Wednesday, April 17, 2024

A FEW DAYS BEFORE RAYA

As Salam
Selebum kita gebang ttg hari raya & selepas raya, marilah aku share aktiviti sebelum blk beraya dulu ye. Aku blk kg hari selasa. Jadi hari sabtu, ahad & isnin duk rumah melayan che mek buat kuih raya.Hari Ahad malam isnin Hata ajak berjalan ke msjd jamek. Saje nk jenjalan sebab mcm x pernah berjalan kesana di saat2 akhir org lain buat persiapan raya. Jadi lepas isyak tu baru kami gerak kesana. Parking dkt bangunan DBKL. Kami x lalu lorong2 sesak tu.Hanya menyeberang je jln tengah2 antara Muaz Textile & Bazaar. Mmg ramai sgt org dkt jln tengah tu. Jadi kami masuk ke Alfaro - tiada sebarang tangkapan dibuat. Lps tu ke First Lady. Hasil tangkapan mendapati aku bwk blk 1 bag dgn 2 pasang baju & sehelai abaya utk che mek. 
Lepas keluar dari first lady, Hata ajak blk dah. Sempat jgk merasa ayaq gantung RM7 per pack. Lepas tu beli kepok lekor jgk utk kudap2 sblm kete gerak.

Hari Jumaat sebelum pegi ofis, akuy mmg akan singgah taska anak2 utk htr baju mereka. Sambil tu aku bg sikit goodie bag utk cikgu2..Aku bagi barangan & duit raya sikit. Kali ni x bg kuih 😆. Petang tu anak2 blk taska masing2 berebut tunjuk goodie bag yg cikgu2 taska bg. Sekali dgn duit raya pun ade jgk.
Inilah kuih2 & kain batik yg aku dpt...
Alhamdulillah..Rezeki bulan ramadhan.
2 kuih tu ade jgk dr kak ipar & anak sedara yg dia buat sendiri dkt sekolah.

Hari isnin malam kemas2 bag. Bawak bajku pun sikit je..Baju tidur & baju raya 2 pasang . Raya pertama & ke-2 sbb raya ke-2 tu lps beraya rumah sedara kami akan terus shoot blk KL.

1st time beraya tanpa mak & abah..Feeling dia dh lain kali ni. arwah mak pergi tahun 2022. Raya mengejut tu..Mak ade lg...2023 turn aku beraya di kelantan. So rasa dia xde sgt sbb jauh dr rumah mak. 2024 ni mmg terasa sbb raya pertama tanpa mak depan mata. Jadi aku decided utk blk kg a day before raya. xde persiapan ape2 yg aku buat dkt rumah kak yong. Cumaaku beli ikan keli utk bakar & masak gulai utk mkn dgn nasi impit. Lps tu aku bg sikit duit dkt yong utk cover mane2 yg perlu utk preparation menu raya.

Malam raya hujan lebat. Alhadulillah..sejuk sikit...
Alhamdulillah, kuih raya pun dpt buat 3 jenis sepanjang cuti sabtu smp isnin tu 😆
1st time dpt buat kuih raya byk mcm ni ..Che mek dah boleh diharap..Jadi semangat la sikit aku nk buat kuih raya.

0 comments: