Monday, August 19, 2024

HARI AHAD ADALAH HARI BERTUKANG

As Salam

Hari Ahad pagi kami keluar rumah pkol 8.30am utk pegi sarapan. Lepas tu singgah ke kedai hardware utk beli bahan2 utk buat prop..Lepas tu letak anak2 dekat rumah then pegi ke AEON AU2 plk utk cari sticker wallpaper...Pegi MR.Diy mencari teko tak jumpa..Kena la pegi ke Longwan membeli...

Jadi aku jamu semua dgn gambar ye 😀
Dah makan nasik lemak comey 2 bungkus mkn plk putu mayam sekeping 😂
Weekend mmg xde diet ye..Hari bekerja je diet...Weekend is my CHEAT DAY 😆
Singgah kedai hardaware beli brng prop..
Potong papan mcm lapik almari golok je aku tengok Hata bwk blk dr KB ikut size wagon. Yg Hata bawak balik ni trbesar sikit dr size wagon. So x muat nk masuk.

Sambil Hata gigih potong papan, aku dkt dalam rumah gigih amik ukuran btng kayu dgn kain belacu yg kami beli dekat nagoya. Ni 1st time aku nk buat prop ni. Jadi aku rujuk Pinterest je utk belajar cara amik ukuran kain, brp pcs nk kena ada & ape part yg nk kena prepare.
Amik measurement dulu...
Start Menjahit

Lepas dah amik measurement, potong kain ikut part2 yg perlu ada, maka kita teruskan dengan menjahit ye kawan2...Penuh ruang mesin jahit ni dengan kain belacu je..Ttibe terigt masa aku kena jahit CAPE BATMAN kwn cosplay Hata..Penuh gini jgk la keadaan dia 😆
Kayu Api import dr KB 😆

Papan yg Hata potong tadi kami wrap dgn sticker wallpaper beli dekat kedai eco utk elak dr kena selumbar. Lepas tu kami adjust letak kayu api ni...Buat mcm unggun api la nnt salah satu propnya kome...😆
TEKO utk follow theme competition

Kegigihan mencari teko smp ke kedai Longwan. Mujur la ada😆 Batang besi bekas almari golok yg dh roboh dekat rumah ni pun kena jadi korban prop sebab Hata lupa nk bawak blk kayu yg bercabang 2 utk buat tiang letak teko ni. Gigih ye nk ikut tema competition 😆

Prop ni smp takat ni je dulu..Sebab waktu ni tengah recharge lampu utk letak bawah unggun api tu. Prop utk buat api Hata dah ade..Nnt nk heatkan sikit bg ade keruk keruk api then kita glue gun. Mcmane result dia? Nnt dah siap aku share sini. Weekday mmg kami jarang pegang prop sbb blk keje dah nk kena kesah ke hal anak2 & keje rumah yg x pernah habis.

Menjahit kain belacu tu pun ade step dia ye..Salah step mmg kena buat semula. Part bukak semula tu la yg aku MALAS sebab rase mcm bazir masa 😆. Sebab tu waktu aku menjahit tlg la jgn byk sgt iklan...Nnt tersilap jahit 😆

Ok..Ini je dulu cerita hari ni...
Dah lama rase x share perjalanan buat prop dekat blog ni..😆
Aku dah jumpa cerita korea yg baru 😆

Korang buat ape weekend hari tu?


10 Comments:

Mama Zharfan said...

i baca entry u ni dgn mode jawdropping heheh kagum laaaa

Suria Amanda said...

Weekend SA lepak rumah adik bongsu...makan..makan...dan makan...serta layan anak- anak buah mandi kolam

thisni3za said...

MZ : Jgn gitu sis.. Sy prop maker amatur je 😅
SA : Part mkn tu yg best tu sis 😅

uncle gedek said...

Suami isteri tangan seni...
Renyah jugak nak buat satu2 kostum ni eh?

Ammi said...

tak sabar nak tengok hasilnya...

Ezna Khalili said...

Tudiaa.....belum tengok hasilnya lagi.....

thisni3za said...

Uncle : Betul tu..Renyah jgk sbnrnya =D

Ammi : In Shaa Allah dah siap nnt sy update =D

Ezna : Hahaha...I is nervous =D

AzianKhalil said...

mak aihh.. rajin kuasa dua. saya weekend tidur je kalau suami tak ajak ke mana

thisni3za said...

Azian : Demi sebuah skit utk competition sis =D

fanny_dcatqueen said...

Salut lah dengan kakak dan suami. Kreatif sungguh 👍👍👍. Tak sabar lihat hasilnya. 😍.

Eh sedang nonton Drakor apa? Saya lagi nonton Drakor lama, Mr sunshine, dan it's okay that's love. Yg terakhir menarik Krn ttg sakit mental