Tuesday, September 05, 2017

KISAH AIDILADHA DAN 5.5 JAM

As Salam

Perghhh....6 hari tinggalkan blog...Tak sompek den nak curi masa menghupdate blog sepanjag dekat kampung...Sempat update dkt instagram aje..Kiki..Smp2 opis dah tak sompek nak update sebab keje yang pending dari hari rabu membawa ke kerja yg baru sebab awal bulan menunggu utk disiapkan..Finance dah kejar mintak report...huhu

Ade yg balik kampung Aidiladha kali ni? Join ke mengharung jammed yang maha hebat..huhu..Meh baca cerita balik kampung aku pulak ye?huhu

Hari Rabu (30/8/17) aku ambik cuti halfday...Plan nak kemaskan bag time nie sementara menunggu Hata blk keje mcm biase...Pkol 2 lebih sikit ambik anak2 dari taska...Pkol 7.20pm Hata blk keje..Lepas Maghrib baru terkedek2 nak masukkan bag dalam bonet kete & proses memastikan brng2 tak tertinggalkan diteruskan...Pkol 8.15mlm baru grk...

Sedang elok lepas tol Jalan Duta dah start nampak lampu merah belakang keta berderet je dekat atas jalan raya...Adehhh...Aku & Hata dah mengeluh dah...Kalo ikut Kepong / Hospital Sungai Buloh pun akan hadap jammed yg sama...Memasing tak makan malam lagi..Anak2 je dah aku bagi makan kuey teow goreng sebelum Hata smp..Bawak bekal tapi SAYANGGGGG..nak berentikan kete dgn alasan nak copek sampai...Jammed melarat smp la ke pkol 2pagi baru smp rumah...Sampai2 perut memasing dah kebuluran...Mujur la abah dah siap2 masak nasi...Jadi kita masak masakan yang paling express...Ikan bilis goreng...Last2 pkol 3pagi jugak baru dapat letak badan atas tilam utk lelapkan mata...

Dah lama x mengadap jammed time nk blk Perak..Kali ni feeling jammed dia mcm nk kelik kelate..Sabar aje laaaaa....

Hari Merdeka aku x buat breakfast...Penat masih belum fully recovery lagi..Aku just plan nak masak pulut, ikan masin & sambal ikan bilis je utk top up menu yang my kakak2 dah buat..Penat wehhhh..Dah la ptg 31/8 tu aku & Hata kena tunggu my SIL dekat UITM Sri Iskandar utk tunjuk jalan ke rumah Ayhchik Hata...My FIL, MIL, BIL & SIL beraya dekat Perak tahun ni..Smp rumah pun dah pkol 9mlm...
Breakfast dengan nasi lemak yang my kak yong jual..huhu

Pagi raya, pkol 5.30pagi aku dah bangun utk siap2kan menu aku...Mandikan mak, mandikan anak2..Mujur x mandikan bapak kepada anak2..haha...Meh layan gambo ye...
OOTD Hari Raya Aidiladha...Red and Blue..Ekek 
Baju aku : Jahit sendiri
Baju che mek : Jahit sendiri
Baju Ammar : Jait sendiri..Express...
Baju Hata : Baju raya 4 tahun lepas rasenye..huhu
Takde plan nak buat tema kaler merah dan biru..Aku main beli je ikut suka mata..huhu
Familia...
Kakak, maksu, paksu, kak yong, kak yang... 
Menu Aidiladha Rumah sendiri & rumah my kak cik...
Tahun ni, my kak cik x beraya dekat rumah mak sebab kembar abg ipar beraya dekat rumahnya..So kak cik plan utk buat makan2 lepas Asar hari raya tu...Plannya nak pegi lepas Zohor...Tapi kami 4 beranak tertido sampai pkol 3.40ptg..Mengantuk sesangat..Smp my kak cik kol baru tersedar..huhu.. 
 Pkol 11 lebih gitu, family Hata pun sampai...Merasa la mereka beraya dengan makanan org perak...kakak aku buat pekasam..merasa la kome...Huhu...Berjumpa la my FIL dgn abah lepas 9 tahun...Dieorg jumpa mase aku kahwin je...Lepas tu dah x jumpe2 dah..My MIL last jumpa 7 tahun lepas..mase my MIL htr aku blk Perak lepas bersalinkan che mek...Huhu..
Kek Pandan dari kak yong..
Sedap kek ni...Lembut je..huhu 
Kek Coklat Moist..
Sedap kek nih..Rase nak makan banyak-banyak..Tapi tak larat sebab dah makan laksa, nasi segala bagai..Huhu

Lepas Maghrib, terus blk rumah lepas dah puas makan2, borak2 dgn family & anak2 sedara dekat rumah kak cik...Time smp rumah memang terasa penat sangat2...Esoknya (Sabtu) dah kena blk KL sebab ade Hata ade job..

Itu lah kisah Aidiladha 2017 aku....





End

3 comments:

I am LZ said...

Tabah sungguh mereka yang berjaya mengharungi jam demi keseronokan beraya di kampung tapi berbaloi kannn.. LZ tak balik..

So tumpang baca cerita rakan bloggers.. Meriah sambutan Hari Raya siap ootd hehehe 😊

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah...dapat berkumpul bersama keluarga...syukur,

Warisan Petani said...

Meriahnya raya