Wednesday, May 08, 2024

PENANGAN SI IBU YANG LEFTHANDED

As Salam

Al-kisah kan aku ade cite aku gigih menyiapkan baju sekolah yg baru utk che mek. sabtu potong kain, ahad pulun smp mlm siapkn sepasang beserta tudung (sebab aje je iklan). Ukuran aku amik dr baju sekolah che mek yg sedia ada je. Cuma ukuran pinggang amik yg baru sbb aku jahit 100% getah. Kuasa ye nk jahit separuh2 tu..Ni nk express je...Kalo jahit mcm2 jenis..mau x mkn kome tghari smp ke mlm 😀

Lepas siap sehelai baju kurung che mek tu..Maka aku pun suruh la che mek try dulu. Alhamdulillah menjadi walaupun dh hampir 2 bulan x pegang mesin jahit. Skill menjahit ni akan improve kalo kita menjahit kerap kali. Bukan kadang2 ye 😀.

Sekali tu che mek tny aku mane poket baju.?
Aku dah pelik dah...Rase mcm td dah jahit sekali masa cantum baju...
Lepas aku belek semula baju..
Laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
Aku jahit poket baju tu alik KIRI kome...
Anak teman ni domain dia tgn kanan...😀
Aku ckp dgn che mek...Tak pe la...dah siap jahit dah ni..

Paginya aku pesan...
Igt wallet tu alik kiri...Risau nnt dah simpan dlm poket tp time rehat menggagau cari poket alik kanan 😆
Nasib la ye anak..nak buat mcmane dah ibu mu lefthanded...
Mcm sebelum ni dlm kelas tu POLA itu terbalik. Org lain kepala alik kiri, pola ibu alik kanan. Tapi hasil jahitan masih sama dgn yg right handed walau cara lukis tu berbeza 😀

Igt lagi masa arwah mak masih sihat ke dapur. Kalau dia nmpk je aku potong sayur ke ape ke..dia akan ckp dia rase pelik tgk org tangan kiri pegang pisau sbb dlm fmly AKU SORG JE KIDAL. Lepas tu kalo aku mngacau ape2 dlm periuk / kuali pun mak akan ckp dia nmpk aku mcm pelik 😆. Mase kecik2 dulu tiap kali nk mkn nasi tny mak...Nk mkn nasi guna tangan ini (kiri) ke tgn ini? (tgn kanan) 😆

Skrg aku cuba jgk aktifkn lebih penggunaan tgn kanan. Pegang mouse dkt ofis ni mmg guna tangan kanan. Kalo guna tgn kiri..Aku pulak yg rase pelik 😆

Tetibe aku rasa mcm 50/50 plk nk beli iron yg steamer mcm dkt entry semalam sebab baru perasan semua yg aku survey tu bekas air steamer dia je sebakul besarnya..Level temperature masih kena adjust manual. Bkn auto adjustment. Kalo jenis2 yg auto adjustment tu mmg lebih RM500 beb 😊

5 Comments:

anamizu said...

penangan KIDAL hehehe

LadyBird said...

orang tua tua kata, org kidal ni kreatif.. kalau ade kesulitan pasti dia akan jumpe cari jalan penyelesaiannye.. n kalau buat ape2 mesti menjadi.. berseni namanya..

thisni3za said...

Anamizu : itu la pasal tu..Adehhh...

LB : Adehh....Kalo betul alhamdulillah =)

fanny_dcatqueen said...

Anak bungsu saya pun kidal 😅. Awal2 tahu, papi nya dan gurunya dia masih berusaha nak mengubah si adek supaya latihan menulis pakai kanan. Tapi saya tahu kidal ini bukan sesuatu yg bisa diubah. Akhirnya saya yg menegur guru dia, utk tidak memaksa anak saya menulis dengan kanan . menjadi kidal pun bukan sesuatu yg tabu kan.

thisni3za said...

Fanny : Betul tu..Mana2 tangan pun ok saje..Janji makannya guna tangan kanan =)