Tuesday, May 21, 2024

PREPARE SENDIRI - PANI PURI

As Salam
Hari Ahad lepas sementara aku siap wrapped papan playwood Hata prepare bahan2 untuk masak kuah pani puri. Nk prepare kuah dia mmg renyah ye. Jadi aku serahkn pada Hata aje la utk buat. Keje aku tampal wall sticker dkt papan playwood then bwk naik bilik anak2. lepas settled letak papan, settled kemaskn katil Ammar...Tetibe che mek ckp sarung bantal baru terlalu panjang utk bantal yg sedia ada..Udah 1 keje plk aku nk kena ukur sarung bantal lama then transfer ukuran tu ke sarung bantal baru. 1 keje lagi kena potong kain, kena jahit lurus & jahit tepi kain...

Lepas siap tu aku goreng kepok pani puri tu. Nk goreng ade teknik dia..jadi part itu Hata serahkn pada aku. Lepas siap tu semua kami pun apa lagi...Makan la pani puri tu...Ini makanan kaum india. Memula rasa masa kami ke Penang dgn kak ipar. Tahun 2022 ke ek? x igt..Yg aku igt 1st time mkn dkt Bukit Bendera 😀. Dah dpt mkn sekali sedap plk dkt tekak ni ha..Terus suruh Hata belajar resepi kuah dia. Keropok pani puri tu gigih aku pegi grocery dkt little india tu ye kome. Mujur la keropok tu halalan toiyiba 😀. Bahan2 lain tu senang je mcm kentang lenyek, bawang , cili padi & muruku. Kuah tu je aku x tau cara buat sbb mmg 100% Hata yg prepare. Aku part rasa kuah je. Kalo x silap dlm kuah tu ada air asam jawa, daun pudina, garam masala & serbuk jintan putih
Kalo makan ini...Boleh kenyang jgk ye sbb ade kentang lenyek tu. Ni kalo sekali hadap 10pcs sorang mmg bleh ni😀. Korang dah ade ke yg try mknn ni? Ade sesetengah kuah dia ni warna hijau sbb semata2 daun pudina. Aku punya ni nmpk gelap sikit sebab ada air asam jawa. Ade beberapa resepi jgk utk kuah dia ni. Aku suka kuah ni manis2 sikit 😁. Kentang tu plk ade sesetengah gaul sekali dgn bawang & cili pada. Kami asingkn sbb xmo rosakkn kentang tu. Plus Hata add on garam masala dlm kentang.Tu kentang nmpk gelap sikit 😆

Cara makan dia senang je...Buat lubang bhgn atas keropok tu. Lepas tu masukkn kentang lenyek, masukkn bawang, masukkn cili (kalo suka - aku x letak sbb dlm kuah dah ade sikit cili), masukkn maruku lps tu tuang kuah dlm tu. Then makan. 

In Shaa Allah sedap 😆

Korang yg belum cuba boleh la try. Kalo buat sendiri tu terjamin la kebersihan dia kan...
Kalo nk try bleh je beli dulu 1 set. Skrg rasenya dah ramai yg pandai buat & jual by set. Ade yg jual 1 set 5 pcs / 10 pcs.

Esok cuti wesak day korang ade plan ke mana2 ke?
Aku dah siap2 beli ticket utk anak2..
Pegi tempat dekat2 je sbb time cuti sekolah nnt x dpt kemana2 sbb Hata BZ.




8 Comments:

Suria Amanda said...

SA kalau pani puri ni better beli je la..hahaha...sebab tau renyah...apapun pani puri memang fav SA...

Syazni Rahim said...

Saya setuju dan sependapat dengan SA! Hehe

uncle gedek said...

Betul... benda alah ni memang boleh kenyang... nampak je ringan

anamizu said...

Ana blm pernah lagi try pani puri ni

mummy_ayu said...

Pernah try dah tapi x suka sgt.. untung bila pandai buat and suka makan. Leh puas2 makan kann

thisni3za said...

SA : Kita geng sis..Sy lebih suka buat sndiri sbb bleh mkn byk2 ..hahaha

Syazni : Nice...Kita geng =)

Uncle : Betul tu..Ringan ditangan..Berat di badan =P

Ana : 1 day kenatry sebiji =)

Sis Ayu : Betul tu...Buat sendiri bleh mkn byk2 =)

Sha Mohamed said...

Tak pernah cuba lagi makanan ini.. Selalu je tengok orang share..

thisni3za said...

Sha : next time bleh la try sebiji dulu =)