Monday, January 09, 2017

Kisah Qaisara : Homemade PLAYDOH

As Salam

Hari Jumaat malam lepas che mek tgk video ZUMBA dkt handpon aku..Tetibe senyap je..Harus la che mek ke page lain...Aku x syak che mek tgk internet / youtube dkt hp ni sebab SETIAP kali kalo che mek pegang je HP aku, mmg data internet DITUTUP..Alhamdulillah..setakat ni x kantoi lagi che mek on data tu..Ermmm...

Back to the story...
Tak lama lepas senyap tu, che mek dtg dkt aku dgn tunjuk gmbr yg aku screen shoot..Step2 nk buat homemade playdoh...Udah beriya2 sgt mintak aku buat...adehhhh...Sudahnya hari sabtu mlm ahad baru la g beli...kiki

Meh kita layan sama2 step by step buat homemade playdoh ni ye..huhu

Bahan2 UTAMA :

1 - Tepung gandum         : 3 cawan
2 - Garam Halus             : 1 1/2 cawan
3 - Cream Of Tartar       : 6 sudu besar
4 - Olive Oil                     : 3 sudu besar
5 - Air panas                    : 3 cawan (sama dgn cawan tepung gandum)
6 - Pewarna                     : Ikut suka....

Langkah2nya...
Masukkan Tepung, cream of TarTar & garam halus..
Gaul hingga sebati... 
Masukkan 3 cawan air panas...
Masukkan sedikit demi sedikit....
Gaul smp jadi doh yg TAK melekat dekat tangan...
*** Masa mula2 tu mmg WAJIB gaul dgn senduk dulu....Panas giler kot..kiki 
Bahagikan doh ikut brp kaler nk buat....
Masukkan pewarna & uli hingga warna sebati dgn doh.... 
Bersemangat sgt che mek nih menguli...
Byk sgt pewarna diletaknya...Smp merah dua2 tapak tangan..huhu 
Bile dh siap letak pewarna,
Masukkan playdoh ke dalam tupperware..
Tutup dgn plastik & tutup tupperware dgn penutup..
Masukkan playdoh dlm peti sejuk dlm 15 - 30 minutes...
Then keluarkan & dah bleh main..huhu

Alhamdulillah...Menjadi jugak homemade playdoh ni walaupun 1st trial mengulinya..huhu


So..to parent yg anak2 suka main playdoh..Memang dialu2kan sgt buat sendiri jek..kiki
Boleh jgk buat jadi goodie bag bday..huhu





End

1 comments:

Asha Lya said...

Mcm buat kuih pun ada hihi