Tuesday, January 27, 2015

Masak-Masak with my lovely Qaisara

As Salam

Semalam Hata ade training smp mlm... Makanya dihantar la kami 2 beranak blk rumah dulu... Mase amik dkt school che mek tgh tdo.. Dalam kete mcm mamai2 je.. Tapi bile smp rumah, segar bugar plk..huhu

Smp rumah, aku start dgn project DIY aku..

Lepas Asar ajak che mek main masak2 dengan aku dekat dapur.. Nak tolong sgt kan?? Moh kite kubangkan dapur..hoho

So smlm aku bg tugasan pd che mek.. Memula basuh nasi utk buat bubur nasi request by che mek.. Then aku bg task patahkan spaghetti.. Ok la..Even though ade TERpjng & TERkontot..janji buat keje kan?kiki

Sampai part merebus pun che mek tolong masukkan jgk spaghetti dalam periuk.. Bdk2 ni slagi x kena mmg x dgr kate.. SO kite bagi die rase WAP air yg mndidih.. Tapi che mek ni mcm syiok je.. Kental sungguh..huhu

Then tibe part menumis paste.. Mase utk panaskan minyak & tumis bawang ( style aku )..Time ni che mek kena percikan minyak + bawang yg sedikit berair.. Kedut sikit je muka mnahan pedih..Bukan byk pun...huhu

Takpe..Kita layankan..Hingga la part aku masukkan ayam, paste & sebagainya, che mek tetap jgk setia memegang sudip aku..
CHe mek saya...
Tersengih2 je mengacau..Mujur la x meleleh air liur.. 
Jgn risau ye...Aku sentiasa ada dkt dgn che mek...
Aku pun gigil jgk tgk semangat che mek nih..Tapi bile lagi nak spend time dgn die kan?huhu

Bile time Hata kol ckp dh OTW blk, terjerit2 btau ayah "Ayah!!! Sara masak spaghetti" !!!.. Bile Hata smp rumah pun x abih lagi report die...huhu

Alhamdulillah dah boleh diharap sikit walaupun kekadang tu suara aku mcm ala2 halilintar nak mintak tolong...hoho

Pada aku as long as ko nak buat, silakan... Jangan nnt dah besar nak mintak tolong sikit je dah tarik muka..Tarik muka kalu...Meh aku tarik cuping telinga tu pulak..haha

Kadang2 kita x payah guna ROTAN pun nak mngajar anak... Byk alternatif lain lagi yg kite boleh gunakan.. Mak & abah aku dulu, jentik aku pun tak pernah.. Tapi aku akan berpeluh dingin tiap kali abah bersuara ( sound direct..haha )..Sebab biasenya, abah aku kalau nak menegur, mak yg jadi perantaraan, kalau dgn mak mcm x jalan, time tu abah akan bersuara, time tu jgk kau akan berpeluh dingin.. Tak payah angkat tangan, angkat rotan, angkat getah tayar bagai..haha...Mcmane kite boleh respect ibubapa kita walaupun dieorg x pernah naik tangan dengan kita?.. Alhamdulillah, jadi manusia jgk aku skrg ni haa..hoho

Cuma mgkn dsebabkn anak2 kite skrg terlalu terdedah dgn teknologi yg kite sndiri dedahkan.. Jangan salahkan kawan2 anak or cikgu sgt bile anak kite blk rumah, ckp perkataan / ayat2 yg pelik2..Kite sndiri as ibu bapa kena pantau sebenarnya..

Mcm hari tu mase che mek main dkt kidszoona, anak org tu depan2 mak die tolak2 Qaisara dgn kasar..Mak dah larang pun anak buat jgk.. Sebab ape? Mgkn cara kite larang tu x begitu tegas or cara kita larang tu mcm bersembang.. Aku pandang je budak & mak dia.. Kalau lebih2 mmg aku akan masuk campur...

Aku takde ajar che mek main tolak2 kawan kalau bermain dkt tmpt2 gitu.. Kita byr, org tu pun byr jgk utk masuk... So main la same2..Kalo xmo kongsi, g bwk mainan tu tmpt lain..Abih cite..

Aku sound che mek senang je.. Nak main ok..Tapi kongsi.. Tak nak kongsi, either kite balik or pegi la cari mainan lain.. Jangan berebut dgn org.. Kite buat gitu dekat orang, tak mustahil org akan buat lebih lg pada kita..kan?



Eh...membebel lebih plk...hahha..Layan aje la ye..huhu




End

0 comments: