Thursday, November 01, 2018

PRAKTIS UJIAN PENDIDIKAN SENI : GASING

As Salam

Hari Khamis hari tu, lepas blk dr taska, che mek tunjukkan kertas soalan peperiksaan akhir tahun utk subjek Pendidikan Seni...Ade 4 option..2 memerlukan seni lukisan & 2 memerlukan seni kreatif...

Jadi che mek pilih utk buat seni kreatif iaitu BUAT PIALA...Maka dgn bersemangat che mek tunjukkan aku cara2 nk buat craft piala dari dlm buku teks sekolah...Aku dah janji dgn che mek yg hari Sabtu baru kite buat..Lgpun hari sabtu hari tu Hata kena kerja & dpt replacement leave yg mana Hata pilih hari Rabu (semalam)sebab my MIL ade dkt rumah smlm & blk pagi td...

Hari Sabtu sebelah pagi, kami ikut Hata jmp client utk buat design, then lepas tu terus beli baju & seluar track utk majlis konsert Maar hari Ahad...

Sebelah ptg , aku & che mek pun meneruskan perancangan..Tetibe che mek tukar fikiran nk buat GASING pulak sbb kwn taskanya buat gasing jgk...Meh kite layan ape yg kami buat ok?
Bahan2 yang diperlukan :
1. Cardboard ( aku guna kotak je ) yg dipotong bulat & ditebuk tengah2...
2. Gunting
3. Tali kain.
4. Lidi satay.. ( Aku guna batang chopstick sbb xde lidi satay...huhu)
5. Craft glue.
6. Aksesori

Kesemua bahan diatas memang dh ada dekat rumah..Jadi latihan ni mmg xde keluar modal baru...huhu 
Step 1 : Cucukkan keping cardboard pada lidi satay, letak gam pd kotak dan lilit tali kain memenuhi kotak tadi mcm gmbr diatas...
Dah siap lilit tali kain, dah boleh susun aksesori yg dikehendaki..Mcm yg Ammar sy buat tu..Ade 2 option...Korang letak gam satu2 pada barang aksesori or korang boleh limpahkan aje gam sikit demi sikit atas tali tu utk menghiasi gasing korang....

Dah siap letak aksesori, dah boleh la dikeringkan... 
Ini hasil deco dari Ammar yg mana aku tolong cucukkan btg chopstick & lilit tali kain....Yg lain Ammar buat...
Ini pulak hasil kerja che mek 95%..Mula2 aku cucukkan kotak pada btg chopstick..Lepas tu aku serah aje pd che mek utk selesaikan..

Alhamdulillah..Both of them sgt happy sbb dapat buat activity ini & dapat tengok brng2 kerja ibu yg disorok selama ini..Huhu..Lepas dh siap, memasing pegi keringkan...


Aku try jgk buat craft piala...Masya Allah..Susah dari buat gasing ni wehhh...Huhu

Hari Isnin lepas blk dr taska aku tny che mek, dpt buat ke idak???
Alhamdulillah, che mek jwb boleh buat..Cuma gam yg aku bg udah licin...Lepas tu balance aksesori boleh plk trtinggal dkt sekolah...Hmmm...

Doa2nya che mek boleh la dpt markah terbaik atas ape yg dia usahakan...Huhu




End

2 comments:

I am LZ said...

Bila tengok Nieza buat gasing teringat masa LZ buat untuk anak tahun lepas..
Agak mencabar.. LZ guna CD sebagai base gasing.. Tapi beriya LZ tunjuk bila kat sekolah lain pula dibuatnya, hehehe

thisni3za said...

Hahaha..Anak2 kan..Dh smp sekolah, mmg akan "tune" sikit ilmu yg kite ajar sbb kwn2 ramai..Harap2 menjadilah...huhu