May 17, 2025

AKU MENGAMUK BARU NAK BAGI

As Salam
Hari ni nak cerita kisah aku dengan photocopy machine dan customer service fujifilm...Sejak dari aku start keje sini 2018 smp hari ni 19.05.2025 memang ofis kami deal dengan fuji xerox...Lepas tu mereka merged dan jadi Fujifilm. Kebanyakkan technician mereka tak bertukar...

Ada satu hari tu selepas perkara yang sama berulang-ulang kali jadi walaupun aku dah hampir-hampir mengamuk, tapi masih takde jalan penyelesaian bila staff fujifilm terlalu percayakan alert dari system mereka...

Kisah dia last week black toner office aku ni dah habis terus...Memang HUKUM ganti toner...Tapi aku sendiri takde stock..Bila kol dieorg keep mention dah bagi bulan 2...Kalau bulan dua, & aku dah guna, apesal system kau tak detect chip dekat black cartridge dah tinggal 25%...Mereka keep telling me dah bagi bulan 2...Hallooooo..Sekarang dah bulan 5..Mustahil sangat ofis aku pakai toner sikit giler sedangkan hampir setiap hari memang lebih 1 rim A4 paper tu budak office ni guna. Bila mintak lebih diaorang cakap tak boleh kena tunggu system alert baru auto hantar stock...

Jadi hari yang sama aku kol CS Fujifilm untuk mintak stock. Memang aku basuh habis-habisan ye CS tu...Nasib tak terkeluar ayat-ayat mencarut je...Aku siap cakap..

Yang u all percaya sangat system alert u all tu..Ni lagi 1 mesin photocopy I dah 25%..u dapat notification tak??? Ni mesin lagi 1 dah habis terus..Kalau hantar bulan 2..Takkan masa 25% tak dapat alert??? Takkan alert 25% sampai 3 bulan? System u all tu manusia jugak yang buat..Kalau tak function, manusia jugak yang kena check..Robot tu pun, manusia jugak yang buat...Company I bukan ambil / sewa 1 je mesin dengan u...3 mesin tau....And I am not here a month ago...I dah keje sini 6 tahun & the same issue happened bila black cartridge habis dan kami terputus stock back up..Bila mintak extra 1 pun memang sampai bergaduh mintak tetap tak dapat..Same goes kalau mesin tu ade issue..Sampai nak kena buat VC utk ajar dah macam jadi technician utk company sendiri...Last-last kena hantar technician jugak..Bukan sebulan sekali issue mesin ni pun. Jarang-jarang je...Jadi basic troubleshoot tu mmg I dah hafal..Kalau I dah cakap I dah buat basic troubleshoot tapi masih tak ok...Hantar aje la technician korang.Memang setepek aje aku bagi....Lepas tu baru CS tu nak bagi black toner untuk dua-dua mesin...Aku memang hangin aje waktu tu tau...

Ni masa menaip ni pun tangan aku dah sejuk...😆

Ingat lagi masa baru tukar mesin..Memang selalu sangat ade issue..Sangkut la, roller issues, cover koyak la ape la...Lepas tu ade sorang technician lelaki bujang terlajak ni memang dah kenal la ofis kami ni...Korang tau dia message ape dekat aku lepas acap kali aku panggil dia sebab mesin ni ade issue??? Dia cakap lain kali jangan guna mesin yang refurbished ...Aku jawab balik..Kalau macam tu, kau cakap dekat company kau jangan jual yang refurbished, jangan  promote dekat company lain tentang barang refurbished dan janji macam-macam, jangan hire technician yang tau makan gaji buta je macam kau...Kau ingat company aku ni panggil kau free-free ke? Semua berbayar kan? Kalau takde company beli product tempat kau makan gaji ni..Kau rasa kau ada mata pencarian lain ke??? Kalau ye pun, kau kena kerja tempat lain, hadap customer jugakkan? Terus dia terdiam dan tak balas message aku...3 ke 4 bulan jugak kalau mesin ade issue yang datang technician lain..Bukan dia lagi...

Aku ni selagi boleh bersabar & alas bahasa memang aku alas..Tapi kalau dah melampau macam kita ni cikai sangat..Sekarang kau tau la mulut perempuan macam aku ni macam mane..Dia jangan kau petik sampai dia reach the limit je..Sekali tersalah bercakap kau akan terkejut baca ayat aku sebab aku pun dah lama bersabar dengan perangai & percakapan kau tiap kali datang ofis untuk fixed the issue dari mula aku keje sini.

Kadang-kadang sifat berlagak macam kena ada dekat diri kita supaya orang tak terlalu pandang rendah dekat kita hanya sebab kita low profile...


Ok done meroyan sikit pagi-pagi sabtu ni 😆
Korang ade pegi mana-mana hari ni?

11 Comments:

AzianKhalil said...

Kami pakai mesin Canon. Tapi sebiji aje la... kalau musim hantar tender dan masa penyerahan projek, memang kencanglah penggunaannya. Kami memang tak reti troubleshoot sendiri. Jadi labu sudahnya mesin tu karang.

adnil linda said...

Minggu nie baru rase duduk rumah sendiri tenang2... Kikiki.. Boleh lah nak basuh2 apa yabg patot

Roziah @ Cie said...

Deal dengan manusia ni memang susah. Nak argue macam2 kan. Kena setepek baru ada akai.

Mama Zharfan said...

sama jer prob kat my dept ni...lmbt betul those company nak respond bila toner printer abih etc...memang gitulah mcm yg u hadapi tu..cuma my PA yg handle ie bergaduh/bising2 etc

Tot said...

Sabor, sabor... maleh bebenor dia datang hantor toner yek.

uncle gedek said...

Bagus juga mengamuk... ada idea untuk jadi konten blog... curhat gitu

Suria Amanda said...

Office ni baru masuk printer and copier baru...so far dah ada tanda2 buat akak meroyan...kita tengok la sikit hari lagi

mummy_ayu said...

alamak.tension jer. ugut skt, tukar company lain nanti . aci tak?

thisni3za said...

Azian : Iye..Kalau kena time byk keje...Mmg berbulu rase 1 badan menahan marah =D

Linda : ALhamdulillah..Kdg2 skali skala dpt duk rumah x gi mana2 mmg ade rase tenangnya disitu =D

Cie : Betul tu...Dia fikir mulut dia je...Hahaha

MZ : Betul sis...Kalau time bertekak..Brckp mcm ape je..Hahaha

Tot : Iye..Berkira sgt..Pdhal kita byr kan toner tu?

Uncle : Hahaha..Content yg disimpan setelah sekian lama =p

SA : Hrp2 xde la teruk sgt tanda2 dia tu =D

MA : Hahaha..Kalau boleh sy ckp dah ni kak =D

fanny Nila (dcatqueen.com) said...

Kakaaaaaak, I feel you 🤣🤣🤣👍👍👍👍. Baguuus lah kak, memang kadang teknisi nih perlu di amuk dulu. Saya mengalami juga saat di HSBC , tiap kali fotocopy masalah , panggil teknisi susah sangat. Macam kakak lah, dia bilang sistem dia fine aja lah, tak ada Notif tinta habis atau mesin trouble😂.

Tapi bersyukurnya saya ada subordinate yg bisa handle masalah teknis begini. Jadi urusan nak bertengkar dengan teknisi subordinate saya yg turun menghadapi . 🤭😄

thisni3za said...

Fanny : Iye..begitu la dgn mereka ni..Ada yg ok tu ok la..Ade yg terlalu ikut buku tanpa timbang rasa mmg boleh bergaduh =D