Monday, October 21, 2024

BUAT KAJI SELIDIK ITU PENTING

As Salam

In Shaa Allah tinggal 9 hari je lagi sebelum keberangkatan aku & 11 org yg lain ke HCM. Allahuakbar..Rasa dia tu mmg lain maciam ye kome. 1st time naik flight sendiri tanpa Hata & anak2..Sebelum ni kalo naik flight gi blk KB sorg2 at least aku tau dah smp airport nnt akan jmp siapa & siapa yg tunggu aku...Ni mmg...Aihhh..Berdebar dia tu mmg x dpt nk aku ceritakan. Maybe bcoz of the age factor jgk ni kan?😆

Oh Ya...Masa VIVO V40 Pro 5g launch August hari tu..Aku rase excited sgt sbb model ni adalah model pertama dalam kumpulan V Series VIVO yg guna Zeiss Lense & boleh rendam dlm air ikut limitation yg ditetapkan. Aku kalo part beli henfon, aku mmg berat ke performance of their camera..Tapi itu semua kena ikut budget yg aku ada.Bukan la maksud aku kalo fon tu camera power dgn harga RM5k aku akan beli. Aku akan beli performance fon camera ikut budget aku waktu tu. Haaaa..Gitew...

Mcm mase beli henfon yg aku tengah pakai skrg ni which is VIVO jgk. Camera ni ade aura light utk selfie camera. Flash dekat screen depan utk selfie & camera selfie ni 64mp. Susah nk jmp fon yg ade flash light dekat camera selfie ye kome. Consider dah cukup cantik utk bg gmbr tu nmpk sharp / jelas setara dengan harga. Walaupun ade kekurangan sikit sini & sana , tapi aku tetap suka sebab waktu tu implemantation of video stabilizer dah semakin di-improve oleh setiap phone brand yg lain jgk.

Masa bln August tu aku ade bgtau Hata yg aku nk pre-order sebab waktu tu free gift utk pre-order adalah sgt mngujakan aku.😁.. Tapi Hata mmg tau la perangai wife dia..Kebobok tengok free gift. Pdahal mmg nk kena test secara physical dulu baru boleh decide nk teruskn ke tak angkat model tu😁. Maka lepas dapat zikir panjangggggg dr Hata, aku x teruskn niat utk pre-order tu. Kita redakan dulu perasaan "nak memiliki tu" tu.Bertenang & bersabar...Byk tempat jgk aku survey...Byk video comparison jgk yg aku kaji..Gitewww...Dah lama sikit tu, aku contact VIVO online customer service utk mintak pandangan & pertanyaan lain jgk...Bagus la CS ni..Nak aje layan pertanyaan aku tentang phone tu.

Pertanyaan aku lepas tanya tentang pre-order adalah tentang simcard yg nk dibawa ke HCM😆

CS ni siap bg gmbr contoh lagi dr model yg aku tanya...Maaf la ye english aku mmg pua chu kang & ade typo sikit..Asal paham sudah la 😆

Sambil2 tu bleh plk terlajak tanya tentang camera punya performance...

Lepas tu bagi plk detail spec model yg aku tanya...This is so impressive kan? 😆

Haaa..Gitu la pertanyaan aku dekat Online CS Vivo nih...Kita kena tanya dekat org yg pernah pakai & explore model yg customer tanya. Sama jgk mcm masa aku keje celcom contact center dulu. Masa blackberry tengah HOT , Mmg mcm kena ada blackberry tu dekat tangan sebab kadang2 user akan tanya soalan luar dari package fon & network. Jadi kena godek2 la phone tu belajar sendiri so nnt kalo customer tny senang nk explain.

Lepas je aku fwd ape je soalan & jawapan dari CS ni pada Hata, akhirnya hari Jumaat aku ajak Hata gi survey..Ehhhh..Hata layan kome..Dia setuju aku nk survey. Alhamdulillah, sales person situ pun layan kami dgn baik...Siap bg contoh gmbr waktu mlm jgk. Sebab aku mmg berat ke gmbr..😆Maka blk rumah tu aku pun berbincang dgn Hata...Sapa sangka Hata cakap dia bleh tlg sponsor separuh dr harga asal. Jadi aku kena topup yg separuh lagi tu...Laju2 la tgk tabung kome...😀.Excited sgt nih...Sebab dapat green light dr Hata..

Hari Sabtu pkol 10am Hata dah ajak aku ke Melawati Mall. Smp2 tu nmpk staff semalam dr jauh dah tersengih je sambut kedatangan kami. Seronok la tu ade customer dtg nk beli..Aku plk time tu berdebar2 sgt. 1st time Hata offer nk sponsor separuh kome. Masa beli HP yg VIVO sblm ni aku yg mintak Hata sponsor separuh jgk..Bkn dia offer 😆..Lepas hampir sejam jgk kami test dua2 fon yg aku tny dkt CS online tu..Akhirnya Hata suggest utk aku amik model yg more on photography. 

Model ape?
Nnt aku cerita ye kome..
Alhamdulillah..Rezeki Allah nk bg...
Kalo Allah izinkn..Senang je proses nk dptkn tu..
Aku rase ni reward sbb aku bersabar dr terus nk pre-order hari tu kot 😁
Lgpun fon samsung galaxy A51 yg aku bg pd che mek dah start susah nk dpt network..Kadang2 smp nk kena restart fon.  Battery pun dh nk cepat habis. Jadi blk dr HCM nnt baru aku bleh bg fon aku skrg ni pd che mek. Aku plan nk masukkn simcard HCM tu dekat fon lama. Jadi fon baru masuk simcard maxis aku je..tak bg tumpang sim card lain.

Sebelum aku setuju dgn idea sponsor Hata tu, aku dah tanya terus terang dah dgn dia...

Budget kalo nk gi outstation ade x?
Budget nk tunggu next gaji ade x?
Bill2 semua dah byr?

Jgn nnt bila aku dah beli, ttibe hujung bulan / time Hata nk gi outstation buat LOAN plk dgn aku 😆. Bila jawapan diatas adalah BUDGET UTK ITU SUDAH ADA...Baru la tenang hati aku nk membeli. jgn beli kalo x mampu / sekadar cukup utk survive. Aku bkn jenis mcm tu dah skrg ni. Biar betul2 ade lebih baru beli. Jgn nnt end of the day timbul plk rasa menyesal.😁


Ok..Model ape yg aku grab nnt aku cerita dkt next entry ye...







0 Comments: