Tuesday, February 09, 2021

CAT STORY : MERRY & SI CIK TAM

 As Salam

A few months ago ade 2 ekor kucing luar dtg menyendeng dkt rumah aku...Sekor kami bg nama Merry...Sekor lg kami bg nama Jimmy...Memandangkn kucing nama Jerry dah tak tau kemana lepas keluar dari rumah, Maka makanan dia ade balance lagi..Jadi utk habiskn makanan...Kami letak je mknn tu dkt depan rumah..Kira sedekah la dkt kucing2 yg x bertuan...Tapi bukan setakat kucing yg dtg...Burung merpati & tupai pun dtg amik mknn tu...Si tupai tu amik curi2...Sempat la si che mek rekod diam2 mase tupai tu dtg...Huhu

Lepas kami blk dr Melaka, Jimmy pergi tak kembali lg ke rumah kami...Tak tau kami Jimmy kemana sbb x nmpk dh dia area rumah...Maka kekallah si Merry sbg penghuni rumah kami...Makan minum &tdo dirumah kami...Ber... kenc.. je luar rumah... 😉

A few weeks ago, si Merry beranak...Dapat 4 anak...Tapi 2 mati a few days after lahir...Smggu lps tu sekor lg mati...A few days ago yg last sekali pun mati...Pdhal 2 hari sebelum tu Hata dah bawak anak kucing tu ke klinik...Dpt ubat titik mata & vitamin...Ubat titk mata tu sbb taik mata penuh dkt mata kitten tu smp tak boleh bukak..Aku dh bersihkn pun bile smp 1 masa..Taik mata tu byk blk...Doctor vet bgtau mata kitten ade effection...Kena cara nafas nmpk lain...Hata tny jgk boleh survive ke tak...Doc vet pun x bleh nk bg jawapan...

Lepas bagi ubat titik mata tu, kali yg ke-2 alhamdulillah kitten yg kiteorg bagi nama cik tam dh boleh bukak mata sndiri & nmpk aktif...Walau masih x bleh nk gerak aktif...Tapi masuk hari ke-4, the kitten nmpk lemah..mase aku letak ubat titik mata pun mata cik tam tak berkelip...

Lps letak ubat mata, kami letak dkt lantai...Mmg nmpk tak aktif..Gerak sikit2 then terlentok mcm penat...Tak sampai sejam kami masukkn dlm cage, kami nmpk Merry bersihkn cik tam...Lps tu aku saje je panggil cik tam sbb biasanya cik tam akan angkat kepala bila aku panggil...Tapi kali ni panggilan aku xde respon...Bile aku tengok, dada cik tam dh sejuk, mata & mulut terbukak sikit...Mmg dh totally x bergerak...

Sini aku share a few video yg sempat aku rekod utk kenangan...


Ini adalah anak kucing pertama yg mati...
Yang lain tak sempat aku nk rekod...Tak sampai hati... 😢
Ini anak kucing trakhir yg masih boleh survive for a few days after Hata bwk pegi vet..

Yang aku terkesan adalah dgn cik tam tu..Dh dibuat main dh...Tak sangka umur tak panjang....

Hari Ahad mggu lepas, aku decide utk bwk Merry ke klinik utk cucuk vaksin..niat nk jaga sbb kids dh mmg sayang dgn Merry...Dh main & bermanja..Aku je x berani nk manja2 dgn Merry ni sbb aku ni sometimes ade allergic dgn kucing..nnt kulit aku naik ruam...

Ahad hari tu melayang la RM105 utk si Merry...Ubat vaksin, ubat kutu & pil utk bunuh kutu secara dalaman...Rupanya si Merry ni ada utu dkt dlm telinga dia.. Adoiii...Tak pelah..harap2 kekal sihat lasi Merry nih...

Aku syak anak2 dia x dpt survive sbb ade kutu tu la...adoiiii...

Skrg si Merry ni la peneman kami sekeluarga...Pandai dah kejut kami kalo nk keluar rumah...😄

Harap2 Merry kekal sihat...

Kucing korang mcmane?

Sharing is caring...😁


End



6 comments:

Rodiah Amir said...

Tak ada rezeki nak bela kucing sebab duduk rumah atas ni.. baguslah jaga kucing pahala berpanjangan tu

Mrs. A said...

Alahaiii!!! kesiannya si Merry habis mati kesemua anak dia ya...

Semoga Merry sihat-sihat selalu lepas vaksin tu

Warisan Petani said...

Wak pun banyak ternak kucing

thisni3za said...

Huhu...alhamdulillah

thisni3za said...

Thank you

thisni3za said...

Seronok la melayan kucing2 tu..huhu