Wednesday, September 27, 2017

CUTI 3 HARI : MISI MENGEMAS RUMAH

As Salam

Sejak dari pindah rumah, misi mengemas memang masih banyak yg tertangguh...Penat nk kemas sekali gus..Makanya kite kemas la sikit2 ye?

Pagi2 hari Jumaat aku buat western breakfast...Tekak terasa nak makan baked bean dengan scramble egg + hot dog + roti bakar...
Wester breakfast katenye...
Memandangkan cuti 3, kami memang takde plan nk kemana2 sebab kerja Hata bertingkek2..Jadi kita isilah masa tu seadanya...Ekek..

Lepas sarapan, lepak2 kejab..Dalam pkol 10 pagi kami gerak ke taman permainan dekat perumahan depan kawasan rumah aku utk tunaikan permintaan che mek yg nak gi taman sejak dr 3 minggu lepas..Ekek.. Tengah2 melayan anak2 main, tetibe motor bawak ice cream mat cool dtg...Terus basahkan tekak dgn ice cream...Lepas tu sambung main dkt playground blk...
Lepas habis main dkt playground, memasing dahaga..Mujur la aku ade bawak air kotak sorg satu...Lepas tu terus blk rumah...Lepas Hata semayang Jumaat, kami lunch dekat luar..Penuhi tekak che mek nak makan nasi ayam..Layan..

Lepas tu mmg lepak dekat rumah utk siapkan kerja masing2...Sebelah malam pergi pasar malam dekat Taman Melati..Tekak aku nak makan nasi lemak sambal ikan bilis..Aku suka beli ikan bilis dekat pasar pagi / pasar malam sebab ikan bilis tu nampak FRESH..huhu

Pepagi hari Sabtu, aku dah masak sambal ikan bilis, rebus telur, masak telur mata kerbau dan masal nasi lemak...Lepas tu aku buat SPRING CLEANING bilik tidur utama...Ya Allah, banyak lagi rupanya barang2 yg tak dikeluarkan...Bile kira2 ade dalam 8 kotak...Lepas kemas2 ade 3 kotak brng je yg betul2 kena simpan...Yang lain semua TAK PERLU a.k.a SAMPAH...Dari pagi smp ke maghrib baru settle mengemas...( Lap peluh)..Makan tengahari pun kami makan nasi lemak yg masih berbaki je...Ekek

Hari Ahad pagi, Hata pilak teringin nak makan homemade roti canai...Lepas subuh Hata dah start menguli dan pkol 8 pagi start nak masak..
Doh roti Canai
Aku tak pandai nak buat adunan roti canai ni...Jadi Hata refer resepi dkt internet je....Nmpk macam dah jadi, tapi tak tau silap tang mane, time nk tebar tu, tepung ni jadi mcm x bersatu sgt...last2 nmpk mcm seroi..Means nmpk mcm x cukup uli..Plan nak buat roti canai tebar2 smp besar talam..lepas tu lipat2, then jadi la roti canai...Last2 aku tengeh dgn tangan, then lipat 4...lepas tu tepek2 sikit..Jadi la..Lembut jgk roti tu...Huhu

Sebelah tghari, aku follow Hata pergi jmp client dekat PJ..Tekak nak makan cendol & rojak la pulak..Mujur la jumpa..Huhu..Blk rumah, aku meneruskan operasi SPRING CLEANING bilik menjahit plk...Aku nak ubah posisi mesin jahit & almari brng jahitan...Sebelah malam, tangan kiri aku mula rase ngilu...Tapak tangan tak boleh dibukak sepenuhnya...Aku igt dah settle..Rupa2nya x elok2 lg..

Actually sakit tapak tangan bahagian ibu jari ni memang dah lama..Since 2 hari sebelum Aidiladha yg lepas..Aku igt salah urat biase je..Jadi aku ignore-kan..Sampailah mase blk dr kg, jug yg aku angkat terlucut sebab ibu jari tangan kiri ni sakit bile angkat mende berat..Nak dukung Ammar pun aku takut sebab takut terlucut...Lepas tu mintak Hata urut 3 malam berturut-turut..Alhamdulillah, dah rase ok sikit..Tetibe malam tu sakit blk...Kaki kiri aku pulak cramp malam tu..Jadi hari Isnin aku terpaksa MC sebab tak tahan sangat..Nnt aku cerita dekat entry lain ttg hal tangan ni ye?huhu

Masa buat SPRING CLEANING dekat bilik mnjahit, banyak barang2 craft yg aku jumpa...Jadi hati rase nak bagi kawan2 dalam blog ni brng2 tu...Jadi nantikan update meks ye...Huhu




End

0 comments: