Thursday, July 27, 2017

BLOGGING MEMATANGKAN?

As Salam

This time just nak share ape yang aku dapat sejak ber-blogging dari tahun 2009 hinggalah sekarang.. (2017)..

Asal2 berblog is bile baca blog blogger2 otai & yang suam2 kuku..Hati aku jadi rase macam hari2 nak tau story yg blogger update...Hari2 bukak... Lepas hampir setahun kahwin dgn Hata, aku pun mintak kebenaran nak ade blog jugak..

Asal2 blogging aku banyak cerita tentang teknik photography sebab aku suka sgt dgn DSLR.. DSLR pertama aku adalah SONY ALPHA brp ntah.. Lepas tu aku jual dan beli DSLR Nikon D90..Lepas tu dah tak pakai langsung smp la last 3 years kot Hata beli canon (xde story dlm blog)..Time ni byk jgk aku buat review ttg setiap movie yg aku tengok..Sebelum ada che mek mmg kami asben & wife kaki tgk movie..Ape2 movie yg Hata minat aku pun join tgk jgk..Layankan jugak..Banyak jugak share ttg latest lagu yang aku layan..

Utk tahun pertama smp ketiga, aku banyak share cerita ttg che mek..Where we go..and a few baby tips..This year jgk che mek keluar masuk hospital atas sebab aku & Hata yg cetek ttg ilmu penjagaan bayi..Demam sikit clinic...Selesema sikit clinic..Masak makanan baby pun ikut dan je...Banyak jugak cerita tentang LIFE AFTER HIJRAH kami...Time ni jugak penulisan blog aku main hentam keromo je...Ikut suke tekak nak kata ape..nak type ape..Nak luah ape...Nak kecam? Nak marah? Nak mengamuk? Semua aku tulis dalam blog nih...

Masuk tahun ke 4 - 6..Aku dah sedar serba serbi...Sampai sekali ade yang terasa sangat-sangat dengan content penulisan aku...Aku pun tak budget smp mcm tu sekali impak dia...Maklumlah..Ape je rase dalam dada aku muntahkan dalam blog ni...Saat tu aku dah mula sedar yang blog ni ibarat DIARI YANG TIADA PRIVACY ...Dalam tempoh tu, baru aku faham maksud blogging...Ia adalah catatan kenangan kita yang boleh dijadikan RUJUKAN UMUM..Silap type..Orang salah faham..Silap susunan ayat org akan salah tafsir.. Dari situ aku slow2 cuba ubah cara penulisan aku supaya nampak tidak terlalu peribadi smp ada yang terasa hati..Tapi kalo terasa jugak..Maksudnya mmg kena batang hidung korang la..Ekek..This year banyak kisah ttg company baru..Life after pindah KL blk.. Actually time ni mmg kami rase mcm sebatang kara..Duduk hotel 3 hari berturut-turut sebab mengejut je Hata dapat panggilan kerja & aku pun dapat kerja jgk cuma lewat dalam 2-3 hari...

Time ni mmg mcm ape je kami mencari rumah yang boleh masuk terus tanpa perlu tunggu sebulan..Alhamdulillah akhirnya dapat jgk rumah yg ready utk dimasuki walaupun kena kemas mcm2 dalam rumah tu..

Masuk tahun ke-7 smp la sekarang...Aku rase penulisan aku dah xde dah merempan tak tentu pasal...Hahaha...Agak sopan jgk la cara penulisan sebab dah makin tahu selok belok cara penulisan..Yang betulnya adalah ADAB BER-BLOGGING... Jangan buat blog kite utk orang yang bencikan kita stalk blog dan jadikn entry kite tu bahan umpatan mereka...Kalo ade terselit satu dua story emo tu..Faham2 aje la...Ekek

Aku jugak berjaya utk TIDAK BERCERITA sikit pun tentang my 2nd pregnancy..Cabaran yang besar utk aku time tu..Kalo ade hint2 tu, sape yg faham aje la yang dapat detect..Kiki..

Lepas kelahiran Ammar, aku dah start share banyak sgt tips home remedy dan share menu baby food..Waktu ni aku rase aku perlu share ape saje yang aku baca utk rujukan para ibu yang baru belajar macam aku...Alhamdulillah utk 1 tahun pertama, aku berjaga menjaga Ammar tanpa perlu ke hospital...Semua aku buat home remedy smp la Ammar betul2 sihat..Tak kisah walaupun penat dan tak cukup tidur..janji jangan diulang kesilapan yang aku dah buat pada che mek dulu...

Waktu skrg..Banyak jugak aku share hasil jahitan aku...Semenjak ade peralatan lengkap nak menjahit ni..Memang bersemangat aku nak menjahit dan share hasilnya dalam blog atau social media yang lain..Harap2nya dapat la bagi semangat pada kawan2 utk belajar menjahit dan mungkin jadikan skill tu utk jana pendapatan...Macam aku ni, setakat ni hanya utk keperluan sendiri je dulu...Planning masa depan memang ada..Tapi aku kena settlekan beberapa perkara dulu..baru aku berani utk gunakan kebolehan yang ada ni utk menjana pendapatan...huhu


Pada aku, dunia blogging ni sedikit sebanyak dapat mematangkan pemikiran dan cara penulisan kita jugak...Betul tak?..

Sometimes, content dalam entry kite tu adalah content yang memberi manfaat pada si pembaca...Sometimes, ia jugak akan bagi jalan whats is the next step dalam life sesorg...Macam kisah taksa Bondamama dulu..Tak sangka lepas aku cerita ttg taska tu dlm blog, ramai parent yang kol puan Azizah utk tny tentang Taska Bondamama..Bile Puan Azizah tanya mane dapat tau ttg taska dia, majority parent inform, dieorg tahu info ni dari blog aku..Sampaikan puan Azizah tu tunjuk screenshoot entry dari blog aku..huhu

Jadi, marilah kita berusaha jadikan blog kite sebuah bahan rujukan yang memberi manfaat pada pembaca diluar sana...Share cerita dan pengalaman jugak boleh bagi impak pada si pembaca...


Sekarang baru aku berfikir..Kemana hala tuju blog ni?
Personal blog?
Side income blog?
Blog main2?




Tengok la macam mane nnt..huhu






End

2 comments:

Cik Nor said...

bagi cik nor blog listyle lagi ok dari beauty, travel, parenting or macam2 lagi lah. Lifestyle ni kita blh tulis apa sahaja. Review apa2 pun xkisah..sbb tu termasuk dalam lifestyle..janji kita guna dan ada pengalaman.hehe. Review berbayar tu lain la.hihi. Cik nor suka singgah blog tu bla dia cerita pasal diri dia ngn family. Klu yg jenis skema & serius..tak suka sangat singgah.

nini said...

Sama macam cik nor...lagi suka baxa.tentang experience and review org tentang sesuatu =)