantang dulu pun ini jgk..Lagi best kalo dapat ikan haruan kering..lagi syiokkkk!!!..Kalo mase dlm pantang, kena makan la bawang putih, halia tu semua sebab nak buang angin dalam badan.. Lepas makan semalam mmg ala2 perang kent%& jgk la dgn Hata..ahaha...

Berselera kami makan lauk satu ini je malam tadi...Maklumla udah 5 tahun x makan...kiki..Sekali sekala masak layan jgk...




Selamat mncuba...




End

1 comments: