Wednesday, September 26, 2018

CELI CHALET KAMPUNG KEMENSAH

As Salam

Hari Sabtu lepas, ntah mana dtg idea Hata ajak kami ke kawasan air terjun...Hata teringin sgt nk ke JANDA BAIK..Tapi aku pulak rase mcm xmo pegi sebab jauh sgt wehhhh...Lepas tu plk tak plan properly...Jadi kite ke Air Terjun / Air Sungai KEMENSAH aje la...Lagi pun dekat sangat dengan rumah..Hanya dlm 20 minit je...Dekat tak dekat..Tapi ini adalah kali pertama kami bwk anak2 ke sungai..Sebelum ni takut sbb banyak sgt kes..Tapi kali ni kite tawakal aje la..

Pkol 11.30pg lepas sarapan lewat (pkol 10pg), kami kemas bag baju sepasang seorng dgn berbekalkan air mineral 1.5L SAHAJA...Tak mengharap ade tempat kosong sebab fikir hari tu adalah hari minggu...Mase OTW nk ke kawasan Air Sungai tu, mmg kena lalu blkg ZOO NEGARA...Jalan memula OK..Lepas tu buat jantung aku berdegup laju tiap kali berselisih dgn kereta yg nk keluar dari kawasan itu..Jln kecik...Kiri bukit / kawasan rumah org / curam..Sebelah kanan curam menuju air sungai..Huhu

Mase OTW tu ade la lalu 2-3 tempat persinggahan air terjun..Tapi kami pilih CELI CHALET...Kire mcm 2nd end of chalet2 yg ada sebelum ke track ATV...Mase mula2 smp takde byk kete & kami nmpk kawasan tu BERSIH...Jadi sebelum bagi harapan dekat anak2, kami pun tanya brother yg jaga tempat tu...sewa tapak ( bangku & Meja Batu ) harganya RM15...Sewa Pondok RM40 & Sewa chalet RM70..Kami hanya amik sewa tapak sahaja..

Meh layan gambar ye...
Senarai Harga... 
Kalo nak pergi utk booking bermalam or time peak season, boleh contact number diatas...
ATV..Harga aku x tau...
Memula sampai, aku igt malas nk join berendam...Tapi Hata ajak jgk sebab kami semua dh bwk baju persalinan..Anak2, aku suruh pakai baju tidur aje terjun ke dalam sungai...Huhu..
Time ni shy shy cat lagi...Huhu
Aku baru nk jejak kaki kedalam sungai, Ammar udah mcm mengeletar..maklum le kena air sungai....1st time plk tu..huhu
Che mek ni takut sgt nk pijak pasir sungai..Dlm sungai ni ade batu jgk..Tapi idak le besar2..kecik2 je.
15 minit gitu, aku pun turun ke sungai join yg lain..seronok jgk main air sungai walaupun cetek aje...Sungai yg kami pilih ni mmg landai..Tak dekat dgn WATERFALL yg tinggi2...mmg just nice utk anak2 bermain...Kawasannya pun BERSIH je..Takde sampah ditepi2 kaki sungai or dlm pondok or atas tapak yg kami sewa..mmg bersih & disebabkan itulah aku rase yakin utk bwk lg anak2 ke sini suatu hari nnt dgn preparation yg lebih baik..Haha...

Dlm 30 minit berendam, Ammar dah ajak naik....Sejuk sgt katenye...Bibir udah biru terketar-ketar...Naik aje ke darat, terus Hata bukak baju & wraped Ammar dgn towel... 
Sejuk ke??? Bile tanya Ammar seronok ke idak mandi sungai..Jawabnya "SERONOK!!!" 
Che mek pun udah kesejukkan...Huhu
Rupa bentuk chalet RM70 kalo nk sewa...Ade a few kaler lain..Ini adalah chalet terakhir yg membezakan dgn chalet lain dekat sebelah sana...
Pkol 1 lebih kami pun bersiap2 utk pulang...anak2 udah menguap..Aku pun ikut menguap jgk..haha...Tempat persalinan OK..Tapi takdela perfect mcm dkt hotel or motel...huhu...
Sekeping kenangan sekitar Celi Chalet...Bersihkan??? 
Kawasan ni dekat dgn entrance & tahap air yg dekat tayar tu dlm sikit...Tak berapa sesuai utk kanak2 besar che mek... 
Rase nk terjun lagi..Tapi dah tukar baju...Haha 
KAMI!!!
Ada byk TAPAK yg bercorak2...Tenang aje time ni sebab tak ramai org...
Sebelum balik, kami beli aiskrim 2 kon utk Ammar & che mek..1 aiskrim roti utk aku..Hata said nk share aje dgn aku..Bile sekali mkn, termakan plk aiskrim DURIAN..Terus Hata bg aku duit utk aku beli sendiri aiskrim DURIAN sahaja...Haha..Lepas tu anak2 mcm x cukup plk 1 kon sorg..Beli lg 1 kon sorg..So total habis Rm11 dekat aiskrim aje...Adehhh... 
Mkn aiskrim dkt pintu masuk...Mujur brother tu bg kami masuk semula sekejab sementara nk habiskan aiskrim...Huhu ..
1st round ice cream...yg kuning tu aiskrim perisa DURIAN...huhu 
Aiskrim DURIAN sahaja...Layan sgt wehhh....Maklum le..baru lepas berendam..mmg lapar..Tambah plk x bawak bekal...Huhu 
2nd round...dekat 20 minit menunggu awe ni habiskan aiskrim..Pkol 2.30 baru grk dr chalet nih...

Alhamdulillah, semua pun happy & selamat..Huhu
Seronok tengok anak2 happy dpt main air sungai utk pertama kalinya...
Mula2 aku risau jgk nk pergi sungai musim hujan2 ni...Tapi bile tengok kawasan ni bersih, Terus hati rase lega...Kena pandai tengok timing jgk sebelum pergi utk elak dari turunnya hujan waktu dekat sane..

Blk2 rumah, Hata terus masak sebab dh janji nk masakkan tom yam utk kami..Aku & Ammar mintak diri dulu melayan lelah di bilik...Huhu..Sebelum tidur, kite mandi seround dulu utk bersihkan badan..Mandi koboi dkt chalet mane bersih sgt...Udah le tak bersabun..huhu...

Pkol 4.30ptg Hata kejut aku utk mkn...Jadi le dpt lelapkan mata sejam...Huhu

Ape2 pun, aku recommend tempat ni kalo korang nk pergi...Sebab tempat ni bersih..Jarak antara chalet pun tak terlalu dekat...Kalo x silap aku Celi Chalet ni ade 20 biji chalet & pondok...Kalo tapak ade lebih dr 10...Tapak korang boleh pilih sndiri as long as takde bag org lain atas meja tu...huhu..Tempat utk buat BBQ pun ade disediakan...

Ape2 pun, sebelum pergi ramai2..Korang boleh la pergi survey dulu..Pandangan kite tak sama...Huhu

Oh Ya..Baru2 ni aku ade baca 1 kisah VIRAL dkt FB tentang anak dia kena kacau lepas blk dr mandi sungai...It's scary story & experience...

Ilmu aku ni takde la byk mane..Tapi rasenya boleh la kalo nk share dekat sini utk amalan kite..Aku tahu pun lepas mende dah jadi pada aku, Hata & Che mek sebelum ni...

Citenye gini...Dulu, che mek selalu menangis bile kiteorg blk rumah time lg 5-10 minit nk Maghrib...Sampaikan satu tahap tu, kalo agak2 smp rumah dah nk maghrib, mmg kiteorg x blk rumah...Lebih rela pergi ke shopping complex utk solat maghrib, then dlm pkol 8mlm baru blk rumah...

Tak larat mcm tu aje activitynya, kami pun tny ustaz...

Ini amalan yg ustaz tu bg...

1. Kalo boleh, blk rumah sebelum pkol 7mlm or after maghrib terus...

2. Kalo blk time mlm or pkol 7 lebih, Sebaik je keluar kete, baca ayat KURSI 1x...

3. Sebelum masuk rumah, biasekan basuh kaki dulu kalo duk rumah landed..Kalo rumah apartment, masuk je rumah, perkara pertama korang buat lepas letak brng2 is basuh kaki.

3. Smp je depan pintu, baca BISMILLAHHIRRAHMANIRRAHIM 3x...

4. Lepas tu, korang buat gaya meludah 3x ke kiri dgn kuat sikit...Jgn ludah betul2 smp keluar air liur plk..Haha

5. Lepas ludah tu, korang ckp gini... " CUKUP IKUT AKU SAMPAI SINI SAJA, JANGAN KACAU KELUARGA AKU"..(Ini ajaran dr ustaz lain jgk, kalo x caya, boleh search dkt youtube.)

6. Elok je bukak pintu rumah, jgn lupa bagi SALAM...Igt rumah kite masih ade penghuni yg kite tak nampak...

7. Mcm biase, mulakan dgn kaki kanan..

8. Kalo korang blk kerja dh mlm or dekat maghrib & ada anak bini / suami tengah excited duk tunggu korang blk, pastikan korang buat perkara diatas dulu sebelum tegur anak bini/suami...Kalo rumah apartment pun sama...Ajar semuanya utk basuh kaki dulu sebelum tegur sesapa...ITU PENTING.

9. Kalo korang nak jgk masuk rumah time Maghrib & ada anak kecik, sebaiknya korang baca la ape2 surah yg korang igt dgn niat supaya Allahswt lindungi anak2..Lepas tu tutup kepala anak kecik tu smp dia tak nmpk sekeliling...Kalo baby bwh setahun better bwk 1 napkin yg hujungnya korang simpul & dlmnya ada black pepper ...

10. Jgn lupa jgk bawak kepit kuku & rapatkan dgn bdn baby masa otw nk masuk rumah..Jgn smp terkena baby udah le...

Itu yg aku amalkan..Aku ajar jgk anak2 aku utk tak tegur ayah / aku sendiri selagi kami tak basuh kaki & bc bismillah 3X sebelum masuk rumah...Biase le anak2...Excited tengok ibu/ayah blk kerja bile salah sorg blk lmbt...Ibu / Ayah baru bukak grill, udah jerit2 memanggil...

Kalo ke sungai / laut pun buat la yg sama...Sebelum keluar kete tu baca surah Al-Fatihah 1x & ayat KURSI as much as you can masa otw ke tempat korang nk duduk letak brng2...Mintak dgn Allah swt berkat bacaan tu, kite sekeluarga dilindungi oleh perkara2 yg x diingini...

Aku bukan nk tunjuk pandai atau alim ye..Tapi aku bgtau ni sebab perkara dh jadi pada diri sendiri yg dulu tak pentingkan ilmu2 sampingan gini...Dah kena batang hidung sendiri baru nk sedar betapa pentingnya ilmu2 sampingan ni...Bukan aku nk cakap parent yg kena tu tak buat ape yg aku buat, sebab itu semua ketentuan Allah swt. At least amalan ni utk bekalan bile kite nk buat activity tu lagi.

Harapnya perkongsian aku ni takde yg disalahertikan...
Perkongsian ni hanya utk persiapan kite dimasa akan dtg...
Kalo dh buat persiapan ni tapi kena jugak, sekurang2nya kite takde la terlalu mnyalahkan takdir sgt...
Semoga perkongsian ni dpt jadi amalan kite sepanjang masa...

Aku cukup takut dgn ape yg dh jadi pada kami sebelum tahu amalan ni...
Jadi rasenya takmo lah pisang berbuah 2x...huhu





End

2 comments:

I am LZ said...

Perkongsian yang sangat baik.
LZ sendiri pernah alami, anak menangis meraung seperti dirasuk sebab LZ ambil dia dari taska waktu Maghrib terus masuk rumah tak amalkan seperti yang diajar oleh ustaz.. Terkesan sungguh sampai sekarang..

thisni3za said...

Betul tu LZ..Pengalaman yg mmg tak dpt dilupekan...