Tuesday, February 10, 2015

Menu Nasi Impit dan Gulai Ikan Keli Bakar

As Salam

Hari sabtu & ahad yg lepas, activity kami sekeluarga byk dihabiskan dirumah sahaja..Sebabnya, udah byk pitih dikeluarkan on last week & this coming week..Gitu citenye..haha

Sabtu, lepas sarapan dkt MAMAK, kami ke CANDY CARNIVAL..Kendian ke HYTEX Warehouse SALE pulak..Selesai $$$ utk 2 tempat tu.

Blknya, aku teringin kan menu ini lagi :
Nasi Impit dan Gulai Ikan Keli Bakar

Utk yg bertanyakan resepi, actually resepinya x lari sgt dr rendang udang yg aku masak dulu. Bezanya, cuma rendang udang masuk kerisik & daun kunyit dan kuahnya pekat/kering sikit kan?

Resepi ini, tak perlukan bahan2 itu..Cuma lebihkn sedikit kuah, 2 btng serai (utk 2-3 ekor ikan keli/ikan haruan sederhana besar yg dibakar ) dan asam keping.

1. Memula tumis cili giling hingga pecah minyak beserta dgn serai & asam keping.
2. Masukkn santan & air - tapi jgn smp cair sgt..masak hingga mendidih.
3. Rase la gula,garam & masamnya..
4. Masukkan ikan keli/ikan haruan yg sudah dibakar. Masak hingga mendidih utk kali ke-2.
5. Rase semula gula,garam & masam secukupnya & 
6. Siap.

Ringkas aje kan?
Tapi setakat ni aku jumpe lauk ni dkt perak jer...
Dekat negeri lain x tau..KB lagi la xde langsung...kiki

Aku paling suka makan time nasi impit tu baru diangkat dari rebusan...
Lembiknya tu mnyengat sgt tau..huhu

Setakat ni yg aku tahu hanya 2 jenis ikan ni aje yg sesuai utk menu ini..Ikan lain x pasti...huhu





Selamat mncuba.




End

0 comments: