Thursday, September 21, 2017

FLOWER SEQUINS

As Salam

Hari Ahad, Hata ade job cosplay dekat KAJANG...So Hata plan nak hangkut aku & anak2 tapi transit kejab dekat rumah my SIL...Kebetulan sgt my SIL xde ape2 aktiviti hari tu..So boleh la kami menumpang kasih kejab..Ekek..

Event Hata start pkol 11pg smp pkol 2pm..Jadinya tinggallah kami dkt rumah my SIL sepanjang tempoh itu...Aku tak kisah kalo nak tinggal dekat rumah..Boleh la aku kemas rumah & menjahit..Tapi bile fikirkan che mek nak bermain dgn her cousin, itu yg aku ikut aje plan Hata..

Petang Sabtu aku berjaya siapkan sehelai blouse...Tapi kali ni rase nk add on manik sebab rase seronok plk tengok kawan dalam FB update dia jahit manik dekat baju..Ekek..Makanya, malam tu pkol 4 pagi baru aku dapat lelapkan mata....Ekek
Manik bentuk bunga...
Aku mengaku aku memang tak pandai nak jahit manik..Kalo berjaya pun memang tak nampak sgt seni jahitan manik tu..Nampak keras je..Ekek..Tapi disebabkan barang2 semua dah ada..Tinggal kena belajar cara susunan manik utk hasilkan bentuk bunga, maka aku gigihkan jugak jahit...Kiki

Alhamdulillah..Siap jahitan manik ni untuk dua-dua belah lengan baju..Ini manik2 OLD SCHOOL..Manik2 sekarang dah advance..Ade manik yang korang hanya perlu jahit sikit je dekat kain...Segala design dieorg dah siapkan...Aku belum lagi smp ke tahap nak membeli manik2 gitu..Sebab aku tahu aku tak pandai nak hias baju dgn manik..Jadi baikla guna ape yang ade je..Janji jadi mcm ape yang aku nak..Simple pun tak pe..Janji ado..Ekek..

Belajar menjahit manik ni perlukan kesabaran sebab korang kena bermain dgn bahan2 yg sgt halus...Bukan sebarang jarum yg bleh digunakan..kalo nak belajar tentang jahitan ni, korang memang kena beli jarum khas utk menjahit manik..Jarumnya lagi halus dari jarum jahitan tangan yang lain...

Jadi, korang tolong jangan komplen UPAH JAHIT MANIK PADA BAJU MAHAL sebab nak menjahit manik ni perlukan tumpuan penuh tanpa gangguan.Sebab kalo salah, silap2 korang kena bukak semua jahitan dan jahit semula...Seksa mata...Ekek

Jadi? Moral of the story, hargailah si tukang jahit..Ekek..
Tetibe je rase nak jahit baju kurung lepas tu letak manik2 ni sikit...Ekek..





End

4 comments:

PeRdU cINta said...

Perlukan kesabaran,ketelitian dan minat..in sha Allah berhasil.

Mar Mansor said...

manik sekarang bermacam bentuk kan
JanjiKita

Cik nadya said...

manik2 mmg cantik2 dah. :)

Amelia said...

hahaha pernah try gak buat tapi aduh, stress gila. x ada kesabaran macam tukang jahit.