LAKSA

As Salam

Hari sabtu / ahad lepas kot...Tetibe tekak rase nk makan laksa...Tapi maleh nk mencari kedai...

Tetibe datang idea nak try masak sendiri..Sepanjang hidup pandai masak sendiri ni, tak pernah sekali pun aku masak laksa sendiri....kiki...

Makanya, terus kol my kak cik mintak resepi... Pkol 6.30pm pegi giant cari bahan, pkol 7.20pm smp rumah..Pkol 7.45pm start masak, pkol 9pm baru dapat makan...haha

Meh aku share resepinya ye...
Simple sgr rupa2nya...Aku aje yg takut sangat nk try masak..kiki..
Bahan UTAMA :
Ikan kembung / ikan tongkol yg direbus...
Lepas tu, perisi (asingkn) isi dgn tulang...
Blend isi dulu dgn air rebusan... 
Then blender tulang temulang pulak dgn air rebusan tadi jgk..
Untuk tulang temulang tu, aku x amik tulang yg dekat bahagian perut...
Nmpk kasar sgt...kiki
Aku blend smp hancur....Tinggal ciput je yg x hancur..huhu
Bahan KEDUA :
Cili kering blender sekali dgn bawang merah & sedikit belacan.. 
Kalo xmo pedas sgt & nak nmpk merah sikit kuah tu, masukkan cili merah jgk...
Bahan KETIGA :
Daun kesum & Bunga kantan... 
Masukkan kesemua bahan 1 - 3 dalam periuk dan asam keping jgk
masuk garam & gula sikit
Masak smp mendidih dalam 15 - 20 minutes ikut pekat mane korang nak... 
Penambah perasa...
Dah masak, harus la ade penampah perasa kan???huhu
Hirisan timun,
Hirisan Cili,
Hirisan Bawang,
Telur rebus
Limau kasturi (kalau nak) 
LAKSA...
SIAP!!!...

Laksa aku nampak pucat sikit sebab cili potong tu patutnya cili merah..Lepas tu pulak aku x buat pedas, so xde la nmpk merah sgt kuah tu....Huhu

Alhamdulillah, percubaan pertama yang menjadi...
Hata & che mek makan bertambah2...huhu

So raya nanti boleh buat kot..hahaha
Confident bebeno...haha




End

1 comments:

mudah je masak laksa penang/asam
kalau laksa johor leceh sikit
Jemput Join Segmen Blogwalking Janji Kita

Reply
CodeNirvana
Newer Posts Older Posts
© Copyright My Story Board Published.. Blogger Templates
Back To Top