Monday, October 02, 2017

SEWING PROJECT : KIDS JEDI COSTUME

As Salam

Hari Jumaat, pkol 12 aku berlari ke Nagoya Masjid Jamek utk mncari kain utk buat JEDI SUITE anak2...Hata cakap kalo sempat tolong jahitkan sebab wedding hari Sabtu ni bertemakan STAR WARS...Maka kita layankan aje la sebab bile aku tengok tutorial KIDS JEDI COSTUME ni tak sesusah costume yang lain...Huhu

Makanya, hari jumaat lepas makan malam, terus aku start potong kain...Alhamdulillah, cukup2 je utk 2 helai baju jedi che mek & Ammar...Hari Sabtu pagi Hata ade job cosplay dekat PPUM..So aku marathon la mnjahit utk siapkan costume tu sebelum event pkol 8pm...
Kids Jedi Costume
Baju ni macam baju kimono, bezanya kena tambah 2 helai utk sangkut dekat bahu tu...Then tambah belt...
Kids Jedi Costume
Ni Jedi costume utk Ammar..Disebabkan kain kaler coklat gold tu x cukup utk aku buat "selendang" kiri kanan, maka kita guna la kain lain..Hata said OK sajo sebab baju jedi ade macam2 warna dan boleh mix and match...Huhu..

Aku igt nak buat jugak dress PRINCESS LEIA..Tapi tak sempat..Haha..Utk seluar anak2 tu, mujur sangat memasing ade jeans kaler coklat...So memang akan nmpk macam sepasang la Jedi Costume tu..Huhu
Geng STAR WARS Costume...Huhu
Ini la pengantinnya..Kawan Hata yg lelaki..Mase pengantin nak masuk siap ade marching dari group Star Wars ni yg mana Hata pun terlibat jugak dalam group tu...1st time pegi wedding chinese friend..Huhu

Group dari Star Wars ade 3 meja...Kami dihidangkan dengan menu katering dari orang MELAYU...Pinggan lain, lauk kami dihidangkan oleh org katering tu sendiri..Means bukan org yg sama serve makanan pada table lain...TAK ADA oink oink sekor bergolek dalam dulang dihidangkan..So takde la rase mcm PURE CHINESE Wedding sgt....Huhu

Pak Cik katering sentiasa monitor maje kami..Kalo nampak mane2 makanan yg dah habis, geng katering itself yg akan kutip...So aku xde la rase ragu2 sgt...huhu

Kalo nak tau, time makanan nak di-serve, dieorg mainkan lagu..Macam pertandingan pulak sebab beratur org2 banquet pegang pinggan dan serve as fast as they can sebab kena serve utk 32 buah meja...

Lepas makan a few main course, pengantin akan tuang beer/wine pada gelas bertingkat...lepas tu potong cake..Then 15 minit lepas tu pengantin dan a few mans akan round table tu table utk jerit Yam Seng!!!..Lagi kuat lagi bagus..Lepas jerit, teguk "air"...Smp dekat meja geng star wars, dieorg merge kan semua tiga-tiga table..yang pastu bukan meja aku..So xde la geng2 pegang gelas "air" tu berdekatan dgn kami...Aku x follow..Hata follow angkat light saber je..Means tak follow angkat gelas berisi air coke/chinese tea..Huhu

Pkol 10.30 mlm aku dah tak larat nak tunggu..So ajak Hata blk...Blk rumah udah memasing penat...Paksa anak2 jirus badan dalam 5 cebok sebelum tido..Aku pulak, lepas selesaikan ape yang patut, pkol 12 baru tido....Penat sangat..Huhu

Inila cerita dan pengalaman attend wedding kwn non muslim..Pada aku tak salah nak pergi...Biasenya kalo dapat kawan2 yg faham sensitivity kawan muslim, dieorg akan cuba serve yg terbaik utk kawan2 dieorg...Kan?


Tak sangka menjadi pulak baju Jedi anak2..So lepas ni kalo Hata ade event star wars, boleh la mereka pakai suite tu..Cuma nanti kena tambah light saber sorng satu...Huhu




End

3 comments:

maszull said...

assalamualaikum...cantik n menarik baju jedi star wars tu...

Mar Mansor said...

pandainya sis buat baju tu
JanjiKita

thisni3za said...

Sy jahit suka2 je..huhu