Wednesday, August 21, 2024

KESAH MOTORSIKAL

As Salam

Perasaan yg paling aku tak nak rasa adalah perasan berdebar bila tengok minyak motor punya level dah dekat E. Dia punya ketar lutut tu mmg x bleh bawak bincang tau. Padahal selama ni elok je follow Hata gi isi minyak. Tapi apesal kena time Hata outstation, nk gi isi minyak tu adalah suatu perasaan yg lain pulak muncul? KETAKUTAN. Pelik kan?
Ini la motor aku bwk pegi ke LRT..

Aku beli lepas 2 hari aku dapat lesen P..Memula gi survey dekat kedai depan Menara Celcom lama - Jalan Semarak tu..Tapi seller tu x pandai cakap bila aku tny soalan & x layan sgt pun kami 😂. Lepas tu ke kedai motor dekat LRT Setiawangsa tu. Seller tu pandai rekomen ape yg sesuai utk aku & sesuai dgn budget aku. Memula aku teringin nk amik scooter. Tapi dr  form 1 aku mmg bawak motor kapcai je. Jadi seller tu suggest aku amik motor ini. Kena dengan budget. Seller kata kalo naik scooter, kaki u terlalu relax. Jadi kalo ade emergancy brake mgkn u akan kelam kabut sikit. Kalo bawak motor kapcai, kaki tu sentiasa alert dgn keadaan depan u😆

Masa nk beli ni aku mintak diskaun 😆. Bile dengar aku nk byr cash, terus dia bg diskaun ye kome. Dapat la diskaun dekat RM200 dr harga sebenar.  Dpt free helmet, padlock & seat cover. Nombor plate tu disebabkan xmo byr kos JPJ, jadi aku amik je nombor yg sedia ada. Motor baru, cuma nombor plate je nombor lama yg mana nombor tu dekat motor baru yg lain. Owner motor tu nk amik nombor beli so nombor aku ni jadi x bertuan la...Gitew...Motor ni aku share separuh2 dgn Hata tapi atas nama aku. Motor lagi satu yg Hata bwk gi ofis tu pun atas nama aku jgk. Byr separuh sorang jgk 😆. At this moment mane2 yg bleh byr cash tu kita usahakanlah byr cash.  Lambat sikit xpe janji x tambah hutang. Tenang sikit hati dr tiap2 kali gaji fikir nk byr hutang. Komitment lain2 pun ade dah ni. Jgn ditambah2 ye 😆
Gmbr dekat meter minyak tu la yg buat aku gerun tau
Berani ke ni?

Smp2 dekat stesen minyak aku nmpk staff petrol pump dtg dekat aku. Bleh byr dekat dia rupanya. Memandangkn waktu x bykj kenderaan lain lagi. Aku terus mintak staff tu tlg isikan. Tapi tak sempat aku nk cakap minyak HIJAU dia dah gi tuang minyak KUNING pulak...Motor ni mmg aku isi minyak hijau. RM8 full tank dpt la bertahan selama seminggu sebab aku bwk dr rumah ke LRT & dr LRT ke rumah je pun.😆. Maka minggu ni isi minyak kuning la motor aku ni...full tank RM6.
Dah nmpk full tank tu baru lega hati ni 😁

Aku bukan x pandai isi minyak sendiri. Tapi aku x yakin nk isi sendiri. Risau je kang tetibe melimpah ke...Nozel tu terangkat then terkeluar ke ape ke..Gitew cerita seram aku ni 😁

Semalam blk keje tekak rasa mcm nk mkn telur mata masam manis ni. Terigt resepi kak cie bagi yg super simple tu. Aku pun tawakal aje la try masak. Menjadi jgk la...Baki lauk ni aku bwk bekal ke ofis sebab waktu ni ade lauk lain lg utk kami mkn.

Hari ni nk prepare sikit lagi prop utk this sunday..😀
T'shirt utk ke company trip dah siap...😍
Kami yg pergi ni semua dapat. Mujur la aku pilih size yg betul...




9 Comments:

Suria Amanda said...

Sa pandai bawak motor masa form 3 rasanya...rempit sana sini guna motor PZ...lepas tu selalu offer nak pi isi minyak..sekarang sumpah x berani bawak dah..x tau la pesal...basikal apatah lagi...

Mama Zharfan said...

kena selalu hati2 tau bila ride motor tu :) i tak berani naik motor sbb risau byk sgt accident motor kat msia ni...

thisni3za said...

SA : Dulu dkt kg mmg rempit aje kita sis..Skrg ni sy kena beranikn diri bwk motor sbb mls nk tggu bas dr rumah ke LRT =D

MZ : Sbb tu sy x berani pegi jauh dr LRT...Last 2 years amik che mek dekat sek agama area keramat tu..Mlmnya sy demam..terkejut bwk motor jauh sgt dr radar =D

adnil linda said...

isi minyak dekat motor tak rase..tengok2, ehhh dah siap...hahaha...baru nak feel tekan2 nozzle tu

Carneyz said...

Eh sama la kita pun ex-minah rempit jugak hihi. Ambik lesen motor lepas grad sebab senang ke tempat kerja. Beli motor cash jugak lepas kumpul gaji beberapa bulan, tapi masa tu mampu beli 2nd hand motor Kriss je. Sekarang pakai scooter sebab selesa kalau naik pakai kain pun tak terselak. Pernah sekali bawak motor dalam keadaan minyak dah berkelip2 atas highway, masa tu memang berdoa sepanjang jalan supaya minyak cukup sebelum jumpa stesen minyak terdekat 😅 Lepas tu baru tau dalam keadaan minyak dah berkelip2 pun boleh bawak 5km lagi hihi.

Just nak bagitau sbg bekas staff syarikat O&G, motor cukup pakai minyak ron95, ron97 tu lebih sesuai utk kereta enjin besar. Saya biasa isi ron95 full tank dalam RM6 tahan hampir 2 minggu (ambik anak dari sekolah ulang-alik dalam 4km setiap hari, weekend kadang2 bawak ronda2 jalan2 di KL kalau malas naik LRT).

thisni3za said...

Linda : berani dah tu..Sy x berani...=D

Carneyz : Adoii..Pernah jadi dekat kami mase dekat LPT2..Dah la masa tu tgh preggy ammar 8 bulan. Kecut rasa perut mencari exit utk cari petrol pump.Tank signal dh blinking dah. Mujur jumpa exit jabor.Masa jmp petrol pump tu rase mcm petrol pump bercahaya giler..Sejak dr tu kalo ikut LPT 2, smp dekat rnr gambang mesti isi full tank semula walaupun waktu tu minyak baru separuh tank =D

Owh..Ok...Nnt bleh la gilir2 pakai hijau & kuning..Thx ya sis =D

uncle gedek said...

Aik? Punya seronok cerita motor... hujung2 gambar telur pulak... plot twist! hahaha

thisni3za said...

Uncle : Menjadi kan???..hahaha

fanny_dcatqueen said...

Bicara motor nih saya tak berani bawa lagi. Mobil pun sama. Bisa bawa, tapi dah pindah jakarta, memang tak berani. Mungkin Krn terlalu ramai kendaraan di jalan, jadi dah laah , give up kalo nak bawa kendaraan di sini 🤣.

Jadi lapar pula lihat telurnya 😍 menu simple tp sedap