Wednesday, October 04, 2017

CARA BARU SUSUN TUDUNG/SHAWL

As Salam

Hari Ahad lepas memang takde kemana sebab plan nak berehat je...Penat hari Sabtu masih berbaki...Pepagi makan capati dari pasar pagi..Lepas tu Hata pergi jumpa client..Sementara tunggu Hata blk, aku hangkut anak2 tengok cite dekat laptop dalam bilik sebab aku nak kemaskan tudung dan shawl yg dah berbelit2..Haha..

Sebelum ni aku sangkut dekat pengidai yg bergelung2 tu..Lepas tu rase mcm makin tak muat plk..Rase mcm nampak serabut plk...So pening la aku memikir cara lain yg lebih sistematik bagi aku..Huhu..Maka timbullah idea ini :
Gulung dan ikat.
Untuk setiap shawl / tudung instant, aku gulung dan ikat dengan getah belacan..Budget2 la nak ikat tu...Kalo kuat sgt takut rosak plk tudung kome...Sedang2 aje..Then susun menegak dalam storage box so that senang utk korang nak pilih...Bile dah ambil, getah pengikat tu jgn buang plk..Simpan utk ikat semula tudung tu lepas dah basuh nnt...Huhu ..Kalo tak nak ikat pun ok kot..Cuma kena pandai2 la adjust time nak susun dalam storage box tu...
Gulung, selit,susun
Tudung ber-awning pun sebelum ni aku gantung dekat penyangkut yg ring tu...Same jgk..nampak semak jgk...Maka kita kosongkan laci baju Hata dan susun la sepadatnya tudung tu...Jaga2 dgn awning..nanti patah awning tu terus tak dapat pakai..ekek

Selesai mengemas tudung...Penyakut yg bulat2(ring) aku tak tau nak buat ape plk...ade lg dekat blkg pintu...Huhu..Harap2nya teknik ni kekal la utk selamanya...Semoga aku terus rajin mnggulung dan mnyusun..Haha

Actually ade mcm2 teknik menyimpan tudung & shawl..terpulang pada keselesaan sendiri...Dulu aku cukup gile bile tengok tudung 3 layer..Tiap kali blk KB, mesti singgah HUMAIRA dekat Wakaf Che Yeh...Sekali beli 3-4 helai..Lepas takde mood nak pakai, aku sedekah pulak dkt kakak..Lepas tu menggila dgn shawl pulak...Then pening Hata layan aku beli shawl..Huhu..Alhamdulillah, skrg dah boleh control membeli shawl...Skrg, kalau nak beli baju, fikirkan dulu kaler shawl ape yg dah ada..Kalo nak beli baju kosong / tanpa corak, flash back blk kaler shawl bercorak mane yg dah ade..So kite beli la baju tanpa corak yg ade sikit2 kaler dkt shawl tu...

Fesyen skrg, org akan pakai tudung pada warna yg minima dekat pakaian...
Fesyen dulu, org pakai tudung ikut warna tanah / dasar pada pakaian tu...

So korang kategori yg mane? Follow fesyen dulu ke fesyen sekarang?
Aku dua-dua fesyen dah merasa..Huhu


Korang susun tudung mcmane plk?
Share2 sini ye....





End

1 comments:

Shafyqah Azahar said...

susah betul kan nak susun tudung, sehari dua elok lah. sebulan selerak jugak haha. sha pakai tudung ikut mana masuk je, kadang tu tak masuk sangat pun dengan baju, main pakai jelah haha