Tuesday, August 27, 2024

DIY PROP : UNGGUN API , DAVY JONES TENTACLES & REALISTIC HEART

As Salam

Kali ni tema animangaki adalah CAMPING..jadi kami pun cuba la follow tema pertandingan..Maka blk dr Kemaman gigih la Hata & aku buat prop nih..
Step 1 : 
Kita glue gun dulu kayu2 api dekat atas board yg kami dh buat supaya masa angkat kayu2 ni tak tergolek menyembah stage 😆. 
Beli transparent plastic sheet ni, potong bentuk api & heatgun kan dia
Jadi la gini ha...Kedut kedut dia
Buat la beberapa keping ikut ketinggian paras cerek dgn unggun api lepas tu kami glue gun jgk dekat kayu2 tu
Jadi la gini ha prop unggun api kami

Selesai prop unggun api. Prop tent xde gmbr plk. Tapi dah selesai jgk. Hari sabtu pagi tu sementara nk tunggu Ammar blk dr merentas desa, kami siapkn ape2 yg patut letak dlm wagon. Lepas tu ttibe plk dtg idea aku nk jahit urat2 dekat prop jantung nih...Waktu ni mata ttibe rasa mengantuk gile..jadi jahitan pun x berapa cantik..jadi la...Janji ado..
Jahit guna benang kait je 😆

Prop 2 tahun lepas aku x upgrade ape2 pun. Cuma sini aku nk tunjuk tentacles davy jones yg aku buat utk bg nmpk real sikit
Aku amik isi glue gun warna hitam...Lepas tu aku buat la bulat2 gini dekat setiap tentacles yg ada...Jadi la kan? Asal ada nmpk mcm tentacles sotong kuritas 😆
Ini pulak jacket davy jones aku...
Jacket beli dekat JJJ...Then
Beli cengkerang dekat kedai eco & ade jgk dr Mr.DIY
Amik glue gun & tampal2 je dkt keliling jacket ni...
Ini pun judges cakap jacket aku x cukup elok..nak lagi....
Adehhh..Sy bukan dapat job jadi character ni...Sy cosplay saje 😆

Petang tu aku gorengkn satar frozen yg Hata bawak dr Kemaman
Mmg sedap giler wehhhh...
Berasa isi ikan dia...Mmg terbaik

Lain kali mgkn Hata kena pegi sehari lagi ke Kemaman. Tapi x sure bila. Bila dengar sehari tu mesti la Hata kena pegi hari sabtu & blk hari ahad kan???jadi??Bleh la kami follow kan? 😆

6 Comments:

Mama Zharfan said...

komen2 judge tu as if u join event tu as profssional ie melabur kaw2 la for all the props...anyway props hati/jantung tu creative betul!! boleh tak i nak tanya...mcm mana asal usul u minat join cosplay ni? kiranya saper yg start dulu..u or hata hehehe sajer curious

uncle gedek said...

Kagum betul dengan effort nak siap kan tu... Orang kreatif je boleh terfikir benda2 cam ni....

fanny_dcatqueen said...

Betul kata uncle. Orang dengan kreatifitas tinggi yg bisa memikirkan cara buat prop begini 😍👍👍

thisni3za said...

MZ : Betul...Kite plk bukan kaki kipas..Hahaha

Uncle : Kreatif gitu2 aje ni uncle...Belum level senpai lagi XD

Fanny : Biasa2 aje kami ni...Level amatur XD

adnil linda said...

yang jimat nya...pandai jahit sendiri...kalau nak upah tu, jenuh gak kos nya...

thisni3za said...

Linda : Betul..kalo upah..Workmanship dia tu yg mahal =D