Thursday, May 23, 2024

KARI IKAN SIAKAP

As Salam
Hari Ahad beli ikan siakap dkt giant dgn harga RM7 seekor. Murah dah tu. Amik 2 ekor utk masak hari isnin sebab kebarangkalian Hata blk lambat tu ada. Jadi hari isnin blk keje letak bag, tukar uniform then terus berentap didapur. Suruh che mek keluarkan ikan dr freezer. Smp2 rumah bkn ikan siakap yg aku tengok dkt sinki..Tp ikan rebus ready to cook yg ada. Tarik napas panjang ibu kamu ni anak..Mujur la ikan siakap tu cepat je de-frost . Lgpun nk masak jgk. Kalo masuk time kejung2 tu pun masih ok. Janji terlerai ikatan ais tu dr each other ikan2 yg dh disiang siap2. Aku bukan x pandai siang ikan. Mase dkt kg tu mmg dah jadi mcm rutin siang ikan yg size biasa. Tp sejak2 duk KL ni mane ade jumpa ikan sungai...Kalo jumpa pun mmg mintak org kedai tlg siangkn siap2..Blk rumah cuci bersih & masak je 😁

Lepas tukar uniform terus ke depan rumah amik daun kari dr pokok yg aku tanam sendiri. Tanah tu ade la 1mtr pjg 1 mtr lebar kot. Itu la yg aku guna utk tanam pokok kari & pokok serai.jadi la buat jasa ke tanah. Pokok kari tu sape2 lalu rase nk amik aku Halal kan aje sbb daunnya banyak..Masak kari bukan hari2..jadi baik la aku sedekahkn je pada sesapa yg nk guna. Doanya ade la pahala utk aku buat topup2 😊

Ni hari tu beli kunyit. Terbanyak pulak...last2 letak dlm bilik air utk bg bercambah...Siap2 dah pesan dkt isi rumah yg pakai spek. Kalo dlm bilik air nmpk mcm seketul2 tu jgn dibuang pulakkkk..Itu bukan t@ik merry..itu kunyit hidup...😆

Actually dulu aku x pandai masak kari...Asyik la terlebih santan & pekat jgk. Lepas tu try masak guna sesenduk je santan..Menjadi sikit...Lepas tu try plk masukkn susu cair. Menjadi jgk cuma rasa lain. Lepas tu ade jgk try masukkn susu tepung yg dicairkn. Ok jgk...Jadi sekarang ni aku masak kari guna santan kotak tp x byk mcm sblm2 ni..baru la mnjadi sikit 😉. Serbuk kari tu mmg kena masak smp pecah minyak baru berasa karinya..Sblm ni x sempat pecah minyak dah masuk bahan2..mmg spoiled la resepi tu kan?
Kari Ikan Siakap
Hari isnin waktu rehat gigih pergi avenue K mencari kacang bendi. sanggup redah hujan waktu blk.😆. kari ikan kena ada bendi baru menarik 😀. Alhamdulillah kids suka menu ni..Ammar mkn bertambah2...Che mek x mkn ikan sgt jadi goreng telur mata je mkn dgn kuah kari.Tapi hujung2 tu meratah jgk isi ikan ni sikit. Tomato tu aku masuk sebiji je. Sbb itu aje yg ada. Aku igt ade lg 2-3 biji..Jadi pakai aje la apa yg ada habiskn stock. 

Lepas maghrib baru dpt mkn sbb siap masak pun dh pkol 7pm. Siap makan pkol 8pm. Lepas tu baru la rasa penat tu datang smp nk jahit scrunchies pun x larat dah. jadi aku postpone menjahit tu ke hari selasa. Getah rambut dah siap2 beli dkt mr.DIY. Kali ni aku buat lebar & panjang sikit dr size ukuran yg biasa. Nnt aku share hasil dia ye...

Alhamdulillah..Dpt la add on utk hadiah teachers day sekolah kebangsaan Ammar hari ni. Harap2 cikgu2nya suka & terima...


8 Comments:

adnil linda said...

kalau linda, lepas pukul 8 baru boleh makan...hihihi..tak sempat nak masak sebelum maghrib...

Syaz Rahim said...

Sedapnyaa

Galaksi Viral said...

wah, hebat akak masak. kari ikan siakap nampak lazat dan sedap. kuah kari tu nampak padu. dengan sayur bendi lagi. kalau makan panas-panas dgn nasi putih confirm sedap dan lazat. terbaik kak. hihi

uncle gedek said...

banyak pahala wakaf daun kari tu....

thisni3za said...

Linda : Ini pun sempat masak 2 menu je..Kalo lebih mau pkol baru siap masak =)

Syaz : Boleh la...baru belajar =)

GV : Thx =)

Uncle : In Shaa Allah..Amin

Suria Amanda said...

Kak SA pun memang suka ikan siakap masak kari..sedap...

Sha Mohamed said...

Kari dengan bendi memang best friend.. Kalau tak ada bendi tu macam kurang lengkapkan..

thisni3za said...

SA : Kita geng sis =)

Sha : Kann..Kena ade jgk bendi tu dlm kari ikan =)