Monday, April 22, 2024

DUIT RAYA

As Salam
Baru2 ni dan mgkn akan berlarutan smp akhir syawal issue duit raya..Duit raya sikit lah..Duit raya x byk lah..Duit raya x dpt lah...Duit raya x sama amount lah..Dan mcm2 lagi lah...😊

Memandangkan tahun ni che mek dah form 2...Jadi dr rumah sblm blk kg lagi aku dah bgtau dgn che mek...

Qaisara kena redha kalo x dpt duit raya dr sedara mara dkt kg...
Kalau Ammar dpt tp Qaisara x dpt..Qaisara jgn sedih.
In Shaa Allah nnt ade la tu rezeki dr tmpt lain..

2 ayat keramat ni aku mmg dh mintak qaisara set dlm kepala dia..
Alhamdulillah che mek terima & redha (hendaknya)
Sebab sedara mara dkt kg ni, kalo nmpk si anak tinggi sikit dr si ibu, difikirnya udah x perlu duit raya. Sdgkn anak tu baru form 2 yg mgkn masih galak nk kumpul duit raya mcm yg lain. Jadi bila aku dh setkan fikiran & penerimaan che mek mcm tu, aku dh x risau lagi che mek sedih bila nmpk Ammar je dpt duit raya sdgkn dia x sbb sedara mara nmpk dia mcm dh jadi bdk besar.

Mane tau...

Lepas aku ckp mcm tu..
Mggu akhir puasa, ramai kwn ofis Hata bg duit raya utk Ammar & che mek..Kwn2 ofis aku pun ade yg baik bg duit raya utk mereka brdua..Mggu lepas pun 5 org lagi ofismate Hata yg sudi bg duit raya pd mereka. Tak dpt dekat kg, ber-rezeki dgn ofismate ibu ayah..Tahun sblm ni circle ayah x besar lagi. Tahun ni alhamdulillah staff lain dh start kenal ayah sbb ayah baru je dpt promote ke dept lain. Sblm ni ayah dkt dept lain. Kan rezeki kot lain plk ni?

Dkt sekolah & taska pun cikgu2 pakat bg duit raya..Aku selalu remind anak2..Kalo dpt duit raya jgn terus tengok dpn si pemberi. Bagi ibu terus utk ibu simpan dulu..Nnt blk rumah kita kira sama2..Lagi seronok kira banyak2...😂.Bagus x ayat pancing aku? 😀Dpt byk ke dpt sikit ke itu semua rezeki. Itu pun mujur la ade yg sudi nk bg duit raya. Kate org better sikit dr xde langsung 😆.Sikit2 kumpul akan jadi byk jgk kan?

Aku jgk dh set bgtau anak2...Nnt dh habis syawal kita kira total duit yg kome dpt. Lepas tu ibu bagi kome guna RM50 je sorg. Balance ibu masuk dlm akaun bank. Bila Ammar tny knp nk masuk dlm akaun bank..Aku jwb...Kalo kita simpan dlm bank, tahun depan bank akan bg imbuhan sebab simpan lama dgn dieorg..So duit Ammar akan bertambah lagi..#lagiayatbelijiwa
Ni mereka dh excited sgt nk kita 1st batch duit raya sbb 2 hari direct ayah bwk blk sampul bgtau kwn2 ofis ayah bg duit raya utk mereka. 😁. Lepas dr ini, aku ckp dgn anak2, tunggu habis syawal la kita kira semua sekali..Tggl bbrp hari aje lagi kita akan tinggalkn bulan syawal...kan?

Pada aku sikit ke byk ke duit raya yg anak2 dpt terima lah seadanya...Bukan kita boleh guna utk kegunaan peribadi pun..Utk anak2 tu..Kalo terdesak sgt xde cukup duit utk urusan anak2 baru la kita bleh guna...Kalo kita terdesak nk guna pun boleh je guna..Dengan SYARAT WAJIB BYR SEMULA.Gitu lah kekdah nya...Jgn pening2 anak dpt duit raya brp..Asal ado sudah...iye dak?

Aku & Hata pun tahun ni bg mane yg mampu je...Asal ado...& asal kids happy dpt duit raya...

Dah ade yg start kira duit raya anak2?




4 comments:

iam.umifuzy said...

mmg kena peringat budak2 ni kan sbb takut kecil hati la pulak bila adik beradik lain dapat, dia tak dapat. Nak2 time skrg ni ramai kurang kemampuan nak bagi duit raya. Wallahuallam.

Selamat hari raya

thisni3za said...

Iye..itu yg remind siap2 tu..Risau dia sedih...=)

adnil linda said...

Nie pun, yang sulung tu ada terasa jugak.. Sebab duit raya dia sikit.. Padahal beraya sama2 dengan adik2... Tp, adik2 ibu campurkn dengan duit sepnjang tahun yg diorg simpan dekat ibu.. Si abang, duit dia, dia pegang sendri..jadi,duit dia tak banyak terkumpul lah... Hihihi

thisni3za said...

KALO DH PEGANG DUIT SENDIRI MMG SUSAH NK SAMA BYK DGN ADIK BERADIK YG LAIN =)