Friday, August 18, 2017

LAGU & BAU = KENANGAN

As Salam

Hari ni tetibe nak buat entry ini pulak...Sebabnya lately blk dr opis mmg headset melekat je dekat telinga smp la aku tekan loceng bas utk berenti & turun gi amik anak2...

Lately ni aku banyak dengar lagu yang memang mengimbau kenangan..Macam2 lagu...

ZAMAN BERCINTA : 
Baru2 ni dengar lagu dari BRYAN ADAMS...(Everything I Do) I Do It For You & Heaven ...Adeh..Terus je flash back pada zaman bercinta dengan Hata year 2000..Huhu..Hata bagi lagu ini mase aku nak cuti akhir tahun...Lepas tu byk lagi lagu Bryan Adams yg aku follow..Banyak jugak yang boleh layan...macam lagu Here I Am & Please Forgive Me ..Hata layan nau lagu ni..Tak silap aku, ini lagu Jamming Hata satu masa dulu..Ekek..Sampai sekarang bile dengar lagu ni, sure aku igt moment kami mase awal2 kenal dulu..haha..Adeh...

ZAMAN KOLEJ :
Naik Zaman kolej, aku start layan kebanyakkan lagu Avril Lagvine & Kelly Clarkson..Aku sanggup print / tulis lirik lagu semata2 nak hafal & layan...Siap ade 1 buku kecik yg nipis jadi tebal sebab aku tampal lirik2 lagu dalamnya..Tapi sayang..ntah mane aku letak buku tu...At the same time aku nak improve English speaking aku jugak..Sebab kawan aku cakap, salah satu cara nak improve English Speaking is dengan dengar lagu Inggeris...Sambil nyanyi sambil kite praktis..Gitu kekdahnya..Tapi seriously menjadi tau...Korang tak percaya korang try la..buat dalam sebulan...kiki..Tp jgnla smp lupe perkara yang wajib pulak ye...huhu

KAHWIN :
Lepas tu lagu Letto - Ruang Rindu & Andra And The Back Bone - Sempurna..Ini lagu tahun popular tahun 2007-2008 kalo tak silap..Lagu ni ingatkan aku waktu our wedding preparation...Wedding kad kami design sendiri...Siap letak sikit ayat2 yang diolah sendiri dari lirik lagu Ruang Rindu tu..Hebat nau rasenye time tu sebab kami boleh design kad kahwin sendiri..Rezeki pulak bile ade bos printer nak sponsor kad kahwin (paper & printing)..Jimat banyak disitu...huhu

DAH KAHWIN : 
Baru2 ni aku kan mcm angau geli-geli dengan Aiman..So bile dengar lagu dari The Chainsmokers & Coldplay - Something Just Like This dan lagu2 ZUMBA mesti aku akan terigt moment event Kimchi Untuk Awak...Moment mengejar Aiman siap hangkut 1 family..Huhu..Mujur la Hata bg green light..Mujur jgk aku MASIH SEDAR diri...Kiki..Lagi satu..Lagu Lemak Manis dari Roslan Madun pun buat aku tetigtkan KUA tau...Adeh....

Cuma 1 lagu je yang aku tak boleh dengar..Lagu dari Yuna-Rescue...Lagu ni tengah HOT mase MH370 hilang...Ya Allah..Dah la time tu aku memang layan lagu ni...Tetibe tengah layan dapat berita kehilangan MH370...igt lg time tu pkol 6pagi rasenya...Tengok berita dekat Astro Awani cerita ttg MH370..terus aku jadi takut nak dengar lagu ni sebab bile dengar mesti memory aku akan flashback ttg MH370..Betapa terkejutnya bile dengar berita tu..Kalo korang nak tahu, sejak kes MH370 tu la aku dah fobia nak naik flight..Memang ajal maut tu ditangan Tuhan...Tapi emosi & mind set tu aku tak boleh nak ubah smp skrg...Pernah Hata ajak blk KB naik flight..Tapi aku cakap, aku rela Hata berenti 10 kali kalau mengantuk driving dr naik flight...Nampak tak betapa fobianya aku???

Actually banyak lagi lagu yang bile dengar mesti mengimbau kenangan..tapi lagu2 diatas adalah yang paling kuat flash back-nya..huhu

Part bau pulak...Tiap kali terbau shampoo Pantene flavor original (ade ke?) mesti aku akan teringt moment mase aku bercuti dekat rumah mak su di Penang...Mak su bawak aku duduk rumah dia sebulan sekali dgn sepupu & arwah opah...Waktu ni form 1..Time ni la aku 1st time aku naik kapal terbang MAS...Naik dari Langkawi (kampung paksu) ke Penang...Pejalanan patutnya tak lama..Tapi disebabkan cuaca laluan tak elok, jadi flight kena ikut laluan lain yang jauh sikit...Jadinya, merasa la aku duduk dalam flight tu lama sikit...Dapat la minum mango juice served by steward...Huhu..Time ni jugak merasa pergi Pesta Penang yang famous sangat satu masa dulu...

Baru2 ni same jgk ade kaitan dengan KUA...
Baru2 ni aku mengadu pada kak cik rumah banyak nyamuk..Nak pasang ubat nyamuk kami 4 beranak tak tahan dengan asap ubat nyamuk tu..Kalo pasang, 3 hari lepas tu mesti selesema, batuk..Nak pakai yg letrik mcm x jalan...Jadi, kakak aku ajar...Masukkan 10 sudu cuka makanan, 3-5 sudu pelembut pakaian mcm softlan dan campur air ke dalam bekas febrezz (yg kosong) ...Shake-shake sikit...lepas tu sembur la dekat tempat2 persembunyian nyamuk...Baunya akan wangi (bau softlan) dan masam sikit je (bau cuka)...Aku dah try...Alhamdulillah menjadi...Tak nampak pulak kesan2 mcm kena clorox pada langsir sebab cuka tu..Sekali sembur tahan jgk la dalam 5 hari nyamuk takde...

Biasenya aku akan sembur dekat bawah meja, bawah tangga, kaki kain langsir, tempat2 tersorok..Memang menjadi weh..Korang boleh try..huhu..Tp jauhkan la dari iron board..kang nak capai air utk kain, tercapai penyembur nyamuk pulak..huhu

Kalo bau minyak yu yee cap limau tu memang terigt moment che mek mase baby..Itu aje la yg aku lumur setiap kali lepas che mek mandi..Kalo balik KB / Perak memang itu jgk yg kami sapu 1 badan che mek utk elak kesan teruk kalo kena gigit nyamuk..Minyak tu pun kan bertindak elakkan gigitan nyamuk jgk..huhu

Ok..itu je nak share dekat sini...Tetibe rase nak share ape yg tengah aku rasa dan dengar..Gitew...

Korang pun mesti ade jugak kenangan2 dengan mane2 lagu kan? Kalau bau tu aku x sure la korang same ke tak dengan aku...huhu

Ape2 pun semuanya adalah perjalanan hidup yang telah ditentukan Oleh-Nya kan? Mane yang baik tu kite simpan untuk dijadikan kenangan terindah dalam hidup..Mane yang tak baik tu, kita jadikan guide pada masa akan datang supaya kita tak ulangi perkara yang sama...

Kalau korang ade lagu yang jadi kenangan..Boleh jugak share story dekat sini ye..

Sharing is caring..huhu




End

2 comments:

noor azlan said...

Ingat lagi semua lagu ya... saya lupa dah semua... satu dua lagu je ingat...

Farhana Jafri said...

kalau rindu dekat cik abang, dengar semua lagu Peterpan sebab dia suka Peterpan. Hihi kalau bau, suka bau kopi hitam nanti confirm teringat dekat kampung sebab grandparents suka minum kopi hitam pekat