Monday, January 29, 2018

RESEIPI : IKAN KEMBUNG MASAK CUKA

As Salam

Hari tu memikir menu ape lagi nak masak lepas agak dah kebuntuan memikir menu masakan..Huhu...Tengok dlm peti sejuk, ade ikan kembung 4 ekor...

Menu ni dah lama aku x masak...Actually bahan pun x berapa nak cukup..Tapi berjaya jugak aku masak smp Ammar makan bertambah 4 kali, Hata makan smp habiskan nasi dlm periuk..ekek..Menu yang jarang2 masak ni, memang selera je makan...huhu

Meh aku share resepinya ye? Simple bebeno...

Bahan-Bahan :
- Ikan kembung - 4 ekor  ( size sederhana )
- Bawang merah - 3 biji ( potong wedges )
- Bawang Putih - 3 ulas ( potong 3 setiap ulas )
- Halia - 2 inci ( hiris mcm nak masak kari )
- Biji sawi - 1 sudu kecil
- Cuka - 2 sudu
- Cili merah besar - 2 biji ( potong serong )
- Garam - secukup rasa
- Minyak Masak - 1 senduk nasi
Cara Masak :
1. Goreng ikan hingga garing sikit dan ketepikan.
2. Lepas minyak panas (aku guna minyak goreng ikan tadi jer ), tumis bawang merah, bawang putih, halia, cili merah dan biji sawi sekejab...
3. Masukkan air 2 gelas besar, garam & cuka hingga mendidih.
4. Masukkan ikan dan biar mendidih buat kali kedua supaya masak cuka meresap dalam ikan.
5. Rasa masam dan masin..
SIAP 
IKAN KEMBUNG MASAK CUKA
Simple sgt kan?
Masakan aku x nmpk biji sawi-nya sebab biji sawi tak dok...Cuka pun dah habis, jadi aku tukar dgn jus perahan limau nipis yg kebetulan semalamnya akak tempat che mek mngaji sedekah..Huhu

Ok la tu kan? Simple buat sedap makan dgn nasi panas...Ammar makan smp bertambah2 sebab Ammar mmg seorg yg suka makan makanan berkuah..Add on lg menu baru...Huhu..




End

3 comments:

Hanachie said...

Merecik air liur jugak lah tengok gambar tu hahaha ^^ thanks for the recipe :)

Unknown said...

Buh asam jawa lagi sedap...esp pd mereka yg tak boleh mkn cuka.

Hanna Illy said...

Sedapnyaaa. Terima kasih berkongsi 🥰