ADA APA DEKAT MUZIUM BANK NEGARA? PART 1

As Salam

Bila anak-anak dah besar dan tak merengek bila dibawak berjalan ni boleh la kita bawak ke tempat-tempat macam ni. At least anak-anak ada story yang boleh dikongsikan bila naik sekolah selepas cuti nanti. Hari Ahad pagi aku ajak Hata ke Muzium Bank Negara. Pagi tak pagi la.Dah nak dekat tengahari dah sebab sebelum kesini, kami pegi breakfast dulu. Bila bukak waze, waze suruh ikut jalan Bukit Tunku. Jalan ni memang scary ye kome walaupun rumah-rumah dekat sini memang gah bagaikan istana.
Isi perut dulu sebelum ke muzium.
Inilah jalan Bukit Tunku.
Hata cerita kalau malam memamg agak scary jalan ni sebab memang lengang.
Waktu kami lalu siang hari pun lengang.

Sampai dekat depan muzium bank negara, Hata dah lost nak cari tempat parking. Jadi berenti tepi jalan, tanya polis bantuan. Lepas tahu lokasi, terus masuk & cari parking lot. Kalau korang datang sini, korang cari parking lot LG4. Situ memang dekat dengan lift untuk ke muzium.
Sorry la ye. Gambar gegar pulak waktu ni. 
Sebelum masuk lift, pengunjung kena tinggalkan bag galas, sling bag & handbag dalam loker yang disediakan. Memang ada banyak safety box dekat sini. More than 70 safety box. Pilih nombor safety box, masukkan pin, pilih warna rahsia, then safety box akan terbuka.Masa nak amik bag, ikut cara yang sama.
Korang snap la gambar safety box korang kalau risau terlupa sebab dah tengok banyak sangat jenis matawang dekat dalam muzium tu nanti 😁
Keluar dari lift, terus ke kiri untuk register by QR dan dapatkan 
chop book, leaflet & ATM card for kids.
Masuk sini dulu untuk mulakan lawatan. 😁
Terlalu banyak gambar yang aku capture.
Jadi memang ingat tak ingat le turutan tu. Korang layan aje la ye.
Sekeping sekeluarga dengan background duit bertepek dekat dalam lorong / gua ni. Ralit tengok satu-satu walaupun semuanya sama je.
Dalam 1st floor ni ada beberapa aktiviti yang kids boleh buat.
Aku tak sempat nak snap semua sebab banyak amik video je..
Koleksi tabung dolu-dolu...
Korang ada yang mana? Aku pernah ada tabung ceramic ayam tu tapi bentuk buah limau mandarin. Tabung buluh tu pernah ada dalam rumah cuma tak ingat sapa punya. Yang pasti bukan aku punya. 😁
Meh belajar tentang duit. 😁
Banyak duit belakang aku ni kome. 
Agak-agak masih boleh diperlakukan dengan nilai tak? 😆

Lepas tu kami naik ke tingkat 2 untuk teruskan lawatan. Dekat level ni lagi banyak yang kita boleh tengok dan belajar. Seronok tengok walaupun waktu ni ramai jugak orang.Tapi masih ada ruang untuk kita menyelit & tengok dengan lebih dekat. Sini aku share apa yang ada tengok sepanjang dekat muzium bank negara ni ye. 

Sekeping berdua konon nak jadi highlight dalam magazine 😆

Ok.Setakat ni dulu cerita tentang Muzium Bank Negara. nanti aku asmbung part 2 pulak ye. Ade tinggal sikit lagi gambar nak share dengan korang. mana tahu cuti sekolah hujung tahun nanti boleh bawak anak-anak kesini untuk kenal lebih tentang sejarah matawang negara kita dan negara-negara lain.

Ada sesiapa yang dah sampai sini?

X PARK PJ SOUTH ( TAMAN MEDAN )

As Salam

Lepas maghrib hari Sabtu lepas, Hata ajak kami ke tempat diatas. Ini semua sebab Hata dah syiok main golf dengan ofismate dia. Sebelum ni main dekat Setiawangsa je. Tapi Hata tak nak bawak kami kesana sebab dekat sana ramai super senior dan Hata rasa tak selesa nak bawak kami. Jadi Hata bawa kami kesini yang pada aku lebih selesa dan memasing dengan slot masing-maasing je.
Kesini la kami kome. Tempat ni ada 2 tingkat.
Hata amik tingkat atas sebab waktu ni tak ramai player lagi yang naik ke tingkat atas. Penuh dekat bawah je. Brand kereta pulak bukan kaleng-kaleng.
Kami je naik kete pak ostad. 😆
Maksudnya tiada had limit masa untuk habiskan 100 pcs bola ni.
Malam tu kami amik 200 biji bola sebab Hata nak kami semua merasa main & belajar main golf.
Kayu golf ni. orang dunia golf panggil iron.
Ini iron untuk right handed. Aku kan lefthanded
Jadi jenuh jugak la coach Hata nak mengajornya kome. 😆
Tangan kiri kena straight, tangan kanan boleh bengkok.
Badan kena tetap dekat position tapi boleh dipusing ke kiri dan kanan masa buat hayunan. Kalau posisi badan berubah ( cara bongkok ), 
CONFIRM TAK DAPAT PUKUL BOLA.
Coach Hata tengah ajar Ammar.
Ajar che mek pulak. Aku tak sure banyak mana je hata pukul bola.
Sebab banyak kami bertiga je yang main. Main-main..😂
Dapat snap lagi...

Habis main dalam pukul 10:00 malam. Kami pilih makan malam dekat Gombak kedai yang biasa kami pegi. Ammar cakap dia tak nak makan sebab masa dekat driving range tu, kami ada order makanan jugak. Jadi Hata order nasi padkrapaw, aku order nasi dengan telur bungkus & che mek order mihun tomyam
Padkrapaw daging.
Mihun tomyam ayam.
Roti milo untuk Ammar.
Tapi kan..Ade la sekali dua aku secara spontan je suap Ammar makan nasi lauk aku...Ehhhh..Sekali Ammar cakap macam nak makan nasi ibu pulak.
Mujur la waktu tu aku dah kenyang kome.
Memang hanpir separuh nasi aku masuk mulut Ammar la cerita dia. 😁
Tapi masa Hata pegang kucing ni, ada sorang budak lelaki datang mendekat dengan kami semata-mata nak amik kucing ni dari kami. Terus la Hata lepaskan kucing ni.

Tapi pada aku kan. Aku tak setuju cara budak tu datang ke meja kami untuk ambil kucing tu. Meminta-minta sangat. Lepas tu selamber je henfon yang ditangan dia, dia letak atas meja kami sebab nak pegang kucing ni. Kalau henfon tu jatuh atau orang lain amik curi keluar dari kedai ni macamana? Parent budak ni ramai. 1 meja panjang family dia je dekat belakang meja makan kami. Tapi apa parents dia buat? Bersembang sampai tak hiraukan anak pegi mana-mana. Kedai ni dah la tepi jalan. Kalau budak tu berjalan sampai ke meja tepi jalan, ade pulak yang grab bawak masuk dalam van & gerak entah kemana-mana..Macamana?

Pada aku better monitor anak waktu-waktu macam ni. Jangan biarkan anak-anak merayau-rayau dalam kedai makan meja ke meja sebab ia buat aku rasa tak selesa.

Kalau kroang macamana?

BATTING CENTRE - MELAWATI MALL

As Salam

Hari Sabtu, Lepas Asar kami keluar rumah semula sebab Hata nak main baseball in cage dekat Melawati Mall. Kenapa tak pegi terus masa lepas Ammar potong rambut? Sebab aku nak suruh Ammar mandi dulu lepas potong rambut tu & kami tak nak solat Zohor dekat mall.
Bayar RM10 untuk 20 biji bola.
Tempat ni tepi laluan so orang boleh tengok kita pukul bola.
Waktu ni aku sedih sebab semua bola aku tak dapat pukul.
Aku kan lefthanded. Bola pulak pegi alik kanan.
Mana maunya kome.
Menunggu dalam 10 minit untuk 1 team ni habis main.
Hata la syok. Habis 20 biji bola dapat dipukul.
Hata cakap puas hati dapat pukul bola-bola tu semua. 😁

Lepas main, kami turun ke PADINI. Dieorang tengah buat SALE. Ade seluar cargo baggy yang aku berkenan harga tengah SALE. Dapat la 2 helai untuk aku, sehelai untuk che mek dan sehelai baju kerja Hata. SALE jugak. Lepas membeli, kami order ZUS Coffee dekat apps then minum dekat level 4 ke 3.
Aku order 3 je. Aku & Hata share.

Habis minum air, kami pun gerak balik la kome. Walaupun aku tak puas hati sebab tak dapat pukul bola, tapi aku puas hati sebab dapat grab SALE seluar jeans baggy cargo dekat PADINI. Sekarang ni aku memang dalam mood seluar jenis-jenis macam tu.😁

Tapi aktiviti kami tak sampai disitu sahaja ye kome. Lepas maghrib tetibe je Hata ajak kami pergi 1 tempat ni. Kemana? Tunggu aku share.

KEDAI MAKAN MAT ZAIN DAH PINDAH..

As Salam

Mungkin kebanyakkan orghe kelate yang tinggal dekat KL ni rasanya kenal la kedai nama Mat Zain / MZ yang ada dekat Kampung Baru depan hotel KL & Rosdet tu. Hari Sabtu kami planning untuk makan tengahari dekat sana. Boleh dikatakan kami ni melawan arus jadi perjalanan nak ke Kampung baru tak perlu hadap jammed yang teruk macam yang terjadi dekat tengah-tengah bandar & highway utama especially macam dekat MRR2 tu.
Ini jalan nak ke kedai Mat Zain yang lama
Kedai tu dulunya alik kanan depan sikit dari pejalan kaki dalam gambar ni.

Bila sampai tengok kedai tu dah TERANG / DIROBOHKAN. Terus rasa kecewa tapi Hata berusaha jugak google dekat mana kedai ni berpindah. Alhamdulillah kedai ni pindah tak jauh pun dari tempat asal. Seberang simpang kedai lama je. Tapi kedudukannya bukan lagi stand alone. Kedai ni berpindah ke medan selera.
Kalau nak pegi, korang waze nama kedai ni ye.
Masuk je ke medan selera ni, korang kena terus ke 
belakang dan kedai tu alik kanan.
Cari signboard kedai ni ye.
Ini antara menu-menu yang kami ambil.
Alhamdulillah rasa masih sama & kami semua dapat habiskan 
portion masing-masing tanpa pembaziran.

Masa akak kedai ni datang untuk kira makanan kami, aku tanya akak ni kenapa kedai MZ pindah. Akak tu jawab owner tanah nak amik balik lot tu. Laaaa..Aku ingatkan selama lebih 10 tahun tahu tentang kedai ni, tanah ni milik kedai MZ sendiri. Rupanya hanya sewa sepanjang yang aku tahu. Mujur la mereka pindah tak jahu dari tapak asal. Takde la susah sangat nak mencari.

Masa OTW balik, kami singgah ke kedai gunting rambut berdekatan dengan Melawati Mall untuk potong rambut Ammar. Sambil tu aku & che mek round dalam Melawati Mall. Tak sampai sejam Ammar dah siap potong rambut dan kami balik rumah. Jalan jammed berdooh kome. Dari Zoo Negara sampai la depan simpang rumah. Tu tak tau la sampai mana jammed dia.

Sampai rumah terus suruh Ammar mandi & selesaikan apa yang patut. Sambil tu potong kek lapis yang Hata beli masa outstation dekat Sarawak 2 minggu lepas.
Hata beli 4 flavor dari jenama kek lapis Warisan...
Pada aku semua sedap..
Lepas Asar, kami keluar rumah semula.
Kemana? 
Nanti aku share. Waktu ni MRR2 masih jammed...

Korang ada yang stuck dalam jammed?
Hari ni dah start koje kome. Ada yang masih cuti?