Thursday, October 29, 2015

2nd Pregnancy Journey : 7 Panduan Mudah Bersalin

As Salam
070715

Jom kite sama2 amalkan panduan ni...Semoga semuanya berjalan lancar..suami x susah hati..si ibu x terseksa diri..cheewaahhh..kiki

1. Kerapkan berjalan..
    - Makin dkt due..makin kerap berjalan..semoga akan      natural open tanpa dipaksa (di-induce)..Sakit natural open taklah sesakit di-induce mcm masa aku nak melahirkan si che mek dulu..menangis wehhh...skrg aku kerap jgk brjalan..mlm2 pun layan..huhu

2. Minta suami buatkan air dgn dibacakan :
     - Surah Al-Fatihah
     - Surah 3 Qul..
     - Ayat Kursi
     Kemudian..letak 3 titik minya masak & niat
     permudahkan urusan bersalin serta niat dalam hati
     apa yg dihajati..
    - Berselawat dan minum..
Tapi aku x letak minyak masak..aku gantikan dgn air zam-zam...huhu

3. Bykkan berzikir :
     " La ila ha illa anta subhanaka inni kuntum minadzzolimin "

4. Kerapkan mandi dan basuh rambut.

5. Baring mengiring ke kiri..
     * Tapi aku kena dua2 side..baru rase selesa...huhu
      * Tidak digalakkan tidur telentang kerana dikhuatiri bayi tidak cukup oksigen..

6. Banyakkan SUJUD (Seeloknya ketika solat) jika masih mampu..
    * Skrg aku just mampu solat duduk sambil bersandar...x lalu nk bangkit duduk..risau cramp...huhu

7. Minta maaf dgn semua terutama suami..2 kali sehari..Mase suami nk g keje dan masa nak tidur..


Ok..harap2 info ni dapat bantu kite dalam menghadapi saat2 akhir kelahiran si kecil..



#throwback
End

0 comments: