Thursday, May 30, 2024

PATAH BALIK

As Salam
#throwback cerite smggu lepas...
Hari tu rase mcm x kelam kabut sgt nk gi keje...Tapi itulah..Perkara dah nak jadi kan?

Cite dia gini. 
Standard aku keluar rumah is around 7.20am. Kids & Hata keluar pkol 7am paling lewat. Sblm ke LRT aku akan singgah taska blkg rumah ni utk letak baju anak2. Baju salin che mek blk sekolah & baju sekolah agama Ammar skali dgn bag & tuala. Begitulah rutin aku hari2 sepanjang weekday.

Sesampai aje aku dekat LRT. Masa nk keluarkn IC utk masuk dlm kwsn LRT tu, ttibe aku check HP aku xde...Cari setiap poket & main poket mmg xde. Aku syak aku tetinggal dkt atas sofa rumah sblm keluar td. Maka dgn nekad aku pun zip semula bag & terus melangkah keluar dr bangunan LRT ke tmpt parking motorsikal. X dan pakai blk sweater kuning terang aku tu...Capai helmet, lipat gitu2 je cover seat & helmet terus ramp motor blk rumah. 

Alhamdulillah waktu ni kete dah tak banyak...So boleh la kot nk bwk laju sikit je 😂. Sampai rumah trus bukak pagar & bukak pintu..Tengok2 mmg betul HP ade dekat sofa. Tengok HP 10 minit lepas ade msg dr Hata bgtau dia dh smp ofis. Biasa waktu dia msg tu aku akan reply aku dah selamat smp dkt LRT. Tapi kali ni aku reply aku ade dekat rumah ni patah blk amik HP yg tertinggal 😁. Memula dia terkejut jgk..Tp lepas explain baru la dia faham.  Perjalanan balik ke LRT pun smooth jgk. X byk kete dah pkol 7.50am tu...Alhamdulillah...

Aku patah blk ni sebab aku naik motor je. Kalo hari tu aku naik bas / grab mmg idak le aku nk patah blk ke rumah...Sepanjang perjalanan pegi & blk tu aku husnuzon aje la..mesti ade sebab knp aku trtggl & bleh patah blk rumah utk amik HP tu kan?

Smp2 dkt LRT rupanya LRT delay. Every 7 minutes baru smp. Alhamdulillah, walaupun delay aku masih boleh smp ofis sblm pkol 8.30am.

Sejak2 kena belajar hidup berdikari sbb Hata dah x dpt WFM 2 hari smggu, x dpt blk on time sbb dah start byk keje baru..Maka aku kena jadi ibu & wife yg lebih berdikari. Masa motor Hata rosak, 3 mggu berbonceng dgn Hata smp ke KL Sentral utk ke ofis & dia amik dkt LRT. Boleh la nk manja2 lagi. Loni aku kena kuat semangat bwk motor dr rumah ke LRT & dr LRT ke rumah. Sepanjang perjalanan pegi tu mmg ada masa kereta bykkkkkk..Ade masa kereta x byk. Waktu x byk tu aku rasa lega sikit. Tapi waktu byk tu mmg aku berdebar2...😆.Kalo time blk plk mesti tengok kete dkt traffic light selepas Wangsa Walk tu..Kalo byk je beratur tunggu traffic light mmg automatic lutut aku jadi geli sebab nk kena mencelah antara kereta tu utk smp ke barisan paling depan dkt traffic light.

Org yg baru dpt lesen & 1st time bwk motor dkt KL je faham ape yg aku rasa ni kome. Walaupun dkt kg dulu aku ni kira jaguh motorsikal. Tapi jauh beza hiruk pikuk bwk motor dkt KL ni. Kalo lalu dkt celah2 kereta tu mmg skill TITI dipraktikkn 100%. Mcmane ko jaga balancing motor supaya x terlanggar cermin sisi kereta org. Kalo agak2 x muat ko pandai2 la cari ruang.

Bg yg biasa bwk motor mesti fikir aku ni mengada-ngadakan???

Tapi fahamilah aku yg baru dpt lesen nih...
Speed paling laju pun aku pulas smp 50km/j je...Itu pun waktu lepas traffic light dkt kedai mkn nasi padang simpang ke keramat tu. Sebab sane selalu x byk kereta.😆.Skrg ni bila nmpk je meter minyak dah nk ke merah..Cepat2 aku suruh Hata pegi isikan.. Nama aku nk pegi petrol pump isi sendiri tu mmg idak ler kome. 😆

Korang yg 1st time bwk motor dkt KL ni pernah alami situasi gementar mcm aku x?Kalo pernah kita geng 😆

8 Comments:

uncle gedek said...

50km/j...? Laju la dari uncle! hehehehe

thisni3za said...

Hahaha...Slow sgt lmbt benar smpnya nnt uncle =P

LadyBird said...

bagus tu, berfikir secara positif.. ade sebab Allah bagi henset tertinggal di rumah :D

thisni3za said...

Lady : Iya sis..Alhamdulillah gi blk amik hp tu selamat smp ke LRT semula...

adnil linda said...

KL is seram kalau bawak moto..tak boleh nak slow2 menikmati pemandangan...kena pecut jugak walaupun diri sendri tak rela...

thisni3za said...

Linda : Betul tu sis..Pecut kura2 =p

Suria Amanda said...

Amboiii...laju nampak....biasa niiiii.......

thisni3za said...

SA : Time kete x byk berani la sis..Time kete byk terus transform jadi kura2 =P