SEGMEN REFRESH BLOGLIST SEPTEMBER 2026

As Salam

Dah 9 bulan tak refresh bloglist. Rasanya bulan ni aku nak refresh semula bloglist untuk diletakkan di sidebar sampai tempoh masa yang aku nak. macam sebelum ni. Gigih ye mintak Google AiMode tolong buatkan poster. Sebab nak design sendiri tu macam lamberttttttt lagi nak jadi sedap mata aku memandang. Silap-silap tak jadi poster tu. 😆

Syarat-syarat aku simple je...

1. Follow blog ni untuk yang belum follow.
2. Buat 1 entry tentang segmen ni..
3 Letak gambar banner diatas dekat entry tu dengan backlink ke entry ini...
4. Letak link post korang dekat komen entry ni...

Selesai...


Korang support segmen aku ni ye. Korang nak follow blogger lain yang join segmen ni pun ok.At least boleh tambah kenalan alam maya. 😁

Macam sebelum ni, 10 blogger terpilih akan ada dekat sidebar blogger friends blog ni nanti. ✌

NIAT NAK BELI KISMIS JE...TAPI...

As Salam

Balik dari Q Bistro aku terasa nak beli jumbo raisin. Dekat sini ade 1 kedai arab jual bukhor, kismis, kurma, perfume & lain-lain barang dari sana. Dah beberapa kali jugak kami beli bukhor dekat kedai ni dari sebelum pindah lagi.
Aku suka kismis 2 warna ni jenis jumbo.

Aku beli sikit-sikit je sebab risau tak boleh habiskan dalam masa terdekat. Kalau habis boleh beli lagi sebab kedainya dekat je dengan rumah kami. Dekat sini kismis jumbo ni dijual dengan harga RM4.40 / 100gram. Aku mintak taukey kedai amikkan 100gram setiap jenis untuk aku.

Sambil menunggu staff ni timbang order aku, kami berdua berjalan ke bahagian wangian rumah. Aku berkenan 1 bau ni. hata pulak berkenan dengan 1 lagi bau. Kami memang selalu jugak beli bukhoor ni untuk dibakar dekat rumah. Jadi aku amik wangian yang aku suka, Hata amik wangian yang dia suka.
Inilah wangian tu. Wangian atas pilihan aku, wangian bawah, pilihan Hata.
Wangian aku 1 box ade 10 pcs RM55.00
Wangian Hata 1 box ada 10 pcs jugak RM36.00
Inilah bentuk wangian tu. bakar je seketul tu atau separuh-separuh ikut keperluan korang. 1 pcs boleh bertahan selama dalam 30 minit.
Bakar ni dekat tempat yang korang kena beli asing. Tempat bakar bukhoor yang guna cube arang tu. Kami memang dah ada tempat bakar tu. Jadi letak wangian ni dekat tempat sedia ada je.

Nanti nak kena kumpul duit untuk beli air purifier yang besar sikit macam yang letak dekat ofis tu.😆. Korang guna air purifier yang macamana untuk pastikan rumah korang sentiasa ada bau wangi? Share sini ye.

BRISKWALK 6.0

As Salam
Selamat hari merdeka semua!!!

Semalam dapat update 1 entry je sebab agak busy separuh hari duk luar je. Hari Sabtu pagi aku & Hata menjalankan aktiviti mingguan dengan briskwalk lagi. Route yang sama macam route pertama. Lepas tu aku terfikir nak buat beberapa aktiviti dengan kids sepanjang cuti 3 hari. Sepatutnya kami balik KB. Tapi tak dapat nak balik sebab Hata kena outstation 3 hari dan hanya balik on Friday night.

Jadinya Sabtu pagi jam 8:00 kami pun mulakan briskwalk kami.
Sekeping sebelum gerak.
Route dari rumah sampai Q Bistro.
Dapat la jalan sejauh 3.81km dengan 5559 steps.
Ok la kan? Actually kena banyak lagi bakar calorie tu.
Singgah Q Bistro untuk breakfast. 
Aku amik mee goreng mamak dengan telur goreng sebab lapar.
Waktu ni dekat Q Bistro ni prang ramai ye kome. 
Sebab time cuti sekolah kan. Siap jumpa sekumpulan rombongan pengantin / rombongan bertunang sebab nampak barang hantaran dan baju sedondon sekeluarga.
Jammed depan KL East Mall dari jam 8:00 pagi sampai jam 7:00 malam
Waktu balik memang aku ajak Hata buat 1 round untuk bakar sikit 
calorie lepas makan mee goreng mamak 😆
Dapat lagi 1.5km dengan 1942 steps.
Dapat bakar lagi 117 Calorie...
Muka happy sebab dapat singgah 1 kedai ni masa OTW balik ke rumah.
Kedai apa? Nanti aku share ye.

Balik rumah kami berehat la sekejab. Sebab tengahari planning nak lunch dekat kedai yang dah lama kami tak pegi dekat Kampung Baru tu.

Esok dah koje kome.

ZUS X MAMEE MONSTER

As Salam

Hari tu terliur betul dengan koleksi ZUSS Coffee Chubee yang colabarate dengan mamee monster tu. Regenya dalam RM143.00. Aku memang rasa gatai tangan nak check out. Tapi bila fikir udah banyak dah tumbler dekat rumah ni. Tak usah le ditambah-tambah lagi. Tak termulutkan. 😆

Tapi aku cukup tertarik dengan combo yang ini. Rege memang rege mampu milik dan memang aku akan pakai berselang seli dengan yang lain. Kalau pergi kerja naik motor, aku memang pakai kasut. Jadi bila beli ni, memang confirm aku akan pakai.
Aku amik set ni. Airnya aku letak dalam tumbler yang aku bawak dari rumah.
Jadi takde la gambar air tu dalam entry ni. Rasa air ni biasa je kome. Rasa menyesal amik air ni pun ada sebab rasanya macam aiskrim soda vanila. Aku ni udah la anti sikit dengan aiskrim perisa vanila. Kalau aiskrim vanila dari mc Donald yang sundae letak coklat atau strawberry atau mc flurry oreo je aku layan. Yang special promo durian / manga aku makan. Yang lain memang aku tak makan aiskrim vanila ni. Ha lagi satu. Aiskrim magnum almond tu aku makan. 😁
Dapat pek macam ni untuk stokin yang aku bayar RM9.90.
Cara-cara nak bukak pun diajar ye kome.
Elok aje berlipat stokin tu ...
Inilah stokinnya. Pada aku cantik & cute...
Ofismate aku cakap nanti time nak pakai kena pakai skirt / seluar yang senteng sikit supaya nampak corak-corak dekat stokin tu. Dia nak suruh aku pakai skirt paras betis ke apa budak ni? 😆

Kain stokin ni biasa je. Tak tebal & tak nipis.Just nice. Ok la nak buat pakai dengan kasut. Korang buat apa hari ni?

BORONG HOT AMERICANO & CAPPUCCINO

As Salam

Bila dah tiba hari gaji memang kena berlagak macam orang kaya sekejab sebab duit yang masuk masih belum dimasukkan kedalam akaun lain yang sedang menunggu. 😁. Hari Jumaat lepas, Selepas 2 stesen dari stesen yang aku naik LRT, terus buka apps GIGI Coffee. Tengok ade offer murah jugak untuk hot americano & cappuccino. Maka aku grab dua-dua promo.
Hot Americano. Aku add on gula sikit. 
Payau tekak aku kalau minum terus. 😆
Yang ini aku minum waktu pagi.
Cappuccino ni aku minum waktu lunch.
Lepas habis memang aku teguk air masak aje la sampai ke 
pagi Sabtu sebelum sarapan.

Aku jarang beli combo gini. Sekali sekala je sebab kebanyakkan hari aku memang buat air sendiri je dekat ofis. 😁. Korang pulak macamana?

DINNER YANG TERLEWAT SIKIT

As Salam

Lagi entry tertunggak. 

Hari tu kami dinner agak lewat sebab both of us sampai rumah dah jam 6.30 petang. Nak masak tak sempat dah. Nak makan luar ak nak terkejar ke maghrib. Jadinyaa masa OTW balik, both of us singgah dekat gerai sepanjang jalan dekat area Danau Kota ke Taman Melati tu. Kami belikan anak-anak churros.

Sampai rumah memasing lapik perut dengan churros. Lepas tu jam 7.45 malam gerak ke kelas tuisyen che mek. Sementara nak tunggu che mek habis tuisyen aku ajak Hata pegi mr DIY dekat Sri Rampai tu sekejab sebab nak beli plastic sampah. Udah habis terus yang size M dekat rumah.

Habis je che mek tuisyen, kami terus ke kedai makan dekat Gombak. Yang dah lama jugak kami tak pegi. Aku pun dah lapar sebab lunch tak makan. Kami semua lapar. Masa nak order, Ammar ajak share nasi goreng kampung & telur dadar aku. Both of us ( Aku & Hata ) rasa was-was bila Ammar cakap dia nak share sebab kami semua lapar. Lapik perut jam 6.30 petang makan jam 9 lebih mana cukup. Ammar cakap dia risau dia tak habis kalau amik portion untuk seorang. Hata cakap kalau tak habis, ayah la kena tolong habiskan. Ok. Senang cerita. Jadi kami amik la menu memasing.
Habis makan, kucing duk berlegar-legar dekat kaki che mek...
Che mek pulak memang pantang nampak si bulus ni...
Masa angkat, elok aje si bulu ni dia aje masa che mek angkat.
Memang bersih & lembut je bulunya kome.
Terus teringat ke Felix.
Nasi goreng USA takde sayur untuk che mek...
Habis che mek makan.
Aku order nasi goreng kampung dengan telur dadar.
Setambun nasi ni kome. Aku makan separuh je.
Separuh lagi Hata tolong habiskan.
Hata order ikan bekok,sup kosong & nasi putih.
Ammar order ayam goreng kunyit, sup kosong & nasi putih..
Dalam nak share dengan aku pada mulanya...
Last-last Ammar berjaya habiskan 1 portion nasi putih ye kome...
Ammar cakap next time kalau pegi sini dia nak order lagi ayam goreng kunyit ni sebab kena dengan selera Ammar.
Aku request nak manis sikit.
Alhamdulillah memang kena dengan selera aku kome.
Next time boleh order lagi.

Lepas makan terus balik la kome. Alhamdulillah kenyang kami sekeluarga untuk menu yang di-order. Dah lama jugak rasanya tak pegi kedai ni. Alhamdulillah rasanya masih maintain.

Hari ni dapat stock up lauk. Seronok rasanya... Korang mask apa & pegi mana hari ni?

SEWING PROJECT : KU LERAIKAN JERUTAN MU

As Salam

Hari tu ade sehelai seluar jeans aku zipnya sudah rosak aku over tarik waktu tersangkut. Udah tercabut gigi zip tu kome. Lepas tu aku dah malas nak hantar kedai untuk tukar zip. Kebetulan pulak aku ada sehelai seluar jeans kargo yang kaki seluarnya bergetah. Dah lama jugak tak pakai sebab seluar tu singkat sikit. Ngam-ngam dekat pergelangan kaki aku.

Jadi datanglah idea nak potong kaki seluar yang bergetah tu, then aku potong kaki seluar yang zipnya rosak. Tapi warna lain-lain. Kita buat dia kan? 😁
Kasi potong sambungan seluar kargo ni.
Inilah seluar jeans yang rosak zipnya. Aku korbankan aje.
Seluar ni pun sebenarnya tailor dekat Pertama Complex tu salah alter. 
Lain yang aku suruh, lain yang dia buat. 
Kuang asham betul. Tapi pakai jugak la sebab aku memang suka warna kainnya.
Ukur dulu lebar seluar jeans yang rosak untuk make sure lebatnya boleh cover lebar seluar cargo tadi.
Alhamdulillah cukup untuk cover lebar seluar cargo.
Tepek kaki seluar cargo untuk budget add on labuh kaki seluar.
Jangan lupa add on basi penjahit bahagian atas & kaki seluar.
Siap.
Aku buat kaki seluar sama besar dengan bahagian sambung atas tu sebab memang tak nak kecut macam yang bergetah dulu.
Hari ni aku pakai pergi ofis. Ok la kan? 😆
Sekali pandang nampak macam pakai boots peladang pulak. 😆

Mixed & match warna. Both kain dari material kain denim. Masa menjahit memang kena berhati-hati sebab risau jarum patah kain denim ni bila dah 2 lapis, memang akan jadi tebal.. Aku malas nak tukar jarum. 😁. Sehelai seluar rosak, kita alter sehelai yang dah lama tak pakai sampai jadi boleh pakai semula. 😁

Ni 5 September nanti bos ofis Hata ada buat kenduri tahlil dekat Shah Alam. Macam nak jahit sepasang baju kurung kedah. Kain cotton dah ada. Tapi tak pasti lagi. Masih berkira-kira. 😁