Monday, July 15, 2019

MEMORY : IFTAR AT KOTA BHARU

As Salam

Campak belakang lagi hari ni..Huhu

Alhamdulillah, kami gerak blk KB hari Jumaat lepas solat Jumaat...Planning kejutan utk anak2...Saje je aku ckp dgn che mek kami grk blk KB hari sabtu lepas subuh...Pdhalllll...Aku amik halfday hari Jumaat tu..same goes to Hata...Smp je rumah, aku terus kemas2 bag letak depan pintu...Lepas je Hata solat Jumaat, kemas bag dlm bonet, then Zasssssssssssss amik anak2....

Smp je Taska che mek tny nk gi mane..Aku cakap nk pergi rumah kawan ayah, then terus gerak ke rumah tokma...Padahalllllllllll...Hahahaa...Alhamdulillah perjalanan kami tak jammed..Cume slow sikit dkt satu dua tempat...Alhamdulillah, smp KB pkol 11 mlm kalo x silap...

Tiap kali blk KB, mmg tak sah kalo x pegi bazaar ramadhan dkt stadium..dekat sane, kalo ikut nafsu tengok mknn, bawak rm50 pun belum tentu cukup...Mmg Hata berzikir sokmo dkt telinga ni ha bior berpada2 membeli sebab dkt rumah dah ade mknn lain..Ekeke
Ikan Percik ni mmg layann..Kuah percik tu my MIL yg masak sndiri...huhu
Yumeeeehhhhhh...
They called this NEKBAT..
Layan sgt bile mkn dkt AIS...Haha
Kisah si NEKBAT nih...
Aku beli ni dekat ATAS KEDAI (Pasar Siti Khadijah) yg dekat org jual mknn & sayuran bahagian luar...Balik rumah, mase dh nak dekat berbuka, aku ni bersemangat la bukak pakaging ni & DIRECTLY letak dlm pinggan utk curah air gula & nak MAKAN...

Sekali Hata tanya..Nak makan ini ke? Bukan mcmni cara dia....Awak kena MASAK dulu dgn air gula...Dah KEMBANG, sejukkn, dah sejuk baru boleh makan....Yang aku dah terlopong mulut..Masya Allah..Aku betul2 terlupa cara & step2 nk mkn mknn fevret nih...maklum le dah lama tak makan..otak duk set Netbat tu dah kembang sebab kite rendam dgn air gula yg dh sedia dibuat asing2..tak terfikir langsung kena masak sekali..udah Hata nk ketawa tengok aku..Adehhh

Mujur la sempat mkn time berbuka...haha..Atenye kome..udah lama tak makan...Lupe le teman cara masaknya..haha

Ao korang2 semua, kalo beli nekbat ni, blk rumah sila masak dgn air gula dulu ye..Dah sejuk baru boleh mkn...haha...Nekbat nih, time belum masak dgn air gula kecik aje kuihnya...Ringan sgt...Huhu




Kenyang mkn mcm2 blk raya kali ni..huhu





End



3 comments:

Sha Mohamed said...

first time tengok Nekbat tu.. macam menarik untuk dicuba..

Mar Mansor said...

sebenarnya saya tak pernah makan nekbat. masih dalam list makanan belum pernah rasa.

thisni3za said...

Sedap nekbat nih Sha & Mar..You should try..huhu