Thursday, February 08, 2018

RESEPI : PAJERI AIR NENAS

As Salam

Actually aku tak tahu nama sebenar menu masakan ini..Tapi bile aku google search ayat " PAJERI NENAS KELANTAN" Maka keluarlah resepi dan gambar yang aku nak..Huhu...

Pajeri air nenas ni 1st time aku makan mase mula2 kawin dgn Hata 9 years ago...mase raya aidilfitri pertama as wife, aku beraya di KB..Mase tu my MIL masak nasi briyani berlaukkan ayam goreng, kuah dalca dan pajeri air nenas ni...Sekali makan terasa sedap la pulak..

Tapi dah masuk tahun ke-10 kahwin baru aku terasa nak belajar masak sendiri..Haha...Bahan mudah dicari & senang dimasak..Meh aku share sini ye...
Bahan UTAMA...
Nenas..
Aku pilih 1 biji nenas manis yg bersize kecik..Biase dkt AEON Big / Giant / Tesco ade jual..Price below RM3/each..Sedap nih kalo makan dgn sambal rojak / serbuk asam boi tabur cili flakes...Huhu..
Nenas ni aku potong mcm biase cuma kali ni nipis dalam 1-2cm..Contoh mcm dlm gmbr atas tu la...Huhu..Kalo rase banyak & 1st time buat, korang masak la separuh biji nenas tu aje dulu..Huhu
Bahan masak :
- 1 Biji bawang merah dihiris
- 1 Ulas bawang putih dihiris
- 1 batang kulit kayu manis
- 1 bunga lawang
- 2 biji buah pelaga
- 5 biji bunga cengkih
- 3 cawan air
- 4 sudu gula
- 1 sudu kecik garam

Cara Masak :
- Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buha pelaga...
- Dah naik bau, masukkan bawang merah, bawang putih..
- Dah naik bau lagi, masukkan nenas, air, gula dan garam..
- Masak hingga nenas lembut / empuk...Kalo x cukup air, tambahkn aje...
- Dah nampak nenas empuk / lembut, Rasa la masam, manis dan masin makanan...
SIAP.. 
Pajeri Air Nenas

Senang aje kan?
Kalo rajin belajar, semua pun senang...
Kalo penyakit M mari, semua makanan ko rase nk org kedai makan yg masakkan..Hahaha

Ok..Bertambah lagi menu baru dalam rutin masakan meks...Huhu
Tapi lauk ni sedap makan dgn nasi briyani...Huhu
Kalo nasi putih biase dgn ayam / ikan goreng pun ok..Tapi x berapa nk menyengat la..huhu





End

4 comments:

Cik Nor said...

cik nor mkn mcm tu jer..hihi

ray said...

i've never tried pajeri nenas before. apatah lagi buat hhehe

Warisan Petani said...

kalau pegi kenduri kawen, jumpalah pajeri nanas ni.

Hanachie said...

Merecik ayaq liur! hahah! ^^ thanks bagi resipi :D