Friday, May 03, 2024

PERTAMA KOMPLEKS TEMPAT MURAH NK BELI SPEK MATA

As Salam
Hari rabu lepas sarapan & Hata pegi amik motor dia yg dh dekat smggu siap dibaiki tp x sempat nk amik sbb blk keje kedai motor dah tutup. Plan aku follow skali naik motor aku..Then dia bwk blk motor dia & kami bersaing la blk. Lepas tu Hata ckp mcm x pecaya aku bleh follow dia time blk 😁.Kalo dia bwk laju mmg tertinggal la aku dkt blkg...Adehhh.last2 dia decided naik grab je ke bengkel  😆. Sedang elok grab smp, terus laju2 aku suruh anak2 brsiap..Lepas tu sedang elok Hata blk aku pun dah separuh jln bersiap. Dah smp depan aeon big , baru terigt spek mata aku trtinggal 😬.Terpaksa la patah blk rumah. Last2 pkol 11 jgk baru smp pertama kompleks..

Mase smp2 tengok ade 2 fmly tgh tgk2 spek. Memula kami tunggu jgk la..Mujur x lama lepas tu ade sorg amoi entertain kami. Lepas check 3 power spek masing2 (aku, Hata & Ammar), kena tggu utk check mata manually / pakai mesin tu plk.
Mengadap benda ni dkt 15 minit..
Naik pening kepala..
Result test mata aku is rabun dah kurang cuma ade rabun jauh. Silau tu dia offer lense yg anti silau utk mlm. Spek Ammar plk kena add on sikit power..Hata pun sama.Hata punya banyak songeh sikit sbb dia ade rabun dekat jgk.Staff tu offer utk lense rabun dekat & jauh. Tp bile test Hata said x selesa. So amik yg power baru & Add on anti silau malam sbb sblm ni rupanya xde lense tu dlm lense skrg. Cermin aku & Ammar boleh siap dlm 30 minit. Lense Hata kena tggu order.

Kami tunggu dkt sane je 30 minit tu.Jln kejab dkt kedai sebelah - kedai jam. Under same company. Saje aje la jln2 tgk...Belum beli lagi..Sekali aku tengok ade jam tangan analog yg aku minat tu. Tapi sayangnya dah ade customer lain grab dulu. Jam tu skrg mcm tgh hot selling item. Tak semua kedai jam ade stock. Lepas siap spek mata, kami masuk dlm sogo isi perut..Aku nk mkn ini 
Crispy popiah & Caramel macchiato 😆 
Memang betul aku amik 2 menu ni je utk mkn tghari. Ammar amik nasi ayam, Hata & che mek amik dried wantan mee. Lepas mkn & selesaikn ape yg patut, kami brjln ke level men & women. Men tu sbb Hata nk cari sling bag yg baru. Sling bag sedia ade dh tggl masa je talinya nk putus. Ke bhgn women plk si che mek ni nk cari wallet baru. Sila la pakai duit sendiri ye. Ibu x belanja 😆.Ade baki duit belanja simpan. Smp cukup budget nk beli ape2 baru beli.

Lepas tu kami ke grocery sogo.Dah lama x turun bwh ni 😀. Pegi pun sebab nk sekali jalan je bwli jajan utk jamuan hari raya kelas che mek. Dia ckp dia xmo bwk menu heavy / dessert sbb dia takut dia kecewa kawan2 x mkn sgt ape yg dia bwk. So dia decided nk beli jajan je. SO kita layan aje la. Lepas membeli kami ke selayang utk beraya rumah 1 of my cosplay friend. Masa nk blk hujan lebat sgt..Jln jadi jammed
Waktu dah nk smp dkt KL east mall tu tangki urine dah nk penuh kome. Aduhhh..Tak tenang aku dlm kete waktu ni. Semua kete pakat slow plk sbb kiri kanan air bertakung. Jadi mane2 kete yg lowered tu mmg kena ke tengah la...Kita yg dh mmg duyk tengah ni mmg akan stuck sbb nk bg jalan. Aku dah x duk diam beb nk smp kerumah tu..Ttibe terfikir..Knp la x beli aje pampers dewasa utk waktu2 kecemasan mcm ni 😀😆

Malamnya aku keluar utk test lense silau mlm yg dh dibuat...Allahuakbar...Takde beza dik..same je view sebelum & selepas pakai spek. Jadi mcmane tu? Alamatnya mmg kena jmp pakar mata la kan utk check lense mcmane yg sesuai dgn rabun silau mata ni. Nk jmp pakar pun bkn boleh semberono je ..Mesti nk kena dpt reference letter kan. Jadi aku mmg kena cari dulu pakar mata yg sesuai & tny mane nk dpt rreference letter utk rujuk ke pakar...Adalah dr klinik biasa / kedai spek mata 😲

Harap2nya rabun silau aku ni xde la serius sgt...
Sbb mcm yg aku story sblm ni..Silau org lain condong ke kanan..
Silau aku cahayanya condong ke kiri & siap ade warna pelangi bentuk V & V terbalik.
Perkara ni jadi waktu mlm je..Waktu siang xde rasenya 😬





4 Comments:

adnil linda said...

sedapnya crispy popiah tu...kena gugel nie arae selayang

LadyBird said...

biasanya kalau ldy tukar spek, mesti perlu order.. kdg2 seminggu br siap..

uncle gedek said...

Uncle pun baru je tukar spek mac lepas... maklumlah mata dah season... semua otot mata kendur

thisni3za said...

Linda : Mmg layan nih...Dkt The curve ade 1 rasenya =)

LB : Kalo order tu yg lama nk tggu tu =)

Uncle : Kasi mkn obat la uncle..Sihat kan semula otot mata =)