Jan 4, 2025

BACKDATED STORY : XMAS GIFT

As Salam

Allahuakbar..Aku hampir terlupa nk cerita tentang hal ni..Hari Khamis 19.12.2024 hari tu ofis aku ade buat farewell lunch utk sorg ofismate aku.Dia dah keje lebih dr 10 tahun dekat ofis ni tapi akhirnya resign atas sebab2 tersendiri...Dalam masa yg sama, bos plk buat suprise utk staff..Jadi bos ada sediakan Xmas gift utk kami....Menu kami utk farewell lunch ni simple je..Tapi ade tragedi plk ttg mknn yg aku order smggu sebelum event..
Gigih bos aku cantum kotak ni sendiri...
Me & My bos
Ofismate baju merah sebelah aku tu yg resign
Gift yg bos kami bagi...
Ok la kan?
Boleh jgk letak ape2 yg comey2 😀

Tragedi yg takkan aku lupakan tentang order yg aku buat seminggu sebelum farewell nih. Actually smggu sebelum event aku ade bincang dgn bos ttg menu...2 of them is popiah sira & set roti jala dgn kuah kari ayam...Total cost termasuk delivery is RM185.00..Pada hari kejadian, pkol 11.50am akak seller msg aku bgtau rider dh amik mknn & ETA smp ofis dalam pkol 12.30tghari. Pkol 12.30tghari aku check tracker..Rider masih ade dekat area yg dia collect. Memula aku kol rider , dia cakap motor dia rosak so dia gerak pelan2 ke ofis...

Pkol 1pm aku kol lagi..Terus number unreachable. Aku pun bgtau la seller..Seller try kol pun x dpt jgk..Waktu ni bos aku dah mula tanya dgn kemusykilan...Aku pun cerita la yg sebenar...Lepas tu seller report pada Lalamove & Lalamove pun try call rider tp x berjawab. Lalamove bgtau, sepatutnya masa mula2 tau motor rosak, rider dah kena report ke HQ utk HQ htr rider lain sambung htr order yg dia amik tu...Tambahan plk akak seller bgtau, masa amik makanan tu, rider tu lelaki & nmpk mcm kelam kabut & his 1st route tracking sebelum aku check bukan arah ke ofis aku..Tapi arah ke kepong pulak...Patutnya arah ke ofis aku la kan? So akak seller syak rider htr brng lain dulu. 

Korang tau tak pkol brp rider tu smp ofis aku??? Pkol 4.30pm...Bos aku dah bising ...Waktu tu dia dah get ready nak blk...Bos suruh aku mintak refund pada seller..Aku pun dah cerita dekat seller & bg kata putus bos mintak refund. Walaupun kesalah bukan pada seller, tapi kami as customer nk mintak refund dgn siapa lagi kan? Sebab delivery chargers kami dah bayar pada seller utk dia uruskan..

Waktu rider sampai, aku cakap aku x bleh terima mknn ni sebab dah 5 jam dan bos aku pun xmo terima..Aku rasa kita as customer ada hak kan utk x terima delivery ni?..Korang bleh imagine tak mcmane keadaan popiah sira tu bila dah 5 jam dalam box rider? Keadaan kuah kari roti jala tu mcmane plk? Sementara aku masuk dalam nk amik fon utk kol seller, korang tau ape rider tu buat???
Dia tinggalkan mknn ni mcm ni je dekat depan pintu ofis aku.
Plastik putih kuah kari roti jala ni actually dah kotor 
dengan kesan minyak sbb tangan rider tu dah 
hitam nmpk mcm dia baiki motor dia sendiri tanpa update HQ
Sepatutnya dia kol HQ terus bgtau motor rosak sebelum dia matikn telefon / fon dia habis battery dan baiki motor sendiri...
Plastic ni pun kalo korang perasan mmg dah kotor...
Boleh fikir x ape yg pandangan bos aku???
Walaupun plastic je yg kotor???
Kalau korang mcmane?
Popiah ni nmpk cantik..
Tapi semua dah lembik..
Dah x sedap utk dimakan...
Roti jala ni masih boleh makan walaupun kuah & roti jala dah sejuk 
gile smp dah rasa xde selera nk mkn

Disebabkan roti jala masih boleh dimakan, bos aku mintak refund 100% utk popiah sira & 50% refund utk roti jala...Alhamdulillah lepas 24 jam akak seller tu buat refund based on amount yg bos mintak. Refund akak seller dgn Lalamove tu biar la dia selesaikn sendiri..

Lagipun dari tracker yg akak seller tu bagi, gmbr profile rider adalah perempuan, nama pun perempuan..Tapi yg datang hantar lelaki..Itu pun dah salah dari segi terma & syarat seorang rider dgn company..Masa aku kol kali pertama tu pun actually yg jawab adalah perempuan.

Bukan tak kesian dekat rider..Tapi dia dah buat 3 kesalahan yg disengajakan...Kesalahan utama..Menipu dalam profile rider...Kedua, tak berterus terang dgn HQ utk cerita keadaan sebenar dia supaya HQ bleh solve problem delivery ni..Ketiga tinggalkan mknn mcm tu je lepas tu pergi. Bukan sikit kita bayar dekat seller ye kome..Almost RM200..Kalo RM20 tu aku bleh kecek kiro lagi...Bukan tak kesian dekat seller jgk..Tapi ini adalah kebarangkalian yg dia kena hadap bila hadapi masalah gini..

Aku harap perkara macam ni tak terjadi lagi pada aku & akak seller tu...Buat rider tu..Supaya dia dapat kesedaran atas kesalahan yg dia dah buat pada company, sender & receiver yg dipertanggungjawabkan pada dia hari tu...

Korang pernah ke jadi mcm aku ni?
Apa yg korang buat?

7 Comments:

Roziah @ Cie said...

Serba salah dibuatnya kan. Patut rider tu tak boleh tamak. Dah motor rosak kena pass kat orang lain. Popia tu tak tahan lama sayur dalam tu mesti basi. Kuah kari pun mesti basi dah petang.

mummy_ayu said...

Betul la tu..memang kena refund. Hak kita sbg customer...

uncle gedek said...

Untungnya ada kawan2 yg baik macam u all... rukun damai.

adnil linda said...

Fuhh.. Memang mengundang kemarahan.. Kalau linda, lepas nie malas nak deal pasal makan lagi...

thisni3za said...

Cie : Kan..Itu la tu...

Mummy Ayu : Itu la...Nk buat mcmane...Kena mintak refund jgk…

Uncle : Alhamdulillah..Mujur seller pun nk bertanggungjwb..

Linda : Hahaha..Kan.Sabar aje la...

Mama Zharfan said...

fuhh i baca psl tragedi rider buat hal ni pun rasa annoying...mcm2 hal laaa...mknn mana boleh lewat sampai, silap2 basi terus!

Suria Amanda said...

Alamak...akak baca pun menyirap...mesti akak rasa serba salah kan..sebab kita yang order..nasib baik dapat balik refund..silap kat rider terus seller dan customer jadi mangsa