Friday, July 28, 2017

ZUMBA : CARA HAPPENING TO FIT YOUR BODY

As Salam

Adehhh...Dah 2 bulan tinggalkan ZUMBA..Sebulan sebab bulan pose..Sebulan lagi sebab sebulan beraya..Haha...Cadangnya awal August nnt baru nk start semula...

Kenapa aku pilih ZUMBA utk fit-kan semula badan yang bagai dipam-pam & selera dah hampir sama dengan selera makan Hata? Sebab Zumba ni aku rase cara bersenam yang happening...Sambil layan lagu sambil gerakkan badan..Sambil keluarkan peluh..Sambil pecahkan lemak2..haha..

Badan aku makin meriah perkembangannya sejak aku DIPAKSA cucuk family planning oleh KKIA...Start dr situ..Semua seluar keje sebelum bersalin Ammar kena asingkan...TAK MUAT...Setahun je aku bertahan (4 kali cucuk)..Lepas tu mngecek cakap dekat nurse aku nak makan pil je ( pdhal x makan pun)..huhu..

Tak tahan weh....Cucuk tu walaupun hanya 3 bulan sekali..Sakitnya 20 minit beku montot aku...Lepas tu..Selera memang meriah..Lepas tu lagi..badan kau part perut, peha & lengan mengembang jugak dengan meriahnya...

Lepas stop, terus aku cakap pada Hata aku kena gi fit-kan blk badan aku supaya nnt xde effect lain...Jadinya bersemangat la aku mencari pusat ZUMBA yg terdekat...Maka jumpa la ZUMBA yg dikelolalan oleh ZIN-AKO...Memula datang aku walk-in je..takde member pun..Selamber gempal je aku join...Lepas dah pegi 4 kali baru la xde rase malu sangat sebab boleh dikatakan setiap minggu ade je muka-muka baru...Tambahan pulak kelas ZUMBA under ZIN-AKO ni adalah LADIES ONLY..Tak bercampur..So takde masalah kalau kita nk bukak tudung / pakai pakaian utk ber-zumba sepanjang berzumba tu..Semua MUHRIM sajok...Kalo ade yang non-muslim pun, aurat kita masih terjaga..Gitu citenya...huhu

Under Zin-AKO ni, dia ade lg 2-3 ZIN (trainer)..So mereka bergilir2...Aku paling suka ber- ZUMBA dengan Zin-AKO sebab dia sentiasa tersenyum je..Ko salah pun dia layan jugak..Zin lain pun ok..Ade yg happening..Ade yang RANCAK...Rase macam nk terkentut-kentut urat mak follow..Hahaha
ZUMBA
Nampakkan? tiga2 kelas ade je muka2 baru...
So korang takkan rase malu kalau tersalah step..ekek

Ok..Meh aku share sikit ttg Zumba ni ye..

APA TU ZUMBA...
Zumba adalah program kecergasan tarian yang dicipta oleh penari dan koreografer Kolombia Alberto "Beto" Perez pada tahun 1990-an. 


JENIS-JENIS TARIAN ZUMBA..
Zumba adalah salah satu bentuk senaman yang inovatif yang pada asasnya melengkapkan pelbagai bentuk tarian seperti calypso, merengue, salsa dan hip hop. Zumba memastikan senaman badan keseluruhan dan menyeronokkan dan interaktif.

Sekarang dah banyak lagu-lagu popular yang dijadikan sebagai lagu untuk ber-ZUMBA..

KENAPA ZUMBA BAGUS UNTUK KITA...
ZUMBA bagus utk proses pembakaran kalori dan lemak: Pada terasnya, kelas Zumba memberikan pembakaran kalori yang besar melalui aktiviti aerobik yang dilakukan dengan latihan selang waktu. Orang biasa akan membakar sekitar 600 hingga 1,000 kalori dalam kelas Zumba. ... Latihan badan penuh: Zumba adalah kelas tarian dan kelas kecergasan.

At the same time, ZUMBA jugak boleh menaikkan tahap kecerdasan diri kita...Biasenye kite buat ZUMBA hanya utk 1 jam..Dimulakan dengan stretching, lepas tu zumba dengan lagu yang slow dulu...Pergerakan pun xde la rancak sgt...Lepas tu dalam lagu yang ke-3 baru la rancak..Time ni memang kita pun rancak / pergerakan agak pantas sikit...Lepas tu it's back tu slow/lagu yang layan..Pergerakan back tu normal..tak pantas dah..Bile dah habis, ZUMBA diakhiri dengan stretching jugak...

PAKAIAN YANG SESUAI UNTUK ZUMBA..
Harusla jangan pakai BLOUSE meks...Pakaila baju sukan yang bersesuaian...Seluar sama..Cari yang senang nak serap peluh...

Bab kasut, sini aku nak bagi info...Seeloknya (kalau mampu) kita cari kasut yang memang dikhaskan untuk ber-ZUMBA..Cari tapak Kasut yang ada PIVOT POINTS..Sebab? Sebab tapak itu yang akan membantu kita dalam setiap pergerakan semasa berzumba...Kalo yang biase2 tu, takut akan effect pada urat betis...

Carilah tapak kasut yang mcm gambar ini :

ZUMBA SHOES

Aku masih belum berkemampuan lagi nk beli kasut ZUMBA ni...Masih dalam proses KUMPUL DUIT..ekek

KESAN ZUMBA PADA AKU..
Alhamdulillah sepanjang 8 kelas yang aku pegi..Aku dah boleh nampak kesannya...Otak ni cergas..Badan pun xde la mcm berangin sangat...Yang penting..3 Bahagian yang sedang mengembang berjaya dikecutkan...Bayangkan dalam beberapa kelas ( seminggu sekali ) aku dah boleh sarung semula seluar slack keje...Aku dah boleh rase peha kiri & kanan x berlaga rapat sgt..Lengan dah x macam peha ayam...Peha tak x macam peha ayam turki..Ekek..Semua ayam..Kesian kat ayam...

Tapi kita tak boleh mengharapkan ZUMBA semata..Makan pun kena jaga jugak..Aku takde la jaga beriya sangat...Aku mulakan dengan STOP BREAKFAST BERAT..Aku stop breakfast nasi lemak / mee goreng  atau yang seangkatan dengannya sepanjang HARI BEKERJA..Kalo weekend tu jarang dapat elak sebab breakfast dgn anak2 kan? takkan ko nak diet..Anak pun kena diet jugak..Dah la anak2 tengah nak membesar..Ko pegi tahan-tahan pulak..Kesian mereka...Nak buat menu asing2 aku malas...gitu..Eheh..

Biasenye aku akan makan biskut atau minum nestum atau pun makan/minum oat..Bile dah makan dan minum, biasenye aku akan makan lunch dalam kuantiti yang sikit...Simpan space utk dinner..Dinner pun x bleh jaga sgt sebab dinner dgn family..Ekek...Kalau lapar sementara nk tggu lunch / time nk blk, aku minum air masak je..huhu

Rutin ni bukan setakat dapat fitkan body...Malah dapat SAVE DUIT BREAKFAST tau.. So bleh la buat tabung simpanan hasil tak breakfast..Boleh buat topup beli kasut ZUMBA....Ekek..

Jangan tak tau, aku sanggup download video ZUMBA utk practice dekat rumah..Dengan che mek sekali join aku ber-ZUMBA..huhu



So ape lagi???
Rasenye xde alasan lagi dah utk kite kata TIDAK pada bersenam...Macam2 kemudahan dah ada...Malu nak ber-ZUMBA dekat kelas, ZUMBA sendiri dekat rumah..Tapi stretching part jangan tinggal..Masih kena buat diawal & diakhir ZUMBA session...




Semoga kite kekal sihat walau usia dah meningkat..Hahaha




End

0 comments: