Monday, April 29, 2024

RABUN SILAU

As Salam
Sejak 2021 lagi aku dah ade rabun silau nih...
Memula kena dulu aku igt aku ni je yg mngada2 tengok tv kecikkan biji mate sbb cahaya dr TV tu sgt menyerlah, mengembang smp aku kena kecikkan mata utk bg cahaya2 bersatu & baru view tu nmpk cantik. Lama2 paksa gitu tiap kali nk tgk TV, kepala aku mula sakit tiap kali tgk TV. Tengok wayang pun mcm tu jgk. Pernah sekali tengok wayang trlupa nk bwk spek mata...Mangko kate org perak.. Mangko satu hal..Kena bebel 21 hal jgk 😆

Memula aku mls nk bgtau Hata..Tapi bila 1 day paksa jgk diri pegi check dkt kedai mata.Mmg aku ade rabun silau..Tapi x kuat sgt..But still suggested pakai spek bila perlu. Maka bermulalah operasi mencari spek mata yg sesuai dgn bentuk muka. Susah jgk nk mncari design yg aku berkenan. Kitenya x pernah pakai..maka mmg cerewet la sikit 😆

1st spek aku..Pilih bingkai hitam. Masa memula pakai tu..masyaAllah..View die mmg buat aku jadi org JAKUN yang amat ye...Duk la turun naikkan spek nk tengok beza view aku...Over kan?😆Mmg amik yg basic je xde coated ke ape benda..Lama2 pakai view spek tu dah makin x menjadi. Buat plk spek mata lain dkt OU..Spek sana mahal jgk..Basic spek je dah RM160.Tp dh beli..Nk buat mcmane kan 😊..Pakai x smp setengah tahun. Spek tu HILANG wehhh..Aku betul2 x igt aku missed placed dkt mane. Dah jenuh cari keliling katil mmg x jmp langsung...Tolak meja solek pun sama x jmp jgk..Hampir 1 rumah jgk la mencari..Mmg ghaib terus. Kebetulan Hata ade budget. Jadi buat la spek mata yg baru..
Udah sekeluarga berkaca mata kome...
Tapi masa blk ke kelantan hari tu..Aku dpt 1 view yg pelik & lagi buat aku pening kalo nmpk lampu kereta dkt depan. Aku nmpk bentuk V & V terbalik senget ke kiri atas & bawah lampu kenderaan.Takut jgk aku dibuatnya ..Selang bbrp hari tu aku cite la dkt Hata..Rase mcm kena check semula spek ni..Risau rabun silau aku dh x sesuai dgn power silau cermin yg baru ni..Pdhal baru je tahun lepas buat spek yg ini...

Lepas tu skrg ni view aku jadi gini plk kalo keluar malam & nmpk lampu kenderaan dr depan 
Astigmatism ni lah pandangan aku sekarang kalo nmpk lampu kenderaan waktu mlm. View ini silau tu condong ke kanan kan? Aku punya silau condong ke kiri. Dulu pakai spek, dpt normal view tu. Skrg pakai spek tp view alik kiri tu..Kau rase? Stress plk kita kalo berjln mlm naik kete nmpk view gini kan? Mmg view ni buat aku rase x selesa sgt. 

Jadi aku dgn Hata plan nk pegi kedai cermin mata dkt dlm pertama complex tu time cuti labour day nnt. Kedai sana harga masih mampu milik lg.. Berbanding dgn kedai2 dlm mall yg besar. Aku igt nk check semula power mata dgn power cermin. Masih sesuai ke tak lagi utk bekerjasama utk bg view yg elok pd aku 😆. Kalo dh x match, aku plan nk tukar cermin je. Bingkai masih pakai yg sama. Aku sayang bingkai ni..Kalo ade budget nk letak coated jgk. Biarlah berbaloi & bleh pakai lama. Aku pun pelik knp ttibe masa bulan puasa hari tu aku rasa mata aku dh nmpk view yg makin x best bila waktu mlm & waktu tgk TV. Baru la aku faham keadaan org rabun bile lense spek dh x match dgn mata.

Jadi kalo org rabun silau ni jatuh dlm kategori rabun jgk..Cuma mgkn dia xde rabun dekat / jauh. Cuma rabun silau. Jadi kalo nmpk sipi2 spek dia tu mcm xde function jgn la ckp pengguna tu mcm pakai semata2 utk fesyen..Itu utk dia yg rabun silau 😆. Aku ni jenis malas nk manjakan diri sgt...Sbb xmo mengada2..Tapi sometimes kalo jadi benda2 gini kena ikhtiar jgk utk diri sendiri. Year 2021 pun lama jgk aku bertahan sebelum buat spek. Semua sbb mind set xmo mengada2..Boleh??? At the end? Aku sendiri yg pening .Padan la dgn muka sendiri. Skrg spek mata ni aku masih jgk pakai bile keluar waktu mlm...Buat back up sebelum check mata semula . 

At this age adekah simptom2 rabun makin rancak ? 
Aku makan je sayuran..
Carrot, peria katas (peria kecik2)


 

4 Comments:

adnil linda said...

linda lah tu...rabun jauh + rabun silau...tp, stil masih boleh memandu kalau tak pakai cermin mata, cuma tak puas sangat lah...malam memang kurang bawak kereta, sebab tak puas tengok sekeliling, walaupun bercermin mata..nie pun igt nak buat yang baru, tapi tak pergi2 lagi...linda buat yang murah2 je..sebab jenis tak cermat...hahaha...

pernah sekali je buat spek harga rm500.lepas tu, xd dah...hahaha

LadyBird said...

salam kenal sis, done follow as ain farhana. Ldy pun rabun... kes kite sama.. mlm2 ldy xdapat drive..

anamizu said...

rabun silau kena pakai spec mata khas jugak hehe

thisni3za said...

Linda : Itu la tu..Ade kwn bgtau kedai spek dkt puchong mcm bagus utk org silau..kena tggu weekend la baru dpt pegi tgk

LB : Done follow back =)

Anamizu : Itu la tu...Terasa leceh..Tp kena buat jgk =)