Friday, May 11, 2018

URUSAN WANG TIDAK DITUNTUT (WTD)

As Salam

Salam Jumaat terakhir sebelum kite menyambut ramadhan mggu depan buat semua reader...

Setelah sekian lama & ramai yg dah selesai urusan WTD, aku baru terkedek2 nak buat walaupun dah tahu ttg ini since last year...Mase kecoh ttg WTD, aku pun actually kecoh jgk nak check..Mujur la my SIL tolong checkkan & alhamdulillah, ade la sejumlah wang aku yg masih belum dituntut..Dgn hati gembira aku pergi ke bank yg ade WTD..Sekali dieorg check nama aku xde dlm system pemilik akaun dgn mereka...Dieorg mintak aku ke ofis WTD utk dptkn surat pengesahan, lps tu ke headquarters bank terus utk berurusan..Terus meks hampa...huhu

Kalau nak teruskn, meks kena pergi ke ofis WTD di Menara Maybank tingkat 42 dkt jalan pudu...memang meks tak pergi le sensorang..Nak hajak Hata teman pun mmg xde mase Hata nk tlg teman sbb everything kena settle on weekday..Tak lama lps tu wujud semakan secara online tapi mcm BETA je..So aku x dpt nk teruskn urusan tuntutan..

Bile blk kelate hari tu, teringt nk settlekan urusan tu disini memandangkn my SIL ade...Tghari keluar rumah ke bangunan MPKB blok A berjumpa dgn staff nama Fauzan utk dia check & keluarkan 1 surat kenyataan yg menyatakan aku ade sejumlah wang yg tidak dituntut dari bank sekian2..Pemilik WTD akan dpt borang UMA-7..Fill up form itu jgk..Lepas tu, fotostat ic korang front & back...

Lepas isi form, aku kena pergi ke bank yg ade WTD utk dptkn surat pengesahn dari bank itu yg menyatakan..YA DUIT DIA ADE DLM SIMPANAN BANK KAMI..WTD aku ade dlm bank BSN..So lepas pergi MPKB, kami ke BSN depan pasar Siti Khadijah...Mase urusan, aku tny jgk PIC ttg kes dkt BSN Ampang Park..PIC tu positif je ckp..Sepatutnya dieorg boleh settle, tp mgkn dieorg x guna system yg betul utk check, jadi skrg awak jgn pening, sy tlg settlekn hari ini...Huhuu..

Alhamdulillah, urusan dkt BSN dah dpt diselesaikn dlm tempoh 10 minit...
Lepas ke BSN, kami kena pergi ke bank yg mana akaunnya masih aktif utk WTD dimasukkn selepas 2 bulan proses...Jadi kami ke CIMB utk dptkn surat pengesahan...Korang kena make sure, each confirmation letter from each bank ade official bank chop, PIC name, title & PIC signature...Kalo x lengkap 3 perkara ni, confirmation letter korang tak boleh buat proses WTD...

Bile dh settle semua, korang kena kembali ke ofis WTD utk htr semua dokumen yg diperlukn..

1- Borang UMA-7
2. Confirmation letter dari bank WTD
3. Confirmation letter dr akaun bank yg aktif (kalau korng xde akaun yg aktif dgn bank WTD)
4. Salinan IC front & Back..Jgn lupe cross ic kome ye...
5. Sertakan jgk surat kenytaan dr ofis WTD.

Alhamdulillah, urusan meks berjaya disiapkn dlm tempoh 1 jam jer...
Maka tunggu lah lagi 2 bulan utk WTD diserahkn kembali pd pemiliknya...Rezeki tak dtg brgolek ye...Walaupun ianya WTD, tapi proses nk mendapatkn kembali tu, korang kena berusaha pergi ofis WTD , Bank , Isi form & tunggu lagi 2 bulan...Huhu..

Mase PIC BSN ckp proses ni amik masa 2 bulan, aku redha jer..Sebab faham ramai lg WTD yg dieorg kena uruskn...So kena ikut turn...Kalo la proses dkt BSN Ampang Park hari tu clear aje, mesti aku dah lama dpt duit tu...

Lepas settle smlm, rase lega...Lps tu trigt plk news2 ttg pemilik WTD yg mencecah 5 angka...Kalo dpt time raya, mmg senyum smp ke telinga la deme...Rezeki rezeki...Huhu

Kite kena think positive...Mgkn Allah dh tetapkn aku dpt WTD tu bulan Julai..Boleh la cover blk kos belanja raya..Huhu


Ok..Itu je meks nak share ttg proses WTD...
Korang ade WTD jgk?
Share2 sini ye...





End

5 comments:

Asyiqin said...

kin belum semak lagi..

Anonymous said...

shu belum buat lagi. rasanya ada lah 2 bank dah lama tak buat transaksi. huhu

Mar Mansor said...

oo kena check dulu jugak la ye meskipun ada orang tolong checkkan.
Janji Kita

thisni3za said...

Mar : Kalo org tlg checkkan...Mintak dia tlg print out prove kata kite ade WTD dr system WTD..Bwk surat tu ke bank yg ada WTD kalo tetibe system dieorg check xde..mcm kes sy..

Rini Ismail said...

Tak check lagi, nanti lepas raya nak tengokla