Thursday, February 22, 2018

1ST TRIAL GIANT BUBBLE

As Salam

Sambungan dari entry ke MELAWATI MALL semalam...
CNY Deco at Melawati Mall..
Serius muka Ammar..Ekek

Tujuan kami ke Melawai Mall malam tu adalah utk beli bahan buat GIANT BUBBLE...Gigih ibu & ayah che mek (aku & ler tu 😊) meng-google dan men-youtube dan men-search cara2 nak buat giant bubble...Rata2 guna bahan2 ini :

- 250 mlm cecair pencuci JOY
- 1.5L air
- 4 cawan tepung ubi
- 1 sudu baking powder

Aku pun angguk aje la beli bahan2 ni dekat Village Grocer dalam melawati mall tu...3 bahan dalam RM10...

Esoknya, pepagi lepas sarapan aku & che mek dah mengadap bahan2 ni...Aku buat sukatan 750ml air aje dulu as testing...Cuma bubble wand aku xde guna tali kain tu sebab tak jumpa tali tu mase dekat Melawati Mall..Aku guna tali bag draw string che mek yg dah tamat tempoh...

Utk percubaan pertama ni, mcm tak berapa menjadi...Bau pencuci JOY tu kuat gilo..Lepas tu bubble tu mmg jadi giant, tapi mcm tak sticky mcm yg kami guna dekat tasik semalam...

Ade jgk yg guide ckp tak semestinya guna sabun pencuci pinggan JOY..Ade g ckp guna mane2 sabun pencuci yg tahap kepekatannya tinggi..Ade yg ckp tggu selamat 6 jam sebelum guna..

Mcm2 tips dieorg bagi..Tapi mcm semua tak menjadi sgt dgn hasil pembuatan kami..Haha...
With 1 of giant bubble...Huhu

Time kami main dekat laman rumah ni, jiran2 lain semua tak keluar rumah lagi...Jiran2 Chinese pun tak meriah...Bile dah lama2 sikit bancuhan tu, aku try jgk la..Mmg menjadi giant bubble ni, tapi mcm x berapa nak sticky yg boleh buatkan bubble ni bertahan lama & kalo kite tiup, ia tak hasilkan bubble yg banyak..bancuhan aku ni mcm utk 1 bubble at 1 time...keciwa...

Ade jgk yg bg tips supaya gunakan glycerin ...Seriously aku tak tau mana nak dptkn bahan nih...Ade yg ckp bleh dptkn bahan ni dekat bakery shop..Kalo dah time PH, semua kedai bakery pun tutup,..So kite abaikan aje la bahan ni...Huhu

So. inilah pengalaman aku buat giant bubble..Mgkn bubble ni tak berapa nak menjadi sebab ade ape2 tips yg x dijelaskan dengan betul so that cara aku salah dan tak berapa nak menjadi...Igtnya weekend nnt nak try guna sabung pencuci lain dan try gunakan glycerin plk...

Korang ade try buat giant bubble nih?
Menjadi tak?
PM tepi tips pls...Huhu



End

0 comments: