Tuesday, September 06, 2016

Cactus

As Salam

1st time in my life membela pokok dalam rumah..hoho

Citenye bermula dari time aku pegi short vacation ke Camern Highland bulan February dulu...
Mase nk beli siap belajar lagi macamane nk jaga sbb sblm ni  (sblm kahwin ) beli, x smp sebulan dh kiok..hoho

Senang sgt cara penjagaannya..Memandangkn pokok ni adalah pokok yg hidup liar, makanya pokok ni hidup berdikari sgt..hoho..Janji siram at least 2-3 hari sekali..Paling lama kena siram 7 hari sekali..Makanya, sejak tu mmg aku siram ikut timing yg diajar..Tetibe rase sayang pulak nk dibiarkan x bersirap sedangkn nk jaga bukan susah pun...

Takde baja yg perlu ditabur...Cuma kalo dh besar sikit tukarkan pasu..As simple as that..

Sebulan lebih aku jaga bebaik, dah smp masa kena tukar pasu...Bersemangat membeli pasu & tanah dkt tesco...Berhati2 sgt aku alihkn..Hati2 sebab takut patah & takut duri kena tangan...kiki

Alhamdulillah, dh almost 6 months cactus ni dgn aku...huhu..Dah nmpk tumbesarannya..
Cactus

Nampak x tumbesarannya????

Cactus pink dh nk mula berputik yg baru..
Cactus berjari2 tu dh mula memanjang...
Cactus tunggal dah mula meninggi...

Suka sgt tgk....Tak sangka sejuk jgk tangan ni mnjaga pokok..kiki


Tetibe berangankalo la dpt rumah atas tanah..Mesti lg seronok...Siap berangan..

Aku nak tanam pokok serai, pokok daun kari, pokok kunyit..dan sayur2 yg senang nk jaga & tak perlukn kawasan yg luas...hihih


Ok..Doakan angan2 aku jadi kenyataan ye..Amin...





End

1 comments:

Unknown said...

Hihihi aamiiiinn.. In sya Allah, ada rezeki. Reen pun niat nak menanam, tapi.. Sampai sekarang tak juga tanam. 😄