Monday, November 21, 2016

Kisah Qaisara : Orientation Day

As Salam

Hari Sabtu lepas adalah hari yg PENAT sangat buat aku & family..

Bangun pagi mcm nk g keje.. (5.15am) ..Laju2 masak sardin utk buat sandwich bekal ke hari graduasi che mek & buat roti salut telur utk che mek & Ammar..

Pkol 7.15am kami udah ade dkt sekolah rendah yg bakal che mek duduki sepanjang 6 tahun nnt..( In Shaa Allah..Moga umur panjang )..Ade taklimat, orientasi & peperiksaan utk che mek..

Penat aku tgk anak2 skrg..Nk masuk darjah SATU pun nk kena periksa bagai..Siap2 dh nk tentukn kelas..Time aku dulu,cikgu masukkn aje kelas mane2..Tahun 2 nnt baru la nk tukar kelas kalo xde peningkatan.. Budak umur 6 tahun ko nk expect ape? Dalam otak diaorg nk main aje tau...Belajar tu mcm sampingan je..Sekadar nk bagi tahu..Cuba kalo parent yg x mampu nk htr anak g tadika..Mcmane?Kesian aku rase..

Oh Ya..Mase tgh tggu anak2 diambil oleh cikgu2 utk ke bilik peperiksaan, aku & Hata terkejut dgn 1 kumpulan mak2 & anak2...

Dialog diaorg :

Si anak A jmp dgn kawan se-tadika (B)..

Anak A (Lelaki) : Hi awak..Inila mama kita...Mama kita cantik..Pakai lipstik...

Anak B (Perempuan): Ini mama kita..Cantik hari ni, pakai baju bunga2..

Si ibu A & B ketawa terkekek2 mcmkn yg memuji tu adalah si jejaka...

Korang bleh imagine x anak2 umur 6 tahun dah bleh ckp mcm ala2 "flirt" gitu?
AllahuAkbar...

Hahaha..Actually aku terkejut bile dengar anak2 sekecil itu boleh bercakap mcm tu dgn org dewasa...
Aku x pernah lg tgk che mek or kwn2 che mek bersembang mcm tu dgn each other..Kalo terjumpe dkt mane2 event taska pun, che mek sekadar cuit aku ckp..." Ibu, itu kaviya.." Bile kami jmp berdepan..Che mek just ckp2 dgn kwn2 dia..xde la dia nk introduce aku ni dkt kawan2 dia tu...

Ya Allah...Takutnya aku dgn keadaan sekeliling che mek time dkt sekolah rendah ni nnt...
Mcm2 yg akan che mek belajar..Mcm2 yg che mek akan tengok..Risau sgt tau..

Dari ape yg ticer2 sek. rendah che mek ingtkn...Jgn igt anak kite ni terlalu innocent ..Sometimes, dieorg lebih advance tengok cerita CITE ORG X CUKUP KAIN..Korang fikirlah sendiri...

Itu sebab kalo bwk blk KB, aku mmg monitor che mek secukupnya...Aku risau kalo che mek gi tekan link2 yg merepek2 repek...Itu sebab dkt rumah aku pasang cite cartoon jer..Kadang2 cite cartoon pun ade jgk adegan2 kissing2 ni..Risau jgk aku..Anak2 sekarang semua benda baru pun dia nk explore..Tanpa dpt fikir itu baik / idak utk future dia..Biarlah che mek main dkt laman rumah dari ralit main gadget.

Hari sabtu tu, byk reminder dr ticer2 sekolah rendah..Harap2 ape yg dieorg nk usahakan dipermudahkn..




Semoga aku kuat utk menghadapi fasa baru dlm hidup seharian che mek lepas ni...
Amin





End

0 comments: