Monday, August 27, 2018

MINI KEBUN KE?

As Salam

Sebelum blk KL dari rumah my SIL, sempat jgk la aku mencukai pokok pandan & anak pokok daun kari dari my kak ipo...Mood menanam sekarang nih tengah HOT...Ekek..

Weekend hari tu berkesempatan utk mengerjakan pokok2 yg diambil...Operasi mengalihkan pokok terung yg dh semakin membesar pun dijalankan jgk....

Meh layan pokok2 yg aku & Hata tanam...
Seksi & Seksa aku tengok Hata...Haha
Ini tengah dlm proses nk mengalihkan anak2 pokok terung ke pasu yg lain...
Anak pokok daun kari..Harapnya dapat teruskan hidup dgn suburnya....
Pokok terung...
Pokok daun pandan...harapnya yg sama dgn anak pokok kari....
Pokok daun kunyit yg dah lama hidup sihat...huhu
Alhamdulillah...Percubaan kali kedua menghidupkn serai berjaya...Pokok ni aku tanam luar pagar rumah...depan rumah tu ade tanah sikit..So aku tanam dkt situ..Percubaan pertama tanam dkt dlm pasu, tak berapa menjadi bile semua yg hidup kurus kering...Huh
Anak pokok cili...Ini adalah percubaan kali kedua jgk..percubaan kali pertama tak menjadi langsung..Last2 aku keringkn biji benih lama2, lepas tu aku tabur je biji benih ni berdekatan dgn pokok serai...Harap2 x kena mesin dgn tukang mesin rumpun ditaman rumah aku nih...Huhu

Alhamdulillah, Allah swt makbulkn doa aku utk tanam tanaman kegunaan ni once dpt rumah landed...Seronok bercucuk tanam ni tau...Tambah2 bile tengok pokok2 tu membesar dgn sihatnya...Mujur lah Hata pun suka menanam jgk...Ekek

Semoga pokok2 ni semua menjadi...Amin






End

2 comments:

Cuya said...

moga tanaman akk menjadi sihat dan membuahkan hasil...heheh

Shafyqah Azahar said...

bestnya! sha selalu berharap nanti kat rumah sha ada mini kebun, pastu hias cantik cantik hehehehe