Wednesday, May 22, 2024

NOVEL ONLINE KINI

As salam
Lately dkt tiktok ade byk org promo online novel / cerpen. masa study mmg aku "hantu" novel..Bleh dikatakan smp dah keje pun masih pergi ke book expo. Tp lepas kawin & ade che mek aku kurang beli novel sbb tak dan aihhh nk membaca duduk saje..kalo duk saje tu sama ada henfon dkt tangan berehat sekejab / dah ready nk tido / dah tido cuma xde package berdengkur 😆

Cuma aku rase sesuatu la dkt novel era sekarang...

Kenapa jalan ceritanya kena terlalu transparents bila smp bab perihal husband & wife?
Memula aku baca tu ok lagi sbb jln cerita nk ke alam perkahwinan tu mcm menarik...Means jln cerita mengenal / nk kenal tu. Tapi bila dah masuk bab alam perkahwinan baru2 nk kenal true look husband / wife tu kenapa transparents sangat ye? Smp aku rase mcm x sesuai utk anak2 remaja especially mcm age che mek utk baca. Mmg dia dh menginjak usia remaja. Tapi pada aku at her age x perlu lagi baca perkara2 mcm tu kot. Faham x ape yg aku nk smpkan ni?

Seigt aku...masa aku "galak" baca novel dulu susah nk jumpa jalan cerita suami isteri itu yg  terlalu transparents. Saknika benda nk kena story ke dlm novel tu? Novel dulu2 kalo cerita kemesraan husband & wife pun xde smp cerita part curi2 k!$$ dkt bahagian mane2...Novel dkt tiktok ni "detail" sangat wehhh...Aku plk yg malu nk baca. Faham kan maksud aku?

Skrg ni dah la tiktok ni anak2 aku pun tengok. Cuma diaorg xde akaun. Tengok saje. Che mek tu kadang2 aku serkap jarang jgk tny / jenguk dia tengok ape2...Kadang2 kalo aku stalk dia duk tengok unboxing brng, tengok org buat slime, tengok tutorial hijab, tutorial make up (smp make up aku pun dia amik try), tengok clip2 dr utube yg org share. Aku ttibe risau kalo2 che mek jmp promo2 novel gini. Ada part2 yg dieorg tulis tu mcm x sesuai.

Tu sebab waktu anak2 aku pegang fon dkt rumah, biar dieorg ade depan aku..Biar aku dengar & tahu dieorg tengah access ape. Kau jgn gatal2 nk bwk fon naik bilik tengok sorg2..Risau wehhh..Aku mmg risau sgt bila kids dah start pegang fon. Kalo Ammar aku tahu dah sbb dia akan main game & tgk tiktok pun dia buat volume tinggi sikit. Che mek ni je kadang2 aku risau 😅. 

Walaupun aku hanya bg anak2 pegang fon waktu cuti sekolah. Waktu sekolah mmg x pegang dah melainkan kalo waktu dinner nk pegi mkn jauh sikit dr rumah. Itu bg la sekejab dlm sejam dua. Lepas tu pulangkn semula pd ibu ayah. itu pun buat aku risau sgt dah. Tp kena husnuzon dgn anak2..Doa byk2 supaya dieorg x jmp benda yg merepek.

Aku harap anak2 generasi skrg ni x terdedah sgt dgn jln cerita yg terlalu transparents. Penulis2 novel pun tolong la cakna sikit tentang cara penulisan korang. Jgn la smp cerita mandi sekali husband & wife pun korang nk story dlm novel korang tu. Malu wehhh malu.. Korang bukan penulis buku alam perkahwinan. Korang hanya penulis novel angan2 cerita reka2 je. jadi tolong la jadi penulis yg sensitif sikit.

Sekian luahan hati seorg pembaca novel tahun 2000an 😆

5 Comments:

LadyBird said...

dlu ledi pun suka novel.. tp skrg dah x suka sb mungkin novel skrg dh x kene dgn jiwa.. sb jiwa dah tua kot.. huhu

Syazni Rahim said...

Betul. Mungkin untuk lariskan novel yang semakin kurang penggemarnya sekarang.

thisni3za said...

Ladybird : Alamak..Faktor usia plk =)

Syazni : Sedih kalo guna ayat gitu utk lariskn produk... =(

Sha Mohamed said...

Yup.. Terlalu transparent.. Smeua menda dalam kelambu nak tulis.. walhal dulu2 tak ada pun macam tu.. huhu.. Sebab tu memang pantau anak2 ini baca apa, tengok apa dekat hp.. Kalau tak ke laut dalam lah jawabnya..

thisni3za said...

Sha : Kan..Rase mcm novel dulu2 masih berlapik dlm penulisan.