Tuesday, April 10, 2018

KISAH AMMAR : POTTY TRAINING

As Salam

Alhamdulillah, kali ini aku lebih peka dgn POTTY TRAINING utk Ammar...

Actually perkara ni dah bermula sejak awal tahun lagi...Mase mula2 tu aku xmo cerita lagi dkt blog sebab takut aku hanya hangat2 tahi ayam je nk trained Ammar...Alhamdulillah, nampaknya kali ni aku mmg nekad & ianya sudah mula menunjukkn hasil..

Mase mula2 ajar Ammar, mmg aku saiko kaw kaw punya...Tiap kali nk pampers-less aku akan cakap.." Ammar dah besar dah..Dah tak payah pakai pampers..Kalo nk kencing, ckp dgn ibu ye?"..maka ber-pampers-less lah Ammar..huhu..Utk permulaan tu, lepas je minum air, 30 minits to 1 hr aku akan ajak Ammar ke toilet...Alhamdulillah, kencing awe nih...Huhu..

Pernah jgk la terlepas sekali dua...Korang tahu bile terlepas tu Ammar jerit ape?
" Ibu!!!!!Air banyak!!!.."
Sambil kangkangkn kaki & tengok je celah kangkang..Haha...
Mgkn utk permulaan ni Ammar tak dpt lagi nk bezakan rase nk terkencing tu kot...Pernah jgk la Ammar mintak pakaikn pampers dgn alasan nnt dia terlepas lagi..Aku ckp je..TAK PERLU sebab Ammar dah big boy..kalo nk kencing cakap...Huhu

Alhamdulillah, sekarang ni boleh dikatakan aku dah boleh save 1 paket pampers dari 3 paket setiap bulan sebelum ini...Cuma aku masih belum bgtau teacher ttg ini..Aku risau teacher tak ter-monitor Ammar..kalo Ammar terlepas nnt risau kena marah plk..jadinya dekat rumah aje la ber-pampers-less...Skrg ni mmg 100% tak pakai pampers kalo dekat rumah...Nak pakai pampers pun kalo time nk pergi jalan2..Pernah jgk la sekali dua aku tak pakaikan..Tapi hati risau plk...Kot2 terlepas mase dekat Mall...

Skrg ni mase nk berak je Ammar mintak pampers...Ammar akan cakap, "Ammar sakit perut..Ammar nk pakai pampers"..Lepas tu CONFIRM berak...Huhu...

Aku tak boleh lagi nk ajar semua in 1 time...one by one la kite buat...Tak pakai pampers dkt rumah dulu...Nk berak tu kite kasi kelonggaran lg buat masa ni..Nnt lama sikit kite ajar di-jambe ye?huhu..Macam hari Jumaat lepas, Ammar demam sebab berjangkit dari taska...Pening jgk la aku dgn Hata mnjaganya..Mujur time tu Hata ade dkt rumah..Kalo dkt Johor?Pengsan meks...Huhu..Smp pkol 3am kami mnjaganya...Check temperature, bg mkn ubat, paksa minum air..Smuanya...Sebelah pagi, lepas sarapan bagi ammar mkn ubat, minum air byk2, mandi..Then kasi tidur...Pkol3.30ptg baru keluar g mkn tghari sebab  tggu anak2 bgn dr tidur & kami plan nk bg anak2 mkn aiskrim McD..Org ckp kalo demam bg mkn aiskrim..lepas mkn aiskrim, kite g mkn tom yam kaw dkt rosdet plk...Ammar hirup tom yam mcm hirup soup..Tahan pedas jgk awe ni..Huhu...

Sepanjang kami dkt luar tu, Ammar is pampers-less...Ade beberapa kali aku tny nk kencing / tak..mase dkt Rosdet tom Yam, sedang elok lepas makn, Ammar ckp nk kencing..Laju2 aku bwk g toilet...Huhu..Ok la kan..Janji tak terlepas...Haha..Lepas blk dari Rosdet Tom Yam, mase kereta baru je gerak tetibe Ammar jerit cakap nk berak...Kelam kabut che mek di-seat belakang hulur bag pampers..Kelam kabut Ammar kedepan dan kelam kabut jgk aku pakaikn pampers cpt...Last2 smp rumah jgk baru melepas...Huhu...Dalam kereta mmg aku tgglkn 1 bag pampers & sepasang baju...Kalo x guna dlm sebulan, aku akan keluarkn pampers tu utk dipakai & ganti dgn yg baru plk...Risau aku terlupa nk bwk tiap kali keluar, jadi kite tgglkn aje la 1 bag dlm kereta..Langkah2 keselamatan & penjimatan...haha

Pada aku nk potty training anak ni bukan susah..Tapi mak ayah perlu bekerjasama, consistant & alert serta ikut step yg diajar dekat internet...Mmg penat sikit bile anak2 terlepas & kite kena sentiasa peka dgn gerak geri anak, mcm 40 minit lps minum air, nmpk duk cuit-cuit bebird..maka bawaklah anak2 anda ke toilet, In Shaa Allah, confirm buang...

Alhamdulillah, so far Ammar belum lagi terlepas mase tidur mlm..Lepas kite train sebelum tidur kena kencing..huhu..

Aku target sebelum raye nk pampers-less kan Ammar..Jugak aku bakal beli spender kartoon2 utk tarik minat Ammar supaya ber-pampers-less...Ilmu dari internet yg aku dpt, kalo nk ajar anak pampers-less, bukan setakat step2 yg aku cite dkt atas tu je...Kite kena encourage anak2 dgn spender yg menarik jugak supaya mereka lebih suka pakai spender dari pakai pampers...Huhu

Ok..itu je cite meks ttg Ammar...
Rasenye semua step ni ibu2 dah tahu utk anak kite tinggalkan pembantu mereka..Huhu



End

0 comments: