Friday, October 27, 2017

SAMBAL TEMPOYAK IKAN BILIS & PETAI

As Salam

Hari Ahad ustazah dekat tempat che mek mngaji buat jualan petai..huhu..makanya aku pun terjebak membeli sebab murah.. 8 papan RM5 je..Hari Selasa baru dapat pegi ambik sebab mase blk dr Johor terlupa nk singgah rumah dia & ambil...

Hari Selasa tu, lepas je masak menu mkn mlm dlm pkol 8mlm, terus aku & che mek berjalan kaki je ke rumah ustazah..Ammar aku tgglkn dgn Hata...Lepas ambil, makan nasi berulamkan petai...Perghhhhh..Feel dia..Tak terkata..Haha...

Tetibe terigt ade tempoyak yg aku bwk dr Perak..Then tengok ade lagi sikit ikan bilis....Terus teringin nk masak sambal tempoyak ikan bilis + petai...Mari aku share sini ye?
Bahan Utama :

1. Tempoyak - 1 bekas taufu fa nipis
2. Ikan bilis - 100grm
3. Petai - 2 papan
4. Serai - 1 batang (ditumbuk)
5. Bawang Merah - 1 ulas (ditumbuk)
6. Cili padi - 3 biji (ditumbuk ( ikut suka nak pedas mana))
7. Kunyit - 1 sudu kecik
8. Air - 1 - 2 cawan
9. Gula - 2 sudu 

Cara masak :
1. Masukkan kesemua bahan kecuali petai dan kacau hingga macam ni 👇👇👇 
2. Dah mendidih utk 1st round, masukkan petai..
3. 2nd round mendidih, rase la masam,manis dan masin masakkan ni...
4. Make sure jangan terpekat / tercair..yg sedang2 aje...

Kalo rase ade yg kurang,pandai2lah korang tambah ape2 yg kurang tu ye?

Aku x masukkkan garam sebab tempoyak ni dah cukup masin..Kalo jenis yg suka pak aji, boleh masukkn..Aku masukkn sikit serbuk perasa..

Dah masak tu, boleh la angkat & masukkan dalam bekas...Hasilnya gini :
Sambal Tempoyak Ikan Bilis & Petai

Ini fevret aku mase dkt kampung..Mase duduk dgn mak sedara dkt KL dulu pun dia pernah masakkan...Aku makan menu ini dgn nasi panas pun bleh bertambah smp 3x tau...Sedap weh...Huhu


Bagi yg suka tempoyak & rase nak cuba masakan baru, boleh la try...huhu




End

2 comments:

noor azlan said...

Saya suka makan sambal petai, tapi tak suka makan petainya.... sambal tempoyak ni tak pernah rasa lagi...

Farhana Jafri said...

wow sedapnya! Tengok gambar pun dah terliur dah. Dari haritu cari tempoyak tapi tak jumpa lagi haihhhhh